Snart 4 år krever mye stimuli

Apekatter

Elsker forumet
Sønnen min på snart fire år er blitt beskrevet som urolig, stresset, krevende og utfordrende av helsepersonell, første barnehagen og svigerforeldre (pluss noen vilt fremmede) siden han var knappe to uker gammel.

Han kjeder seg fort, og går raskt fra en aktivitet til en annen. Han vil gjerne at vi skal snakke med ham, leke med ham og se på ham hele tiden. Han kan underholde seg helt alene i 1-2 minutter, og kanskje opp mot 4-5 minutter hvis vi ser på ham. Han sitter sjeldent stille, men kan sitte på potta og se på iPad en liten stund, og lenge var det bare slik at klarte å sitte lenge nok til at han fikk bæsjet. Han er generelt ganske aktiv, nyter alenetid med meg eller pappaen, liker mange ulike aktiviteter og er stort sett blid og fornøyd.

Er det noen her som har opplevd barn som er veldig aktive, men som har roet seg senere av seg selv? Vet ikke helt hva jeg lurer på her, men noen ganger bekymrer jeg meg over hvordan det skal gå med ham på skolen (jeg vet det er lenge til :p ) og jeg føler alltid at jeg ikke gir ham nok oppmerksomhet.
 
Barn er forskjellige. Men om han ikke blir bedre kan dere henvises til bup for testing.
Adhd - noen i familien som har det?
 
Barn er forskjellige. Men om han ikke blir bedre kan dere henvises til bup for testing.
Adhd - noen i familien som har det?
Tror ikke det er det, og helsestasjonen sa (da de tok det opp for flere år siden) at de ville vurdere det når det nærmer seg skolestart. Han tenker over konsekvenser når han gjør ting og klarer å fokusere på en bok (så lenge noen er med ham), og det er to ting jeg har hørt er typisk at barn med ADHD har vansker for. Det er mulig altså, jeg vet ikke mye om det, men jeg tror han bare er veldig rastløs.
 
Tror ikke det er det, og helsestasjonen sa (da de tok det opp for flere år siden) at de ville vurdere det når det nærmer seg skolestart. Han tenker over konsekvenser når han gjør ting og klarer å fokusere på en bok (så lenge noen er med ham), og det er to ting jeg har hørt er typisk at barn med ADHD har vansker for. Det er mulig altså, jeg vet ikke mye om det, men jeg tror han bare er veldig rastløs.

Ja. De utreder ikke barn under 6 år hvis det ikke er helt ekstremt.
Det går på hyperaktivitet, indre uro, impulsiv og konsentrasjonsvansker. Skifte av aktivitet og lek hele tiden osv.
Men det er mange grader av det, og alle er ikke lik. Noen har mer problem med det ene enn det andre.
 
Hvordan er han når dere driver med fysiske aktiviteter da, holder han på med det lengre av gangen da? Hvilke typer lek liker han best og holde på med, uavhengig om det er inne eller ute og om han er alene eller med dere?
 
Ja. De utreder ikke barn under 6 år hvis det ikke er helt ekstremt.
Det går på hyperaktivitet, indre uro, impulsiv og konsentrasjonsvansker. Skifte av aktivitet og lek hele tiden osv.
Men det er mange grader av det, og alle er ikke lik. Noen har mer problem med det ene enn det andre.
Vi får se når han blir eldre, men jeg tror i utgangspunktet det er noe annet :) men det finner vi ut av etterhvert. Det er sikkert sant som du sier at alle er forskjellige og at det er ulike grader av alt.
 
Last edited:
Hvordan er han når dere driver med fysiske aktiviteter da, holder han på med det lengre av gangen da? Hvilke typer lek liker han best og holde på med, uavhengig om det er inne eller ute og om han er alene eller med dere?
Han elsker å bade (hoppe, prøve å svømme, skli), hoppe på trampolina (hoppe høyt og løpe raskt), liker å huske på de store huskene, elsker å løpe (spesielt førstemann), kjøre sparkesykkel, klatre på ting og sånt ute. Inne liker han godt dinosaurer, puslespill, bøker, bygge lego og duplo, hoppe i senga, hoppa fra diverse møbler, klatre på møbler, lage telt/fort, lage hinderløype. Når han utforsker en ny leke er han mest selvstendig, og han liker å finne ut av hvordan ting fungerer, men det går aldri flere minutter før han vil vise oss hva han har gjort. Har nettopp begynt å lære ham en klapperegle, og det elsker han, selv om han ikke får det til enda. Han kan drive på med samme ting ganske lenge hvis vi er med ham, men vil raskt videre til neste lekeplass når han har lekt seg ferdig der vi er. Hvis det er andre barn han kan leke med der kan det ta lang tid, og er vi alene eller han leker ikke med de andre barna tar det 2-10 minutter før han vil videre.
 
Sønnen min på snart fire år er blitt beskrevet som urolig, stresset, krevende og utfordrende av helsepersonell, første barnehagen og svigerforeldre (pluss noen vilt fremmede) siden han var knappe to uker gammel.

Han kjeder seg fort, og går raskt fra en aktivitet til en annen. Han vil gjerne at vi skal snakke med ham, leke med ham og se på ham hele tiden. Han kan underholde seg helt alene i 1-2 minutter, og kanskje opp mot 4-5 minutter hvis vi ser på ham. Han sitter sjeldent stille, men kan sitte på potta og se på iPad en liten stund, og lenge var det bare slik at klarte å sitte lenge nok til at han fikk bæsjet. Han er generelt ganske aktiv, nyter alenetid med meg eller pappaen, liker mange ulike aktiviteter og er stort sett blid og fornøyd.

Er det noen her som har opplevd barn som er veldig aktive, men som har roet seg senere av seg selv? Vet ikke helt hva jeg lurer på her, men noen ganger bekymrer jeg meg over hvordan det skal gå med ham på skolen (jeg vet det er lenge til :p ) og jeg føler alltid at jeg ikke gir ham nok oppmerksomhet.

Synes han høres ut som er helt vanlig barn jeg:)

Kjenner flere barn som har hatt ganske høyt aktivitetsnivå noen år når de var baby, og små barn, skal innrømme at jeg også har synes de barna har vært ganske slitsome fordi de ikke har klart å leke alene eller sitte stille i mer enn to sekunder, men de har «vokst» det av seg når de har startet på skolen:)
 
Min sønn var slik men han roet seg etterhvert. Så når han var 3,5 skjedde det noe og han kunne holde på litt lengre.

Hvis det fortsetter så kan jo adhd være noe..

Men kanskje han trenger hjelp til å roe ned og holde på lengre aktiviteter? At han ikke får lov å bytte aktiviteter så fort. Se om det hjelper i en periode. Det er så mye disse ungene har lyst til.. Så dårlig tid
 
Som å lese om min nevø dette. Han begynner snart i 2 klasse og har enda ikke vokst det fra seg. Skal utredes av bup .
 
Vi får se når han blir eldre, men jeg tror i utgangspunktet det er noe annet :) men det finner vi ut av etterhvert. Det er sikkert sant som du sier at alle er forskjellige og at det er ulike grader av alt.

Absolutt. Mange er bare veldig aktiv som barn, uten at det trenger å være noe. Min fetter var helt hyper som barn, men roet seg helt ned etterhvert som han ble større. Ingen diagnose eller noe. Nå er han ingeniør
 
Synes han høres ut som er helt vanlig barn jeg:)

Kjenner flere barn som har hatt ganske høyt aktivitetsnivå noen år når de var baby, og små barn, skal innrømme at jeg også har synes de barna har vært ganske slitsome fordi de ikke har klart å leke alene eller sitte stille i mer enn to sekunder, men de har «vokst» det av seg når de har startet på skolen:)
Det er det jeg håper på :) han våkner nesten annenhver time om natta og trenger selskap for å sovne igjen, sovner sent og vil opp tidlig, så dette begynner å bli ganske slitsomt.
 
Min sønn var slik men han roet seg etterhvert. Så når han var 3,5 skjedde det noe og han kunne holde på litt lengre.

Hvis det fortsetter så kan jo adhd være noe..

Men kanskje han trenger hjelp til å roe ned og holde på lengre aktiviteter? At han ikke får lov å bytte aktiviteter så fort. Se om det hjelper i en periode. Det er så mye disse ungene har lyst til.. Så dårlig tid
Han får ikke alltid lov til å bytte så fort, vi forlater ikke en lekeplass etter fem minutter fordi han vil, for eksempel, men om han flyr rundt hjemme og skal vise meg 1000 ting mens jeg rydder eller lager mat styrer han selv. Hvis vi leker sammen holder vi på med det samme lenger, men da er det også mer greit for ham. Han har en lillebror også, og så snart fokuset mitt går til broren ett øyeblikk blir han ofte lei, men kommer tilbake når jeg kan leke mer. Han er veldig oppfinnsom og morsom, det er bare litt slitsomt. Han sover også dårlig.
 
Som å lese om min nevø dette. Han begynner snart i 2 klasse og har enda ikke vokst det fra seg. Skal utredes av bup .
Vi får se når han blir eldre, fortsatt to år til han begynner på skolen, så jeg håper det bedrer seg. Lykke til med nevøen din, håper dere finner ut av det :)
 
Høyres ut som ein sosial type, det der. :D Og veldig herlig unge!
Min er også litt sånn. Men ikkje i så stor grad som det. Skjønar godt at det er slitsomt å skulle "underhalde" og følge med på ungen heile tida. Ein har jo andre ting å ta seg til også.;) Hehe.
Har lest at smarte ungar treng mindre søvn.. kanskje du har ein liten luring? :D
 
Høyres ut som ein sosial type, det der. :D Og veldig herlig unge!
Min er også litt sånn. Men ikkje i så stor grad som det. Skjønar godt at det er slitsomt å skulle "underhalde" og følge med på ungen heile tida. Ein har jo andre ting å ta seg til også.;) Hehe.
Har lest at smarte ungar treng mindre søvn.. kanskje du har ein liten luring? :D
Hahaha, han må være et geni hvis det er tilfellet! Sover mindre enn meg og har gjort det fra fødselen av :p
 
Hvordan gjør dere det om natta da, siden han våkner så ofte?
Følger ham inn til sengen sin og sier at vi er i rommet ved siden av, men at vi kan sitte til han sovner, så går vi ut når han sover igjen. Har prøvd litt ulike ting, han sover best i senga med meg, men da klarer ikke mannen sove der.
 
Sønnen min på snart fire år er blitt beskrevet som urolig, stresset, krevende og utfordrende av helsepersonell, første barnehagen og svigerforeldre (pluss noen vilt fremmede) siden han var knappe to uker gammel.

Han kjeder seg fort, og går raskt fra en aktivitet til en annen. Han vil gjerne at vi skal snakke med ham, leke med ham og se på ham hele tiden. Han kan underholde seg helt alene i 1-2 minutter, og kanskje opp mot 4-5 minutter hvis vi ser på ham. Han sitter sjeldent stille, men kan sitte på potta og se på iPad en liten stund, og lenge var det bare slik at klarte å sitte lenge nok til at han fikk bæsjet. Han er generelt ganske aktiv, nyter alenetid med meg eller pappaen, liker mange ulike aktiviteter og er stort sett blid og fornøyd.

Er det noen her som har opplevd barn som er veldig aktive, men som har roet seg senere av seg selv? Vet ikke helt hva jeg lurer på her, men noen ganger bekymrer jeg meg over hvordan det skal gå med ham på skolen (jeg vet det er lenge til :p ) og jeg føler alltid at jeg ikke gir ham nok oppmerksomhet.

Vår trenger også hele tiden stimuli, snakker i et, mye «se på meg», ja egentlig mye av det du skriver. Her er det fortsatt sånn, straks 5 år.
 
Min er 4½ og treng støtt underhaldast og bli sett. Skal heile tida vise nye "triks," leike med oss og sånt. Pappaen er veldig flink å tøyse og leike med han, men vi har tidvis vore utslitte og tydd til altfor mange lette løysingar, som å sette TV-en. Han har ingen søsken å leike med heller, så då må vi trå til. Det siste året har han fått gått litt fritt og leika med jamnaldrande born i nabolaget, og det har gått greit. Men det er jo berre i kortare periodar på ettermiddagen ettersom vindauget mellom ferdig i barnehage - ete middag - ete kvelds - legge seg, ikkje er stort i den alderen. Vi har jo dessutan fått ein del barn innom på besøk, og i ei lita leilighet er det ikkje så deilig for ein sliten voksenkropp rett etter arbeid.

Er det noko guten din interesserar seg veldig for? At han kunne klart å konsentrere seg med ei bok, eventuelt lydbok om det temaet? Puslespel, tegning, maling, bygging...?
 
Back
Topp