Snakket med jordmor...

Stjernedama

Glad i forumet
Novemberlykke 2020
Augustlykke 2022 ❤️
Novemberlykke2024❤️
Snakket med jordmor angående første svangerskapskontroll i dag. Hun mente at jeg måtte ta kontakt med legekontoret for 1.kontroll, da det er bestemt at de, i den situasjonen vi er i nå, ikke skal ta inn gravide før i uke 24!!! :eek:o_O Synes det er veldig seint!
 
Oj, det var veldig sent! :inpain: Jeg snakket med jordmor her i går, og fikk komme til henne på første kontroll allerede neste uke. Rart det skal være så forskjellig fra sted til sted.

Håper du finner ut av det. :Heartred
 
Oj, det var veldig sent! :inpain: Jeg snakket med jordmor her i går, og fikk komme til henne på første kontroll allerede neste uke. Rart det skal være så forskjellig fra sted til sted.

Håper du finner ut av det. :Heartred
Veldig rart! Jeg får vel ta kontakt med legen, og håpe jeg får komme dit etterhvert da
 
Her tar de inn først i uke 15, synes det var litt sent! Så har fått til en telefontime iløpet av uken.
 
Oi! Så sent:eek: Jeg fikk time til første kontroll 2.april, men så ble det endret til neste fredag istedet.
 
Sniker. Jeg hadde time nå i dag egentlig, i uke 9.men valgte selv å avbestille den nå å vente litt pga denne coronabølgen som herjer. Så bestiller ny time til midten av April, ca uke 13-14 :) Men er fjerdegangs å føler ikke for noe akkurat nå da :)

Men her er det ikke snakk om noe vente pga corona. Men sist gang, i 2018, da kom jeg ikke inn før i uke 14 eller 15 pga det var så mange gravide å kun 1 jm.
 
Det er seint, men kommer nok an på bemanning like mye som Korona, tenker jeg.
Det er ikke nødvendig med kontroll før uke 8-12 for blodprøver hos fastlegen om det ikke er noe spesielt. Siden vi mista i uke 10 i starten av feb, har jeg fått legetime 24.3. Legen min er i karantene pga utenlandsopphold så det er like greit.
 
Det er egentlig ikke uvanlig. Legen tar ofte første kontroll som er i uke 8-12, så er det OUL i uke 17-19 og så tredje kontroll i uke 24. Dette er nasjonale anbefalninger.
Sist ville ikke fastlegen se meg før 12+0, jordmor var jeg hos første gang etter OUL og da syns hun det var sent... Så jeg tenkte egentlig å begynne med en time hos jordmor før fastlegen denne gangen...
 
Tenkte jeg skulle ringe på helsestasjonen i morra for å høre om time. Har allerede vært hos fastlegen og tatt noen blodprøver. Bestilte time hos han tidlig og var der allerede rundt 4-0, da jeg ville ha henvisning til tidlig UL.
 
Det er egentlig ikke uvanlig. Legen tar ofte første kontroll som er i uke 8-12, så er det OUL i uke 17-19 og så tredje kontroll i uke 24. Dette er nasjonale anbefalninger.
Greit å vite! Takk for svar ;)
 
Snakket med jordmor angående første svangerskapskontroll i dag. Hun mente at jeg måtte ta kontakt med legekontoret for 1.kontroll, da det er bestemt at de, i den situasjonen vi er i nå, ikke skal ta inn gravide før i uke 24!!! :eek:o_O Synes det er veldig seint!

Det er egentlig ikke noe som skjer før uke 24. Da begynner man å ta symfysemål. Før det er det egentlig bare å prate sammen.
Du har jo oul først også. Og blodprøver som like gjerne kan tas via fastlegen :)
Nå blir også flere av de ordinære kontrollene tatt over tlf pga korona. Jeg hadde 24 ukers kontrollen over tlf i dag. Får "fysisk kontroll" i uke 28, men ikke sikkert jeg får i uke 32 :)
 
Back
Topp