Snakker

tippetue

Forumet er livet
Snakker deres masse?

Her babler han HELE tiden, å det nyeste ordet han bruker HELE tiden er koselig, alt er så koselig[:)]

Han satt i går å sa, mamma Dondre(Sondre) bæsja,koselig[:D] da lo jeg godt. kommer sååå mye rart ut av den munnen.

Han har å storesøster på snart 8år så ikke bare koselige ting som kommer ut av munnen, vi er veldig dumme, MAMMA DUM,flytt deg, gå vekk,

Også snakker han om seg selv i 3 person hele tiden, gjør deres det?
Eller sier de jeg i stede?

Hun snakker og synger masse hele dagen ja [:)]

Skikkelig artig å høre på [:D]

Sier også mye rare ord og uttrykk, så vi må bare smile av henne....

Snakker mest om seg selv i tredje person, men sier også jeg....

Ikke så rart siden vi alltid sa "mamma skal hjelpe deg" eller "pappa kommer snart ned", istedenfor jeg tidligere.

Prøver å skjerpe oss på det nå [;)]

Ja,har tenkt på det, vi sier lite jeg, og spør vi han om han skal ha hjelp sier vi jo navnet hans(eks: skal vi hjelpe deg Sondre)

Her snakkes det mye for tiden, nye ord stadig vekk:) Han har også begynt å synge en del, bæ bæ lille lam kan han!

Linus snakker ENDA ikke[&:] han har 3 ord, og det er mamma, is og hade.. men bortsett fra mamma er det ikkk skikkelige ord heller.. mer som aaadeee og isssjj.
begynner bli litt bekymret nå.. skal snakke med hs om det er noe vi kan/burde gjøre.

Håvard snakker masse, og har blitt flinkere til å sette sammen setninger riktig. Søtnosen sa idag: Mamma, kan jeg dra til farfar, VÆÆÆRSÅSNIIIIILL?

Så både farmoren og jeg smelter jo helt. Og det betyr at jeg sitter her alene, mens han koser seg med farfaren (gøyere med han som orker ligge på gulvet og leke med han enn denne hvalrossen her...)

Skravla går i ett sett her og, og han sier ofte "Todo/ Tedo" istedet for "jeg".
Han har egentlig ikke så enormt lange setninger, men det kommer nye ord hele tiden og han klarer bedre og bedre å formidle det han ønsker.
Utrolig moro det her [:D]
Her om dagen kledde jeg på meg et skjørt før jobb, og han sa "Mamma fin, danse!" og "mamma fin håret"- når de hentet meg på jobb.
[:)]

Jepp, han skravler omtrent hele tiden.[:D] Mannen min og jeg tuller med at han sikkert ikke kan tenke en tanke inni seg, for absolutt alt blir sagt høyt. Noen ganger sier han plutselig ting helt uten sammenheng med samtalen vi har. Kanskje vi snakker om toget hans, og plutselig sier han "mamma har rosa kattepus på sokkene sine". Akkurat som om han ikke kan bare se det og legge stille merke til det, alt sies høyt.

Jeg synes det høres helt ok ut å snakke om seg selv i 3.person, merker at jeg gjør det selv etter at jeg fikk barn.[8D] Det høres bra ut når Felix gjør det også, problemet er at han langt oftere snakker om seg selv i 2. person, eller en god blanding...[8|] "Felix er sulten. Du gå på kjøkkenet og spise mat nå."

sebastian skravler masse om dagen.
han begynner å bli veldig flink med ord...han hermer etter alt jeg sier omtrent.

jeg spurte sebastian i bilen her om dagen "har du bæsja".."nei, ikke bæsja nå, sa han selvom han stinka. hehe.

sebastian er veldig interessert i ting, så han peker og prater, og sier "MAAMMAA" med store bokstaver og drar meg i hånda fordi han vil at jeg skal være med å se på alt mulig.

Her er det masing heeeele dagen (og litt i søvne)
Han sier så mye rart, og er generelt flink til å si ordene rett, og sette sammen setningene rett... Men, han er begynt å stotre litt hvis han er ivrig, er som om det er hakk i platen.. Har en del med en logoped å gjøre gjennom jobben min, og hun sier det er helt normalt, det er så mye som skal læres, og komme ut på veldig kort tid..
Han sa sin første "setning" litt før han var 8 mnd, "pappa båt"..
Han sier både "mamma hjelpa Henry", og "mamma hjelpa meg", "Henry skal i barnehagen", og "eg skal i barnehagen"...

Han snakker en del, men det er ikke alltid at det er så mangen utenom meg som forstår det.

Kommer nye ord hver eneste dag.

Setter sammen til setninger og hermer etter stortsett alle ord han hører.

Når han skal snakke om seg selv sier han gjerne "min sitte her"

Han klarer å si navnet sitt sånn nesten, men bruker det ikke.

Veeldig mye skravling om dagen. Mye babling og mye forståelig skravling! Sier noen 3- og 4- ord setninger. "pappa spist opp" "vil itte ha mer" morsomt og ødlagt har vært vel brukte ord i julen.

Her også skravler hun som en foss.

Har i det siste skjønt litt av dette med meg og deg, så nå skal MEG gjøre alt mulig alene.

- "Linnea dra hjem alene. Mamma være i barnehagen. MEG dra alene."
- "Men Linnea mamma må jo kjøre bilen for at vi skal komme oss hjem"
- "NEEEEI - mamma være her - Linnea dra ALENE" (Også peker hun iherdig segselv på brystet)

Hun har alltid snakka masse, har alltid fått mye kommentarer på det.
Men så er det jo andre ting hun ikke ikke er så flink til...

Min lille frøken snakker så og si helt rent hun nå. Utrolig til ord forråd. Og snakker om seg selv som "jeg". Er litt facinert - for søstra var mye tregere.

ORIGINAL: *calo*

Min lille frøken snakker så og si helt rent hun nå. Utrolig til ord forråd. Og snakker om seg selv som "jeg". Er litt facinert - for søstra var mye tregere.

her og. hun sier t o m R i mange ord! Det er farlig å si noe for da blir det ekko. Siste veslevoksne frasen hun kom med; "Hørte du hva Thuva sa!?" [;)]

Lite forståelig her fortsatt. Han babler en masse, men få ord. Det vi forstår er mamma, pappa, båt, traktor, ja, nei, gakke, der, og noen til korte ord... Legen var ikke på helsestasjonen da vi var på 2årskontroll, så vi skal tilbake om en uke. Da sjekker hun vel ørene hans... men tror egentlig ikke det er noe i veien med hørselen hans, og han forstår veldig mye...

ORIGINAL: SistemannIMagen

Linus snakker ENDA ikke[&:] han har 3 ord, og det er mamma, is og hade.. men bortsett fra mamma er det ikkk skikkelige ord heller.. mer som aaadeee og isssjj.
begynner bli litt bekymret nå.. skal snakke med hs om det er noe vi kan/burde gjøre.

Det er ganske normalt tror jeg[:)] Onkelen min var også over 2 år før han begynte å snakke, han sa ingenting før det, men når han da åpnet munnen snakket han perfekt, så ikke fortvil[:)] Mange barn blir også litt treige i snakkeprosessen hvis de har vært mye syke en periode[:)]

Kjetil snakker hele tiden.. Snakket om det med en venninne i går og vi bestemte oss for at han nå snakker rent og flytende. Han kan si noe om alt og alle, og lange setninger. Han kan beskrive hva han vil, hva han føler, hva han synes om ting, hva han vil ha osv osv..

Kjetil har vært veldig flink til og snakke og de første ordene kom sist vinter. Men til gjengeld har han vært ganske gjennomsnittlig på det fysiske. Var 15 mnd når han begynte å gå f.eks[:)]

Det er så moro når vi kan snakke sammen med middagsbordet og på vei til og fra barnehagen, men det er ikke bare morsomt da, for med all den pratingen kommer negative sider.. Han kan nemlig LYVE! Hvis noen ikke gir ham det han vil ha kommer han til meg og sier at personen som sier nei har slått, sparket eller dyttet ham[8|] For han får jo kjeft hvis han gjør det mot andre, så da vil han at jeg skal kjefte på vedkommende[8D] Greit nok når vi er hjemme, for vi kjenner ham jo, og vet hva han prøver på, men hadde han sagt det i barnehagen eller hos andre tror jeg vi hadde fått lange blikk[8D] og kanskje en aldri så liten bekymringsmelding...[:-]

Ellers sier han hele tiden at han har vondt her og der når han skal sove, slik at vi skal dulle med ham en liten stund til[8D]
UTSPEKULERT med store bokstaver!!!

her har snuppa skravla leeenge, språket " løsna" veldig rundt 1 1/2 årsalderen og fremover.. ved 20 mndr hadde hun et godt ordforråd. nå snakker hun i ett kjør, siste 1-2 mnd har det virkelig utvikla seg.. siste hun er begynt med når er "vær så niilll" etter alle spm hun stiller hehe.... og æg ælske deg [:)] så snakker hun mye om ALLE, besteforeldre og barnehageunger/tanter.. synger så og si alle sanger hun kan på rams hele dagen og skravler med seg selv og lekene sine, veldig spennende og morsomt/sjarmerende å observere[:)]

Her prates det hele tiden. Før hun skulle til pappan sin for helgen, så sa hun: "det va jo jillt av nissen at han kom". [:D]

Hun prater om seg selv i tredje person, og blander mitt / ditt / deg / meg. Men det kommer nok etter hvert =)

Back
Topp