Snakker ikke

Bkno6139010

Blir kjent med forumet
Okei min sønn er 22 måneder å snakker ikke.

Han sier dada til pappa
Va va til hund
Maaaa til katt

Å det er det

Han går ikke i barnehage men begynner nå i august

Jeg snakker å setter ord på alt til han, han forstår alt jeg spør om heldigvis

Men jeg er på et punkt hvor jeg stresser…

Føler jeg gjør noe feil haha, syns det er så ubehagelig å si til andre når de kommenterer hvor stille han er eller ikke svarer
Redd for hva bhg sier?

Kan være greit å sjekke ut at hørsel er bra - at han ikke har væske i øret for eksempel.

Ellers vil dere få hjelp om barnehage og helsestasjon også reagerer på det, det er tema på toårskontroll som dere skal ha om ikke så lenge. Du trenger ikke bekymre deg for barnehagen, de ser barn med kjempetidlig og kjempesein språkutvikling, og de vil aldri tenke at det er noe dere har gjort som gjør at han ikke er tidlig ute med språk ;)

En annen ting som er like viktig er språkforståelse. Reagerer han på navnet sitt? Kan du be han hente noe spesifkk til deg? Slike ting.
Og om han er tospråklig vil det også kunne forsinke, men det finnes ettspråklige barn som har sen språkutvikling uten at det er noe galt.

For å hjelpe han litt på vei, kan du om du vil begynne å bruke tegn til tale til noen ting hjemme. For eksempel ferdig, spise, tørst, bade, rydde. Jeg bruker disse tegnene, i tillegg til tegn for hjelp for å lære henne å be om hjelp. (I stedet for å skrike). Og det holder å begynne med ett tegn i uka eller annenhver uke. Det virker litt stressende, men om man bare fokuserer på ett tegn til du er vandt med å bruke det hver gang du sier feks ferdig. :)
Barnehagen her bruker litt tegn til tale og jeg vet det er vanlig å bruke som støtte for å gi barn som ikke har tidlig verbalt språk litt hjelp for å kunne uttrykke seg.
Jeg har lært tegn på denne kontoen (og husker noen fordi broren min brukte det for å lære å snakke som liten).

jeg synes som sagt ikke det høres veldig rart ut så liten som han enda er. Noen snakker mer og mer, mens andre ikke sier så mye før de plutselig begynner å snakke masse.

Noen er bare litt trege. Husker ikke hvor mye min nr2 snakket ved 2 års alder, men var ikke så alvorlig mye. Vi pleide å si at 'hun bare lagrer'. Og ganske riktig.. for når ordene først løsna, så snakket hun VELDIG bra og det kom masse ord.

Min er to måneder eldre og snakker like lite. Han begynte å si pappa for et par uker siden etter å ha kalt oss begge mamma det siste året. De siste dagene har han begynt å herme mer på lyder, så jeg tror det holder på å løsne. Han har lenge forstått alt vi sier, det er bare talen som har uteblitt. Jeg har hørt om flere helsestasjoner som utsetter 2 årskontrollen noen måneder fordi det skjer så mye med språket akkurat rundt da.

Her har de helsestasjon ved 2 år og 3/4 mnd fordi språket løsner gjerne på den tiden. Noen er tidligere og andre senere. Hvis språket ikke har kommet på 2 års timen så får dere en innkalling til en til kontroll etter noen måneder. Ingen behov for bekymring for hva barnehagen sier og du bør fortsette med å sette ord på alt dere ser og gjør. Det er godt mulig at han plutselig kommer med masse på kort tid. Ikke hver bekymret for sent språk.. det ordner seg som regel og barnet får ofte tilskudd til støttepedagog og eventuelt logoped ved behov. Min sønn kom seg veldig etter å gått til Logoped.

Sønnen min ble ved kontroll hos helsestasjonen da han var to år og tre måneder, plassert heeeelt nederst på grafen på språk. Han hadde grei nok forståelse, men sa knapt noe som helst. Det gikk i mamma, nei og ja. Helsestasjonen tok kontakt med barnehagen (han gikk i barnehagen fra han var rett over året), men barnehagen ville vente til etter sommerferien før de eventuelt satte inn tiltak, for deres erfaring var at det som oftest løsnet på den tiden. Og riktignok, få uker etter den litt forsinkete toårskontrollen, så satte skravla igang. Nå er han fire år, og får skryt for et godt utviklet ordforråd :)

Barnehagen er veldig vante med ytterpunkter i utvikling. De var MYE mindre bekymret enn det helsesykepleier var over vår sønns språk. Ville ikke bekymret meg :) Og bedt andre ti stille dersom de ikke har noe fint å si, jeg holdt på å bli sprø av alle «velmente» kommentarer fra venner og familie angående det manglende språket hans :bored:

Begynte i bhg som to-åring her. Kunne enkle ord som mamma, pappa, pus, tipp, osv. Men begynte ikke å snakke før rundt 3 år. Forstod omtrent alt, men snakket ikke selv.
Snart 8 med normalt ordforråd.

Back
Topp