Snakker for mye om graviditet

TehCookiemon

Forelsket i forumet
Jeg var på fest i går, noe som i seg selv var en prøvelse med mange fulle mennesker. Og etter å ha blitt utsatt for utspørringer om alt fra navn til smertelindring, utallige magegrebbinger og sammenligninger og andre mødre tilstede som savnet gravidmagen, fikk jeg beskjed av en mannlig festdeltaker at han syns det ble litt vel mye gravidprat, og han spurte om det var hele min verden og om jeg i det hele tatt kunne prate om noe annet. Jeg hadde sikkert svart på de samme spørsmålene opptil flere ganger fra femten forskjellige mennesker. Og så alle kvinnfolkene som skulle fortelle hvordan deres graviditet var og hvor mye de savner babymage...

Og jeg var litt lei av all fylla praten, og prøvde å snakke om andre ting, men ingen som lot meg. Og så etterpå får jeg sure kommentarer om det. Noen andre som har opplevd dette?

Kanskje det bare var jeg som overreagerte, og kanskje det var litt vel ambisiøst å sitte på fest i seks timer.

Det er rart med det men så fort folk ser en gravid mage så er det det som er samtale emne. Du får bare tenke sånn at det heldigvis er for en kort periode av livet ditt hvor dette er samtale emne! Folk er nysgjerrige og ofte så er jo dette en "ice breaker".. Så har man liksom noe å snakke om! Og det er jo ikke noe hemmelighet at andre ex gravide elsker å prate om dette! Så la det prelle av.. Ikke lenge igjen nå!! :)

Tror ikke du skal bry deg så mye om det. Han har nok sin egen holdning til hvordan gravide er, og siden temaet stort sett dreide seg om graviditet så fikk han vel sine mistanker "bekreftet", uansett om det var du eller noen andre som initierte samtalen. Når det er sagt, så husker jeg selv da den første venninnen ble gravid og hun var den eneste i vår venneflokk. Det var helt umulig å snakke om andre ting med henne enn babyen i magen, noe som var en totalt forskjellig person enn hun var like før. Jeg har vel alltid prøvd å holdt praten unna altfor mye mageprat, men merker at ettersom alle mine venninner har barn eller er i prosessen med å prøve så er de også veldig interesserte i å prate om det, noe som er veldig annerledes enn før :P Men altså, tror ikke du skal tenke så mye over det og ikke ta deg nær av hva en tilfeldig person skulle mene :)

For en teit kommentar! Jeg har følt på dette ved flere anledninger selv, men stort sett svarer jeg bare på spørsmål.

Teit at noen kommenterer det. Man klarer jo ikke og unngå det. Blir som en magnet! Det er jo slitsomt for den som er gravid også (eller jeg syntes det kan være det ihvertfall :) )

Jeg føler også at mye av praten dreier seg om graviditeten for tiden, uten at jeg prøver på det selv! Jeg prøver hele tiden å skifte samtaleemne i lunsjen på jobb, men alle spør jo spørsmål hele tiden! Det er hyggelig at folk er interessert, men er jeg redd folk tenker akkurat det som han sa til deg. Det er ikke lett å balansere samtalene! Og det er ikke alltid vår skyld!

Jeg var også på fest igår, hvor jentene bare satt og prata om graviditet,fødsel,smertelindring,vekt,strekkmerker osv osv osv. Og jeg kjente bare to av de, men jeg vet ihvertfall hvordan 5 av disse damene fødte barna sine :p

Jeg kan skjønne at det prates litt om, men ikke hele kvelden. Jeg syns det ble litt slitsomt og kleint.

Jeg føler ihvertfall at hele min verden dreier seg om graviditet og barn for tiden, og det tenker jeg er helt naturlig! Jeg prøver å være litt bevisst på å ikke være den som styrer samtalene inn på dette, for jeg vet hvordan det har vært med venninner som har fått barn tidligere.

Men så lenge det var de andre som tok initiativet til å prate om det synes jeg han bare kan rulle inn :p prøv å ikke bry deg om det, han var jo også full og fikk nok ikke med seg hvem som begynte å prate om hva.

Back
Topp