Snakker dere med barna om økonomi?

Nå er hun såpass liten så all prat om økonomi for tiden skjønner hun fint lite av ;)

Men jeg er opptatt av at hun skal vite hvor pengene kommer fra, hjelpe til for å tjene sine egne (klær og andre nødvendigheter får hun så klart av oss) og innse fra tidlig av at en god økonomi er viktig. Barn syns også det er stas å spare til spesielle ting. Syns personlig det er en uting å bare gi uten å kreve noe hele tiden, jul og bursdag burde jo ta den kvoten for hele året.

Likevel vil hun ikke inkluderes i eventuelle økonomiske utfordringer, det er mellom oss voksne. Heller at hun lærer hvor penger kommer fra og sunn bruk.

Nei:p de er 2 og 5 år

Jeg ble konstant påminnet av pappa om at han var på konkursens rand. Det preger meg jo fortsatt idag. Har et litt anstrengt forhold til ressurser, både i virkeligheten og i spill. :P Husker jeg sa nei til å reise til London med klassen fordi jeg ikke hadde lyst, men sannheten var jo at jeg fikk dårlig samvittighet for å reise. Var heller ikke russ. Og et par år tidligere da vi skulle til Spania med klassen, turte jeg ikke gi arket med beløpet før dagen før avreise.(!) Skyldte på skolen som ikke sendte ut regningen før. Jeg hadde fått maaange purringer fra skolen for turen skulle jo blitt betalt for minst tre uker siden. Syns det er merkelig skolen ikke tok kontakt med mamma og pappa, da.

Når ungene maser om hele verden sier jeg at penger vokser ikke på trær. :P Og har vel gjerne sagt at det har jeg ikke penger til nå. Men jentungen oppfører seg så utakknemlig nå for tiden at det er mer eller mindre kjøpestopp pga det.
Lærer seksåringen at en må bruke pengene klokt.

Back
Topp