snakka med Nav

makaroni

Forelsket i forumet
og må si jeg ikke helt kjønte hva hu mente, men jeg har søkt om arbeidsavklaringspenger og jeg spurte da om jeg hadde krav på engansstønad og hu sa da at jeg kunne søke om det men hu mente jeg burde søke om foreldrepenger av sykepengene? hu mente at engangsstønad var bare en utbetalingssum og jeg ville jo tjene mer enn det i året. er helt satt ut her nå

Nå vet ikke jeg hvor mye du har i sykepenger da, men regner med det er mer enn den engangsstønaden. Da er det jo bedre å søke foreldrepenger ut av sykepengene..

Skjønte ikke helt hva du egentlig vil vite? [8|] men kan svare utifra det jeg tror du spurte om:p Jeg kjenner jo ikke særlig til AAP,så kan være jeg er helt på villspor nå [X(]
har du vært i jobb, men har blitt sykemeldt så får du foreldrepenger av det ja. Jeg var sykemeldt i 7 mnd av graviditeten og jeg fikk foreldrepenger på grunnlag av sykepengene.
Man har ikke krav på engangstønad om man får foreldrepenger.. Du kan velge engangstønad om du vil, men det lønner seg som oftest ikke om man har krav på foreldrepenger.. Engangstønad får jo du bare en gang.

Nå er jeg ikke helt inne på dette, men slik jeg skjønner det så er det vel sånn at når du søker arbeidsavklarings penger regner jeg med du har vært sykemeldt og fått lønn i den perioden det er snakk om, så da får du vel foreldre penger ut i fra sykepenge grunnlegget ditt også kan du jo søke om overgangs stønad for at du har redusert inntekt og da vil du jo få OS regulert etter det. Engangsstønaden er jo kun for de som ikke har inntekt.

15 september har jeg vært sykmeldt 1 år. Jeg fikk litt under 15000 på dette året hver måned? skal ikke tilbake til samme jobb igjen da. hvor mye har jeg krav på da? noen som vet? og siden jeg har søkt aap vil det da bli slettet hvis jeg søker om foreldrepenger?og ett spm til. jeg har jo ikke termin før 27.nov og sykmeldingsperioden går ut 15.sep. får jeg foreldrepenger med en gang da?

Dersom du fikk utbetalt 15 000 i måneden i sykepenger, har du krav på 100% av dette dersom du velger 100% dekningsgrad i permisjonen, og 80% dersom du velger 80% dekningsgrad.
Det sier seg selv at dette vil utgjøre vesentlig mye mer enn den engangssummen på rundt 30 000 som engangsstønaden utgjør.

I tillegg til foreldrepengene i permisjonstiden søker du redusert OS, som gjør at du vil komme ganske godt ut av dette økonomisk. [:)]
Du kan søke om OS inntil to måneder før terminen, er ikke helt sikker på hvor lang tid i forveien du kan søke om å ta ut foreldrepenger men dette skal de vite på NAV.
Bestill time, legg frem situasjonen og få hjelp til å fylle ut de riktige skjemaene!

føler meg kanskje litt teit som spør nå men hva vil 100% og 80% dekningsgrad bety? har vel ikke krav på os da?men vil jeg få foreldrepenger fra oktober da? og ca hvor mye mindre vil jeg få av det?

ORIGINAL: makaroni

føler meg kanskje litt teit som spør nå men hva vil 100% og 80% dekningsgrad bety? har vel ikke krav på os da?men vil jeg få foreldrepenger fra oktober da? og ca hvor mye mindre vil jeg få av det?

100% er jo dersom du velger 42(?) uker og 80% er dersom du velger 52(?) uker permisjon.
Du kan ha krav på OS i tillegg til foreldrepenger.
Jeg har ca 19.000 før skatt, og får 5000 kr OS før skatt i tillegg.
Hadde nok søkt om foreldrepenger i stedet for engangsstønad for da får du penger hver mnd i stedet for bare en gang.

Det du trenger å gjøre er å lese en del her:
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

For å vise et lite utdrag:

Hvem kan få foreldrepenger?
Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet 
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være
  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn 
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Du kan enten ta ut permisjon med 100% av lønn eller tilsvarende ytelse i 46 uker, eller med 80% lønn/ytelse i 56 uker. 3 uker beregnes før termin, og vanligvis er 10 uker forbehodt fedrekvote - men som alenemor får du den overført til deg uten krangling.

Du må tjene over 400 000 i året for at overgangsstønaden skal falle helt bort i vanlige tilfeller.
Dersom du tjener penger ved siden av OS reduseres den, men du taper bare 40 øre eller så per krone du tjener i lønn/annet, så det lønner seg å ha inntekt ved siden av!
Oversikt over inntekt vs. OS finner du her:
http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104151.cms

okey:) ett siste spm. vil jeg få foreldre penger fra oktober da? eller hvordan er det? er litt dum på det her. og hvor lang ventetid er det?renger penger igjen fra oktober liksom?

ORIGINAL: makaroni

okey:) ett siste spm. vil jeg få foreldre penger fra oktober da? eller hvordan er det? er litt dum på det her. og hvor lang ventetid er det?renger penger igjen fra oktober liksom?

Du får ikke foreldrepenger før den dagen du går ut i permisjon. Var ihvertfall sånn med meg.. Var et par mnds behandlingstid på det for meg..
Har du søkt AAP og du får det godkjent, så er det nok det du får fram til du går ut i permisjon..

men når regner de når permisjonen begynner da?

3 uker før termin. Om du føder før 3 uker før termin så begynner persmisjonen dagen du føder.. Jeg fødte 5 uker før termin og da begynte permisjonen min fra den dagen av.. 

okey. og da kommer pengene automatisk inn? eller må jeg sifra når jeg har født.? må jeg søke foreldrepenger på nav?men jeg har krav på å få dekt husleie og livsopphold hvis jeg er uten penger den ene måneden da?
takk nå skal jeg ikke mase mer:)

Det beste er å gå evt. ringe til nærmeste nav kontor og fortelle alt du lurer på. Der får du korrekt svar og får vite hva du kan søke og når. Ingenting er automatisk [:)]

du må søke foreldrepenger hos nav noen mnd før permisjonstart.. Føder du før de tre ukene før termin så må du si ifra om at du har født.. jeg måtte det for at foreldrepengene skulle begynne..
Du har krav på penger til livsopphold og husleie ja, men det må du søke hos sosialkontoret.. og det gjelder for så vidt bare om du ikke har noe sparepenger, eier noe av særlig verdi osv.. Har man sparepenger eller noe sånt så må man bruke det..
men om du har søkt AAP,så kan jo det hende du får noe penger der fram til foreldrepengene starter =)

Om du har krav på OS, så får jo du det 2 mnd før termin forresten..

men hvordan vil jeg klare å betale husleie og strøm og mat den ene måneden da?

jeg får ikke foreldrepenger ut ifra AAP , jeg får foreldrepenger ut i fra sykepenger som går ut sept pg jeg har termin i nov

ORIGINAL: Minerva

Det du trenger å gjøre er å lese en del her:
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon

For å vise et lite utdrag:

Hvem kan få foreldrepenger?
Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt
  • sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet 
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være
  • lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn 
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Du kan enten ta ut permisjon med 100% av lønn eller tilsvarende ytelse i 46 uker, eller med 80% lønn/ytelse i 56 uker. 3 uker beregnes før termin, og vanligvis er 10 uker forbehodt fedrekvote - men som alenemor får du den overført til deg uten krangling.

Du må tjene over 400 000 i året for at overgangsstønaden skal falle helt bort i vanlige tilfeller.
Dersom du tjener penger ved siden av OS reduseres den, men du taper bare 40 øre eller så per krone du tjener i lønn/annet, så det lønner seg å ha inntekt ved siden av!
Oversikt over inntekt vs. OS finner du her:
http://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/104151.cms

Hmmm.. Da er dette noe nytt. Jeg fikk nemlig ikke foreldrepenger av attføring(som det het før det het aap) jeg fikk kun engangsstønad fordi jeg hadde fått attføring hele året før permisjonen.. Urettferdig! :P

Ja, dette er noe nytt som kom samtidig som forlengningen av fedrekvoten, forlengning av den totale lengden på permisjonen med 2 uker osv.
Attføring ga IKKE grunnlag for foreldrepenger, noe som ble oppfattet som blodig urettferdig og ødela veldig mye for mange i en svært sårbar og utsatt situasjon.
Man har derfor bestemt at det nye samlebegrepet AAP SKAL gi grunnlag for foreldrepenger.

Back
Topp