Smoothie

Ferdig renset hadde jeg antatt at betyr at de har fjerna hamsen og sånn :p Men er eldorado/firstprice norske?
Fant denne her: http://m.dinside.no/933685/derfor-bor-du-koke-de-fryste-baerene
Ser det gjelder norovirus og ikke listeria/toxoplasmose som jeg var redd for. Norovirus er jo overalt for tiden, så tenker faren for smitte er større ved å ta bussen/gå på jobb/ha barn :p
Nå ble jeg usikker! Laget nettopp Smoothie med fryste jordbær fra Polen fra First Price, sto ingenting om å koke dem men tror jeg må bare gjøre det heretter for å være sikker! Åhh. Og så jeg som trodde dette skulle bli kjempe raskt og enkelt heretter. :p

Jeg lager smoothie, aldri hørt om at det må kokes først en gang.. Da er hele vitsen borte føler jeg. Kjøper ananas og mangoblanding på rema.
Nei, kødder ikke med frukt mi!! Den skal jeg få ha i fred uten stress!!

Er vel forskjell på blandinger med frukt som er skrelt, kontra bær som kan ha masse jord på seg og ligge i forurenset vann f.eks. ;) Regner med at dere vasker bær før dere spiser de, og da blir de jo rene. Men det blir jo vanskeligere med frosne bær, derav anbefaling om koking :)

Lagt meg myyyye smoothies siste mnd da det var det eneste som fristet en periode. Tanken om at bæra måtte kokes slo meg aldri! Ble seriøst litt sjokka nå når jeg leste tråden!

For et års tid siden fant Mattilsynet alt fra noro til E-coli i frosne bær. Derfor kom anbefalingen. De fant også E-coli i friske bær da dessverre mange bærplukkere har dårlig tilgang på toaletter og varmt vann...

Så jeg koker fryste og legger friske i eddikvann i 10min

Jeg lager smoothie, aldri hørt om at det må kokes først en gang.. Da er hele vitsen borte føler jeg. Kjøper ananas og mangoblanding på rema.
Nei, kødder ikke med frukt mi!! Den skal jeg få ha i fred uten stress!!
Det er en tilsvarende blaning jeg også har, bare fra coop. Som noen nevner her så kan det jo tenkes at anbefalingen ikke gjelder frukt. Den har jo skal og er vel antakelig vaska eller iallfall skrelt før de er pakket i pose. Når jeg leser artikkelen på nytt så står det bare bær.

Alt man skal tenke på.. Men takk for info, for dette var aldri i mine tanker!

Back
Topp