Smoothie-addict, noen råd?

Pære

Forelsket i forumet
Jeg elsker smoothie til frokost. Pleier å bruke fryste bær. Til vanlig spiser jeg de som de er, men det er anbefalt å koke de først. Spesielt når de kommer fra andre land, som fryste bær jo ofte gjør.

"Toxoplasma (T. gondii) er en parasitt som har sitt endestadium i tarmkanalen hos kattedyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt eller grønnsaker." http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Og når jeg er gravid så vil jeg ikke sjangse... selv om det trolig hadde gått fint.

Til nå har jeg kokt og så kjørt de i blender og hatt over i isterningposer. Men det er så mye styr, spesielt den biten med å få det over i posene. Noen som har gode tips til å gjøre det enklere? Tenker muligens brett for isbiter ville vært enklere...
 
Kan du ikke legge friske bær og frukt i fryseren og lage av det?
 
Herregud, jeg har spist masse smoothie av fryste bær [emoji15] visste ikke man måtte være forsiktig med det også [emoji31]
 
Toksoplasma dør jo ved frysing. Det er kun listeria som ikke gjør det, og den finner man vel ikke i bær?

Dessuten kan du lage smoothie av frukt? F.eks sånne pakker med mango/ananas/melon - de er jo skrelt!
 
Toksoplasma dør jo ved frysing. Det er kun listeria som ikke gjør det, og den finner man vel ikke i bær?

Dessuten kan du lage smoothie av frukt? F.eks sånne pakker med mango/ananas/melon - de er jo skrelt!

Ja, du har kanskje rett? "Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C." http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/listeria_og_toxoplasma_kan_skade_fosteret

Men tro hvorfor det anbefales da å koke de først? Det er jo veldig tungvint.

Det er sant, men liker de best fryst, iskald og deilig smoothie [emoji4]
 
Jeg har også drukket en del smoothie, så håper det stemmer.. :) Hvor er det det blir anbefalt å koke bær?

Når jeg anbefalte skrelt frukt, så mente jeg slike frosne smoothie-poser med frukt! [emoji4] De selger de i alle fall på Coop. Helt enig i at smoothien må være iskald [emoji1]
 
Jeg har også drukket en del smoothie, så håper det stemmer.. :) Hvor er det det blir anbefalt å koke bær?

Når jeg anbefalte skrelt frukt, så mente jeg slike frosne smoothie-poser med frukt! [emoji4] De selger de i alle fall på Coop. Helt enig i at smoothien må være iskald [emoji1]

Har vært skilt om det i butikken, at Mattilsynet anbefalte, og ofte står det på pakken.

Jaaaa, det var lurt, det må jo være innafor [emoji2][emoji106]
 
Ja, det er ikke pga toxo at de bør kokes.
Smaken vil vel bli litt annerledes men det går an å koke, mose og fryse i isbitformer:)
 
Har vært skilt om det i butikken, at Mattilsynet anbefalte, og ofte står det på pakken.

Jaaaa, det var lurt, det må jo være innafor [emoji2][emoji106]

Ja, når du sier du sier så har jeg sett slike lapper! Er ikke så ofte da? Men om det stemmer det som andre skriver her om at det ikke er toxoplasma, så er det vel innafor. Selv om det selvsagt ikke er noe gøy å få norovirus[emoji85]

Kos deg med smoothie du:) :)
 
Back
Topp