Smokken...

Jeg tar smokken til jenta mi på 9 uker i min munn hvis den faller på gulvet. Koker den aldri, er det meninga? Husker jeg var helt nazi på å koke smokkene til eldstejenta, men gikk beskjed om at det bare var tull..

Jeg har aldri vært flink til å koke smokker.. ;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Niks. Kommer aldri inn i min munn.

Voksne mennesker har en annen bakterieflora i munnen enn små barn, og jeg vil ikke overføre mine karies til mine barns munn ;-)
Selv om jeg ikke har hull.

Ute hadde jeg med flere smokker, her hjemme skylte jeg dem.

Her koker jeg fortsatt smokkene til frøkna på snart tre år innimellom og særlig etter sykdom.

Interessant artikkel fra Dagens medisin, (eller gårsdagens, er fra 2012, hehe)

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/-smokk-i-voksenmunn-bra-for-barnet/

(---)

Deler spytt
Blant annet har forskerne spurt foreldrene hvordan de rengjør barnas smokker.

Rundt halvparten av foreldrene tok smokken i sin egen munn, og delte på den måten sitt spytt med barnet.

Dette viste seg å halvere risikoen for astma og allergi hos barnet ved treårs alder, sammenlignet med de barna som fikk smokken rengjort på en annen måte.

Resultatene er en del av en ennå upublisert studie.

- Det har vært ulike oppfatninger om dette – og en er at utvekslingen av spytt mellom barn og forelder skulle gi økt risiko for karies. Denne oppfatningen bygger på at det er en sammenheng mellom karies og høy forekomst av munnbakterien Streptococcus mutans, ifølge Hesselmar.

- Men det finns ingen klare beviser for at spyttutveksling øker risikoen for karies, sier han.

Back
Topp