Smokke

ulfa

Glad i forumet
Juli13-jentene
Har nesten alle her planer om å bruke smokk? Hvorfor?

Her kommer aldri en smokk i hus, jeg mener det er en uting.. barna klarer seg fint uten..
Ikke at jeg har noe i mot at andre bruker det, men mine barn kommer aldri til å få det..

Vi kommer nok til å bruke smokk om det er behov for det. Det er jo veldig ulikt sugebehov på babyene, så orker ikke at puppen skal bli brukt som smokk - det er etter hvert vondt! Så synes eg det er bedre med smokk en tommel - som kan være et STORT problem å avvende ungen fra. Man kan jo ikke ta vekk fingrene, det er vist mer skadelig for tennene. Så heller smokk om det er stort sugebehov :)

Gutten våres på 20 mnd bruker fortsatt smokk om natten, men synes han begynner å bli litt stor etter hvert.. Vi har hatt god nytte av smokken til nå da, og for å roe ned, når han er trøtt ol på tur.

Jeg er for smokk... Prøvde i 8 mnd å få nr 1 til å ta den, men han ville ikke... Å med nr 2 ga jeg vel opp etter 2 mnd ca... Prøver nok denne gangen også... Jeg ville heller ikke ha da jeg var liten... Så er jo forberedt på at denne heller ikke tar... Er for all del supert å slippe avvenningen, men mine var veeldig avhengige av pupp. Hadde nok ammet lengre hvis de hadde brukt smokk... Så er jeg redd de skal bruke tommel istedet... Mye verre å venne de av mef den...:/

❤ gutt født jan-11
❤ gutt født okt-09
❤bonusgutt født okt-00

Når jeg fikk førstemann,,så brukte han meg som smokk altfor ofte.. I begynnelsen skal jo selfølgelig barnet få pupp ofte..men når gutten min nærmet seg et halvt år og ville ha pupp konstant om natta og altfor ofte om dagen...Da sa det stopp for meg.. Han godtok smokken når han var et halvt år og jeg JUBLET!! (Må nevne at han åt fast føde i tillegg..så jeg visste jo at han ikke var sulten)! Han sluttet med smokken før han var tre år..

Det er ikke alle barn som vil ha smokk..men noen har mer sugebehov enn andre..Så det får være opp til hver enkelt.. Værste kan være hvis de begynner med tommeltotten.. Den er vanskeligere å slutte med :)

Her har jeg tilbudt smokk til jentene mine, men dem har ikke ville ha, og det har egentlig ikke vært noe behov for det heller. Kommer også til å tilby denne gangen også, men vil han ikke ha så er det helt greit. Da slipper vi avvenninga ;)

Vesla mi hadde enormt stort suttebehov. Derfor brukte hun smokk.
Hvis nummer 2 er likedan så får han også smokk men han ''må'' ikke. ;)

Vi hadde en smokkejente sist å jeg ser faktisk bare fordeler med det :-D
Utenom sugebehovet så var det så lett å roe henne ned uansett situasjon nesten så lenge hun fikk smokken. Og når hun ble litt eldre kunne hun bare få smokken og lammeskinnet (koseskinnet hennes fra hun var født) så kunne hun fint sitte å slappe helt av å kose seg lenge når vi følte hun trengte, hehe. Var ingen problem med avvenningen heller, bestemte oss for en dato så klippet hun dem i to selv og det gikk over all forventning. Har forståelse for at noen ikke vil ha smokk i hus, men jammen er det mange fordeler også. Og lettere å avvenne enn tommelen som mange sier. Hadde en venninne da jeg var lita som sutta på tommelen til langt opp på barneskolen. Blir fort litt skjeve tenner av sånt også..

Med lillesøstera mi stakk vi hull i smokkene med ei tjukk stoppenål - da synes hun dem ble ekle og slutta helt av seg selv...

Heller smokk enn tommel ;) Tommelen et for det første vanskelig å avvende med da den ikke kan gis til kaptein sabeltan, og for det andre så kan den ødelegge tenner og gane .

Men for det om eg syns det er bedre med smokk enn tommel, så er det ikke dermed sagt at lillebror i magen MÅ ha smokk. Kjøper inn en før fødsel, og ser det an hvordan behovet er ;) Uansett så anbefales det ikke smokk før ammingen er i boks ;)

Eldstejenta ville aldri ta smokken, mens nummer to fikk en smokk plantet i munnen omtrent fra han kom ut av magen. Jeg blir nok å ha en smokk tilgjengelig etterhvert til lillesøster, men kommer ikke til å "tvinge" henne til å ta den.

Jeg er FOR smokk, så lenge barnet har "behov" for det. Min første var utrolig urolig, kunne ikke trille lengre enn at vi så huset, full krise tvert. Men, da han var 6 mnd begynte han med smokk, og ble en helt annen unge. Vi kunne trille lengre turer, han sovnet i vogna og ble generelt mye roligere. Så det var tydelig at han hadde stort suttebehov og at han fant roen med smokken. Nr 2 brukte også smokk, fra fødselen av nesten, og var myyyyye roligere. Så her skal smokken pakkes ned i bagen. Men kommer jo til å se an om behovet er der.

Har hatt 2 smokke gutter. Synes egentlig det har vert supert. Om de har behov for det?? Har de behov for å suge på puppen hver halv time da? Det er jo egentlig bare for å gjøre det lettere for oss selv.

Og heller smokk enn tommel.

Min søster var misunnelig på meg som fikk gutten min til å ta smokk. Vi fikk barn samtidig og såg tydelig hvor mye enklere jeg hadde det med et smokke- barn. Jeg slapp å amme hvert 40 minutt, og når vi var på trilletur/ shopping / cafe. Kunne jeg gi gutten min smokk og han roet seg, men hun måtte alltid finne en plass å amme. Det samme om natten. Hihi, ikke rart jenten hennes ble betraktelig større enn min gutt. :) :) :) neida.

Uansett, så kommer jeg ikke til å kjempe for noe smokk nå, men tar babyen smokk, synes jeg det er en fordel. Det er liksom verdt de 3 døgnene med smokke avvenning senere.

MEN det styggeste jeg ser er 5-åringer med smokk. Jeg er for litt begrensninger ved bruken.

Her blir det smokk ved behov. Du merker godt om ungen bruker deg som smokk eller om ungen faktisk er sulten. Min gulpet og kastet opp og la på seg 500 g i uka for jeg la han til puppen når han ville det. Vi prøvde en stund og mange forskjellige smokker til vi fant en han ville ha. Da kunne vi roe han og han kunne få tilfredsstilt sugebehovet sitt uten å få i seg melk. Så ville han bare ikke ha den mer når han var ca 10 mnd. Og det er litt upraktisk for nå har vi ikke noe å ro han med lenger, ammer ikke mer han er nå 13 mnd og ikke har han koseklut. Så da er det liksom byssing som gjelder da, ganske slitsomt...Men generelt er jeg for å gjøre det som fungerer for det barnet det er snakk om, her streber vi etter å ikke ha noen kjepphester, de tror jeg bare gjør småbarns livet fryktelig mye mer slitsomt enn det trenger å være.

Jeg er veldig for smokk og med denne så kommer jeg nok til å virkelig prøve å presse på for at den skal ta smokk og bruke den lenger enn 2-3 måneder som jentene har gjort. Jentene mine har hatt et behov for å suge utenom maten (nå har mine kun brukt flaske og, så har liksom vært veldig tydelig) og de har da veldig raskt funnet totten og den er visst der enda nå 4 og 6 år senere. Så jeg er veldig for smokk. Vil mye heller ha smokk enn enda en totteunge, så da får vi se om vi klarer det med denne da. For jeg ser at å vende unger av med tott er vanskelig, uansett hva vi gjør. :(

Back
Topp