Smokke om natten?

Rollyan

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg lurer litt på det med bruk av smokk. Har en gutt på 4 uker som sover veldig lite om natten. Siste to ukene har han hengt på puppen sammenhengende i 4-5 timer på natten, med korte sove pauser på maks 2 timer.
Han ble født for liten men har gått greit opp i vekt. Har hatt litt problemer med amming men ser ut til å være på riktig vei nå.

Men i natt måtte jeg ty til smokk da 4 uker uten sammenhengende søvn gjør noe med tålmodigheten.
Og vipps så fikk jeg 4 timer søvn! Men - han vekket meg ikke for mat, det var jeg som våkna først. Og ammestunden etterpå var av det kortere slaget. Iallefall mot det jeg er vant til. Brystet virker tommere, og han sovna uten smokk ved brystet..men jeg er så redd han ikke får i seg nok mat..
Men akk vel så godt å få sove litt!

Hvilke vurderinger har andre gjort i en slik situasjon? Vil gjerne høre litt tanker.

En sulten baby nøyer seg ikke med smokk har jeg lært :) sugebehovet hos de små er forskjellig, min brukte smokk kun under soving når han var så liten (nå også forsåvidt), men våknet likevel og spiste når han var sulten. Hadde jeg vært deg ville jeg prøvd et par netter til, om du ser ungen ikke spiser om natta i det hele tatt ville jeg nok revurdert

Hei!
Jeg lurer litt på det med bruk av smokk. Har en gutt på 4 uker som sover veldig lite om natten. Siste to ukene har han hengt på puppen sammenhengende i 4-5 timer på natten, med korte sove pauser på maks 2 timer.
Han ble født for liten men har gått greit opp i vekt. Har hatt litt problemer med amming men ser ut til å være på riktig vei nå.

Men i natt måtte jeg ty til smokk da 4 uker uten sammenhengende søvn gjør noe med tålmodigheten.
Og vipps så fikk jeg 4 timer søvn! Men - han vekket meg ikke for mat, det var jeg som våkna først. Og ammestunden etterpå var av det kortere slaget. Iallefall mot det jeg er vant til. Brystet virker tommere, og han sovna uten smokk ved brystet..men jeg er så redd han ikke får i seg nok mat..

Hvilke vurderinger har andre gjort i en slik situasjon? Vil gjerne høre litt tanker.
Så deilig at du fikk sove! Søvn er viktig. :happy:

Hvor kort var den korte ammestunden?
Du skriver at brystet virker tommere, da mener du etter at han spiste?
Hvordan var han på morgenen?

Hei!

Hvor liten var han? Er han prematur? Hvor mye veier han nå?

Så deilig at du fikk sove! Søvn er viktig. :happy:

Hvor kort var den korte ammestunden?
Du skriver at brystet virker tommere, da mener du etter at han spiste?
Hvordan var han på morgenen?
10-15 min kanskje, syns han smatter litt mer enn han pleier. Mulig jeg legger merke til alt mulig nå da
Har ett bryst der han må jobbe litt mer for melka, og han virka litt urolig ved det brystet i morges. Men spiste bra av den andre puppen. Kanskje jeg overanalyserer

Han er født 38+0 og veide 2,6 kg. Er 3,5 ca nå

Ok, omtrent samme som her (også uke 38 og 2,4). Vi fikk beskjed om å vekke for mat hver tredje time til 3 kg var passert og vektoppgangen var god. Tok litt lenger her. Fikk råd om å vente med smokk til ammingen var etablert ordentlig

Vi fikk beskjed om å passe på en stund så de så at vekten gikk riktig vei. Men begge mine små barn fikk Smokk. Nr 1 uke 38+0 2705. Nr 2 uke 37+6 2735. Nr 2 fikk Smokk dagen etter fødsel. Han gikk kjempe bra opp i vekt. Det gjorde de begge egentlig og var ingen forskjell på dem selv om nr 1 fikk Smokk senere. Nr 3 vil ikke ha Smokk og våkner fortsatt mye hver natt, han er 1.5 år. Så Smokk er din veldig gode sove venn.

Ville ikke bruke smokk på noen av mine 3. Men mellomste slutta på hånda si etter pupp og hadde ekstremt sugebehov. Han hag i puppen hele tiden, så ble slitsomt. Så når han var 3 uker, måtte jeg ty til smokken og øynene hans trilla bak i skallen, så himmelsk var det for han haha. Fikk en ny unge. Min var også liten, han var 2,9 når han ble født på 10 dager overtid.

Han sov hele natten, han la lite på seg ved 4 mnd selv med mme i tillegg. Så da måtte vi begynne med grøt. Da ble han bollete og god ganske raskt. Fjerna smokken før han ble 1 år. Det gikk også veldig fint :)

Jeg ville dratt å veid ekstra hos hs, vi sleit også med vekta hos vår datter, hun var småspist og spiste sjeldent og lite (kom aldri i gang ordentlig med amminga), men hun ville gjerne legges til puppen men spiste ikke ordentlig bare suttet og sov gjerne mens hun "koste" ammed. Vi brukte derfor sutt aktivt for å skille og det gikk greit her for vår del. Men vi måtte ha på klokke hver 3 time i gjennom natta, for å passe på at hun fikk i seg nok mat, og samtidig veid som vi holdte på. Ser dere ar han går fint opp så ville jeg latt han sove flere timer gjennom natta også!

Back
Topp