smokk

ronjas mamma

Gift med forumet
Ronja er snart 3 år og bruker fortsatt smokk, en i munnen og tre i handa og er veldig avhengig. Tenkte å få henne til  å slutte nå i jula.. noen som har noen råd om hvordan jeg går frem? Gruer meg til den kampen[&:] Dere som har barn som har sluttet så sent tar det lang tid før dem "glemmer" smokken?Ser for meg skriking i hele jula.

Det er jo utallige måter å slutte på; nissen, kaptein sabeltann, smokkefeen osv....

Jenta mi sluttet da hun var 2 år og 11 dager og det gikk knirkefritt! MEN hun var vant med å ha en i munnen og en i hver hånd, så kompromisset var at vi klipte av gummien og lot henne holde i den avklipte smokken om natta! [;)]

Ingen netter (eller dager) med skriking! [;)]

Me bestemte oss ganske brått, va vel ein dag når eg la merke te at veslo faktisk brukte smokk når hu spiste [&:]

Hu fekk litt bokstavkjeks te barnetv, stappa ein kjeks i munnen, åsså smokkken i munnen. Satt der å tygde å koste seg [&:][8D]

Dagen etter gjemte eg smokkane, hu leita lenge, å va nå lei seg stakker[&o] Men eg holdt ne i aktivitet, me fant på ting som å tegna, hu fekk hjelpa med husarbeid, var ute å leika og masse anna. Prøvde å få ne te å tenka på andre ting en smokk, itte 2-3 daga så slutta hu å snakke om smokken heile tia [:)]
Ein anna ting som hjalp litt e jo da at vesla har eit lite teppe hu e veldigt avhengig av, så teppet har tatt øve for smokken her [8D]

No har veslo fremdeles smokken om natto då, så har ikkje fjerna an heilt i frå huset. Kjeme nok ikkje te å fjerne nattesmokken heilt me da fysta heller [:)]

Lykke til med smokkestopp [:)]

Jeg var selv 5 år da jeg sluttet med smokk[&:]

Jeg hadde lagt meg som vanlig med smokken og etter et par timer hadde jeg stått opp, gått forbi mamma, mormor og besses som satt i sofaen. Hadde gått rett til søplekassen på kjøkkenet og kastet smokken, så gikk jeg å la meg igjen[:D]

Jeg hadde ikke sagt et ord og vi snakket aldrig mer om det[:D]

Back
Topp