Smokk

Vi har tydd til smokk et par ganger, men han er heldigvis ikke så fan av det. Vil helst unngå å venne han til det. Men det har vært til hjelp noen ganger :happy119 Men av nysgjerrighet, hvorfor gir dere smokk til baby?
Redusert risiko for krybbedød, heller smokk enn fingre(lettere med avvenning), assosiasjon til soving(mine får kun smokk når de skal sove).

Mulig jeg hadde flere grunner, men må sitter jeg her stuptrøtt etter å forsøkt å få snuppa til å sove i mange timer uten hell, så hjernen er i ferd med å klappe sammen i utmattelse...

Vi har tydd til smokk et par ganger, men han er heldigvis ikke så fan av det. Vil helst unngå å venne han til det. Men det har vært til hjelp noen ganger :happy119 Men av nysgjerrighet, hvorfor gir dere smokk til baby?
Antageligvis av samme grunner som du har gitt smokk? :p
Vi gir smokk som kos/trøst i stedet for å bruke puppen til det når man må gjøre noe annet først (og baby akkurat har ammet masse) eller er ute og må finne et sted å amme. Eller dersom baby ikke helt finner roen før soving.
I tillegg begynte han å sutte på tommelen allerede dag 4 og for vår del er det uaktuelt å ha en tommelsutter :hilarious: Mye lettere å avvenne smokk.

Nysgjerrig på hvorfor du ikke ønsker å venne baby til smokk? :)

Antageligvis av samme grunner som du har gitt smokk? :p
Vi gir smokk som kos/trøst i stedet for å bruke puppen til det når man må gjøre noe annet først (og baby akkurat har ammet masse) eller er ute og må finne et sted å amme. Eller dersom baby ikke helt finner roen før soving.
I tillegg begynte han å sutte på tommelen allerede dag 4 og for vår del er det uaktuelt å ha en tommelsutter :hilarious: Mye lettere å avvenne smokk.

Nysgjerrig på hvorfor du ikke ønsker å venne baby til smokk? :)
Gir smokk når jeg må ordne til mme-en. :) men ellers sover han jo…foreløpig. Det endres nok snart. Han er jo bare 13 dager gammel nå :p

Storegutten ble helt avhengig av smokk, og sluttet ikke før han var 2,5. Og han var helt knust da han måtte slutte :angelic:
Men kan jo hende at vi gir mer smokk etterhvert..når vi ser hvordan ammingen går og om han roer seg med den.. Prøver jo ennå å få i gang melkeproduksjonen :)

• Liker
Reactions: ims
Begynte å ta litt og litt etter 2-3 uker, men som de to foregående barna er det kun NUK og kun latex. Brekker seg av runde og ovale smokker og nekter silikon. Vet om andre smokkenektere som har funnet redningen med NUK:)
@Chevron @Familielykke Noen tips om hvilken NUK smokk, eller er de like i formen alle sammen slik at det er hipp som happ?

Gir smokk når jeg må ordne til mme-en. :) men ellers sover han jo…foreløpig. Det endres nok snart. Han er jo bare 13 dager gammel nå :p

Storegutten ble helt avhengig av smokk, og sluttet ikke før han var 2,5. Og han var helt knust da han måtte slutte :angelic:
Men kan jo hende at vi gir mer smokk etterhvert..når vi ser hvordan ammingen går og om han roer seg med den.. Prøver jo ennå å få i gang melkeproduksjonen :)
Tips til avvenning av smokk hvis det blir aktuelt igjen: vi kjøpte en «egendesignet» bok om smokkeslutt til da storesøster skulle slutte. Kunne velge navn på barnet i boka slik at historien ble personlig. Leste den i en periode og snakket en del om at hun skulle gi bort smokken til tannfeen som igjen skulle gi smokken til babyer. Og når den aktuelle kvelden kom, så la hun smokken i en glassbeholder på kommoden på rommet sitt og så fjerna jeg smokken når hun sov. Funka gull her ihvertfall :D Tok vel maks 3 kvelder hvor hun sleit litt med å sovne, men det gikk over all forventning. Tror nøkkelen (for oss) var at vi brukte veldig god tid på å forberede henne.

Men ja, forståelig at du er skeptisk når det har vært utfordrende tidligere.

Stort sett soving her også, så er svært lite smokkebruk foreløpig. Men ser for meg at det blir et mye større behov etterhvert, og derfor vi også har begynt tilvenning av smokk allerede. Med storesøster begynte vi mye senere og brukte derfor lang tid på å få henne til å ta den.

Tips til avvenning av smokk hvis det blir aktuelt igjen: vi kjøpte en «egendesignet» bok om smokkeslutt til da storesøster skulle slutte. Kunne velge navn på barnet i boka slik at historien ble personlig. Leste den i en periode og snakket en del om at hun skulle gi bort smokken til tannfeen som igjen skulle gi smokken til babyer. Og når den aktuelle kvelden kom, så la hun smokken i en glassbeholder på kommoden på rommet sitt og så fjerna jeg smokken når hun sov. Funka gull her ihvertfall :D Tok vel maks 3 kvelder hvor hun sleit litt med å sovne, men det gikk over all forventning. Tror nøkkelen (for oss) var at vi brukte veldig god tid på å forberede henne.

Stort sett soving her også, så er svært lite smokkebruk foreløpig. Men ser for meg at det blir et mye større behov etterhvert, og derfor vi også har begynt tilvenning av smokk allerede. Med storesøster begynte vi mye senere og brukte derfor lang tid på å få henne til å ta den.
Så smart! Skal huske på det hvis det blir aktuelt :) ja, blir sikkert mer behov etterhvert. Per nå sovner han jo nesten bare av å se puppen :smiley-bounce022

@Chevron @Familielykke Noen tips om hvilken NUK smokk, eller er de like i formen alle sammen slik at det er hipp som happ?

For oss må det være bøyd tupp, men tror alle NUK har det - at det er greia :) Det viktigste for mine tre siste er at det er latex og ikke silikon! De har tatt silikon også etterhvert, men nå i starten er det kun denne vi har kunnet venne har gradvis til, og den har nå tar - takkogpris!

Vi har kjøpt disse fra babycare (tilogmed tilbud der nå!)

Samme her - forberedelse har vært nøkkelen! Har jobbet oss frem mot tre år, forberedt og laget en plan. Alle har vært ekstremt avhengige, men å slutte har gått helt fint med alle :)

Jeg mener at argumentet om at smokk har sammenheng med nedsatt risiko for krybbedød er svakt og alt for «hypet». Denne siden som ammehjelpen linker til er ganske nyansert angående dette argumentet, og ellers nyttig lesning generelt angående smokkbruk, synes jeg. https://breastfeeding.support/pacifier-dummy-or-soother-yes-or-no/

Ellers er det ikke nødvendigvis slik at “one size fits all”. Noen babyer har f.eks. høy gane, og vil ha behov for en bøy på smokken. Denne siden her er nyttig å lese angående valg av smokk: https://blog.babycues.com/2018/march/what-is-a-good-pacifier-for-your-baby/

Jeg mener at argumentet om at smokk har sammenheng med nedsatt risiko for krybbedød er svakt og alt for «hypet». Denne siden som ammehjelpen linker til er ganske nyansert angående dette argumentet, og ellers nyttig lesning generelt angående smokkbruk, synes jeg. https://breastfeeding.support/pacifier-dummy-or-soother-yes-or-no/

Ellers er det ikke nødvendigvis slik at “one size fits all”. Noen babyer har f.eks. høy gane, og vil ha behov for en bøy på smokken. Denne siden her er nyttig å lese angående valg av smokk: https://blog.babycues.com/2018/march/what-is-a-good-pacifier-for-your-baby/
Takk for linker :) Virker som om dette fortsatt gjelder de som bruker smokken kontinuerlig(og generelt sett sliter med sugeteknikker). Da gjelder jo det samme som om babyen/barnet sutter på tommelen.

Last edited:
Ikke gi opp smokk enda er mitt tips!! Prøv litt ulike typer men bruk samme type i 1-2 uker før du bytter igjen. Vinkle smokken opp i ganen for å unngå brekningsrefleks og dirr/rist litt på den etter du har satt den inn. Hold den på plass en stund før du slipper. Prøv 50 ganger for dagen om du gidder og sannsynligvis går det til slutt. Baserer bare det på at alle trillingpar jeg har sett bruker smokk, haha! Men tenker at det er håp lenge.
Jeg har hatt to ulike unger når det gjelder smokk. Først fikk smokk på dag 4 og den satt som en propp fra første øyeblikk. Den andre fikk smokk på dag 2, og hun tok ikke smokken skikkelig før rundt 2 måneder, sånn skikkelig fra 3 måneder. Så tidlig introduksjon hadde ikke noe å si for oss :)

Og babyer må såklart ikke bruke smokk da, men sånn om man vil at den tar smokk, så går det seg veldig ofte til. Noen trenger bare innmari lang tilvendingstid
Støtter denne! Min tok ikke smokk før etter fylte 6 måneder

Lille her er såvidt begynt med smokk nå, men varierer mellom å suge på smokkdelen og bite i plasten :cool:

Back
Topp