Smokk ?

Bringebærdrops

Elsker forumet
Bruker dere smokk ? Ev når begynte babyen med det?

Min er 12 dager.. Amminga går fint, har nok melk og han var over fødselsvekta si allerede etter 6 dager.

Men eneste måten å få han til å sove på er med puppen.. Han ligger derfor ofte på puppen uten å drikke så mye. Dette har ført til at jeg har blitt veldig sår.

Han sutter også på tommelen sin.
Derfor vurderer jeg smokk, men er redd for at det skal ødelegge amminga som egentlig går fint med tanke på produksjon og vektoppgang.
 
Bruker dere smokk ? Ev når begynte babyen med det?

Min er 12 dager.. Amminga går fint, har nok melk og han var over fødselsvekta si allerede etter 6 dager.

Men eneste måten å få han til å sove på er med puppen.. Han ligger derfor ofte på puppen uten å drikke så mye. Dette har ført til at jeg har blitt veldig sår.

Han sutter også på tommelen sin.
Derfor vurderer jeg smokk, men er redd for at det skal ødelegge amminga som egentlig går fint med tanke på produksjon og vektoppgang.

Sniker
Det skal nok gå helt fint å introduserer smokk nå. Det er større sannsy ligget for forvirring ved flaske fordi den også gir mat. Smokken er bare kos. Også gir du jo uansett tilbud om mat først også smokken når babyen er mett :)
Så det er bare å gi smokk!
 
Brukt smokk fra dag 2, hun får den i bilen og dersom jeg må få gjort noe og hun nettopp har spist, går veldig fint med amming selvom:)

Hun får også morsmelk på flaske av og til på kveld, ikke gjort noe med ammingen:)

Vil nok gå greit å forsøke smokk nå, men ikke alle som vil ha, vår mellomste jente nektet smokk, men baby sugde på tommelen med en gang hun var født, så da forsøkte vi smokk, og hun likte den:)
 
Mi med ekstremt sugebehov fikk smokk uke 1-2 ellerno. Ikke påvirka amminga eller noen ting :)
 
Introduserte smokk for 2 dager siden, da mini var 14 dager gammel. Når hun er trøtt så har hun sugebehov, og da er smokken fin. Bruker den ikke så mye, men det er greit.
 
Vi ga smokke til vår når han var 4-5 dager, ekstremt suttebehov. Han sugde på hele hånda når jeg ikke ammet han, noe som gjorde at han plagdes mye med luft. Det har ikke ødelagt for amminga, har heller gitt både meg og han mer ro, han klarer å slappe av mer og koser seg med smokken etter måltid :)
 
Her prøver vi å ikkje gi smokk, klarte oss fint utan til storebror og han hadde ekstremt behov for puppen, så regner med vi overlever utan på lillesøster òg :) pupp er meir enn bere mat, er jo kos og trygghet òg :Heartred

Men trur nok ikkje det blir eit problem å introdusere smokk no om du ønsker det, bere pass på å tilby mat ofte òg :happy:
 
Prøvde smokk i natt etter amming i en time, og han sovna på 5 minutter.. Kontra en time med bæring som det har vært de andre nettene.. om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke.

Han vil ikke ha smokk hvis han er sulten. Så merker fort forskjell på sult/suttebehov. Siden han spyttet den ut med en gang i natt da han våkna hvis han ville ha mer melk.
 
Prøvde smokk i natt etter amming i en time, og han sovna på 5 minutter.. Kontra en time med bæring som det har vært de andre nettene.. om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke.

Han vil ikke ha smokk hvis han er sulten. Så merker fort forskjell på sult/suttebehov. Siden han spyttet den ut med en gang i natt da han våkna hvis han ville ha mer melk.
Samme her også, han tar ikke smokken hvis han er sulten, så det er jo kjempegreit :)
Min sovner også mye raskere etter vi begynte med smokk, ser at han koser seg og slapper av hvis han var litt urolig fra før, så har virkelig hjulpet her også på natta. Tenker at da er det bra for både mor og barn :)
 
Prøvde smokk i natt etter amming i en time, og han sovna på 5 minutter.. Kontra en time med bæring som det har vært de andre nettene.. om det var tilfeldig eller ikke vet jeg ikke.

Han vil ikke ha smokk hvis han er sulten. Så merker fort forskjell på sult/suttebehov. Siden han spyttet den ut med en gang i natt da han våkna hvis han ville ha mer melk.

Så flott! De fleste babyer er ganske flinke på å si ifra når smokken ikke er aktuell ;)
Ved mindre de har gulsott/er syke/slappe osv såklart.
 
Vi var fast bestemt på at han skulle få smokk og ga allerede på sykehuset på dag 2. Men han liker den ikke, og spytter ut etter 10 suttinger. Alle mine 3 barn har vært sånn. Skjønner virkelig ikke hva som er greia:facepalm:
 
Ikke for å kuppe tråden, men bortsett fra mulig ammeforvirring - er det noen ulemper med smokk egentlig? Kjenner jeg er nervøs for å introdusere nye ting, men tror jo det vil hjelpe henne med å finne roen når hun skal sove på dagtid :)
 
Ikke for å kuppe tråden, men bortsett fra mulig ammeforvirring - er det noen ulemper med smokk egentlig? Kjenner jeg er nervøs for å introdusere nye ting, men tror jo det vil hjelpe henne med å finne roen når hun skal sove på dagtid :)

– Bruker barnet smokk for lenge, økes sjansen for tannstillingsfeil.
– Bruk av smokk og ørebetennelser kan ha en sammenheng. Nederlandske forskere mener barn som bruker smokk har en høyere risiko for gjentatte ørebetennelse.
 
Tusen takk, det var ikke verst service :) Ble ikke helt overbevist av det der med ørebetennelse.. blir nok smokk en gang etter at hun bikker 2-4 uker!
Det er en vurdering man må ta helt selv :)
Vi håper frøkna tar sutt, det er ganske praktisk for mange.
 
Ikke for å kuppe tråden, men bortsett fra mulig ammeforvirring - er det noen ulemper med smokk egentlig? Kjenner jeg er nervøs for å introdusere nye ting, men tror jo det vil hjelpe henne med å finne roen når hun skal sove på dagtid :)

Sniker
Barna skal være godt over 3 år for at det skal være skadelig for tennene, heldigvis. Men de fleste klarer jo å slutte før den tid.
En annen ulempe er jo at man må avvende smokken på et eller annet tidspunkt, men kan gjøres lettere ved at man begrenser smokk på dagtid når de nærmer seg året. :) men smokk er samtidig gull på ettermiddagen til sliten barnehagegutt her, han er 1 år og 9 mnd, og det er mye mindre sutring hvis han får roe seg litt med smokk på ettermiddagene, så den er fortsatt nyttig. Jeg opplevde at smokk gjorde det lettere for far å bidra til å roe babyen når den ikke hadde behov for pupp. Det første 6-10mnd trengte babyen min fortsatt ofte pupp om han var i utviklingstrinn eller var overstimulert for å roe seg ned. Så den nærhetsbiten forsvinner ikke om man gir smokk selv om noen argumenterer for det ;) samtidig var det lettere å få han til å fortsette inn i søvn ved å gå gi smokken etter han hadde sovnet ved brystet.
En annen fordel er forresten at de har smokken i barnehagen når de starter der. Den er jo en stor trygghet for mange små, så det kan være godt å ha smokk i begynnelsen i bhg eller om de slår seg.

Det er du som bestemmer hva du vil gjøre uansett, og samme hva du velger er det ikke feil :)
Men ville ikke ventet for lenge å gi, så lenge hun brystet nå. Det gir ikke like fort sugeforvirring fordi det ikke dreier seg om mat, det er verre med flaske der. Og hvis man venter for lenge er det mange som ikke vil ha smokken.
 
Her fikk mini smokk allerede på nyfødt intensiv. Ble matet med sonde i starten. Smokk har ikke komplisert amming etterpå. :)

for oss er det viktig at han tar smokk, så slipper vi at jeg må finne frem puppen HVER gang han er grinete. Han finner roen med smokk når han ikke er sulten, og faller lettere i søvn når han får smokken.
 
Sniker
Barna skal være godt over 3 år for at det skal være skadelig for tennene, heldigvis. Men de fleste klarer jo å slutte før den tid.
En annen ulempe er jo at man må avvende smokken på et eller annet tidspunkt, men kan gjøres lettere ved at man begrenser smokk på dagtid når de nærmer seg året. :) men smokk er samtidig gull på ettermiddagen til sliten barnehagegutt her, han er 1 år og 9 mnd, og det er mye mindre sutring hvis han får roe seg litt med smokk på ettermiddagene, så den er fortsatt nyttig. Jeg opplevde at smokk gjorde det lettere for far å bidra til å roe babyen når den ikke hadde behov for pupp. Det første 6-10mnd trengte babyen min fortsatt ofte pupp om han var i utviklingstrinn eller var overstimulert for å roe seg ned. Så den nærhetsbiten forsvinner ikke om man gir smokk selv om noen argumenterer for det ;) samtidig var det lettere å få han til å fortsette inn i søvn ved å gå gi smokken etter han hadde sovnet ved brystet.
En annen fordel er forresten at de har smokken i barnehagen når de starter der. Den er jo en stor trygghet for mange små, så det kan være godt å ha smokk i begynnelsen i bhg eller om de slår seg.

Det er du som bestemmer hva du vil gjøre uansett, og samme hva du velger er det ikke feil :)
Men ville ikke ventet for lenge å gi, så lenge hun brystet nå. Det gir ikke like fort sugeforvirring fordi det ikke dreier seg om mat, det er verre med flaske der. Og hvis man venter for lenge er det mange som ikke vil ha smokken.
Dette med at far kan bidra til å roe barnet er en stor motivator her hjemme, han har null sjans pr. nå til å bidra når det først gråtes fordi baby er trøtt eller lignende :) Vi er nye foreldre og bare vært det i 9 dager, men tror nok at puppen er litt smokken også. Jeg vil aldri nekte henne puppen altså, bare forsøke å tilby smokk når det kaves litt.
Takk for mange fine argumenter for og i mot :)
 
Sikkert et dumt spørsmål men: hvor lenge lar dere mini bruke smokk om gangen? Hvis den spyttes ut er det jo greit og skjønner at det ikke er noe god ide hvis man mistenker at mini egentlig er urolig fordi sulten, men setter dere noen begrensninger ellers? Er helt grønn her :hilarious:
 
Sikkert et dumt spørsmål men: hvor lenge lar dere mini bruke smokk om gangen? Hvis den spyttes ut er det jo greit og skjønner at det ikke er noe god ide hvis man mistenker at mini egentlig er urolig fordi sulten, men setter dere noen begrensninger ellers? Er helt grønn her :hilarious:
Vi lar han holde på så lenge han vil. Det varierer veldig hvor lenge han gidder. Innimellom mister han den rett før han sovner, og våkner til igjen pga det. Da stapper vi den bare inn igjen. Vi gir smokken når han er grinete uten noen spesiell åpenbar grunn. Den kan også brukes til å utsette et måltid litt, hvis vi feks skal komme oss hjem fra ærender før vi skal amme. Tok oss også litt tid å finne en smokk som han orker å holde på en stund, pga tyngde. Nå har vi landet på Bibs-smokker. :)
 
Back
Topp