Smokk

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Kommer dere til å starte med smokk allerede på barsel eller avventer dere og ser an situasjonen videre?

Ingen av mine barn har brukt det tidligere så jeg er veldig tvilsom jeg kommer til å bruke det denne gangen selv om jeg enkelte ganger har sett hvilken ressurs det kan være (eller forbannelse om man ikke finner smokken:knegg:)
 
Vi brukte det ikke med storesøster, med vilje. Føler man påfører barnet et behov som den ikke egentlig trenger :) samtidig som vi slipper avvenningsopplegg, lete etter smokk hvis den er borte, og ja, hvis avvenning blir problematisk så slipper vi kanskje skjeve tenner eller tottesuging og ja diverse (jada, vet at barn kan totte selv uten smokk, men det får isåfall bli en problemstilling hvis det oppstår;) .

Mener ikke være supersær da og jeg skjønner at det kan være hendig å ha:) . Men vår plan er hvertfall å prøve å ikke tilføre barnet et behov hvis det ikke trengs. Vil heller kunne møte barnets behov for nærhet og mat uten å føle at jeg risikerer å skyve de til side med en smokk, om du skjønner :)
 
Vi skal helt klart prøve i hvert fall :)
Første brukte det, å hun sov bedre å fant roen lettere med smokk. Andre brukte ikke, så i tillegg til ørebetennelse stort sett hele tiden fra han var 6 uker + atopisk eksem så brukte han altså ikke smokk, å sov sånn ca aldri, å brukte meg som smokk :p
Så vi skal prøve, men tvinger selvfølgelig ikke på hvis hun ikke vil :)
 
Vi blir nok å prøve etter noen uker, slik som sist, så vi forhåpentligvis slipper sugeforvirring. Vil gjerne etablere ammimgen før vi prøver oss på tutt. Har vært utrolig deilig å ha den tutten der. Jentungen finner roen med en gang og sov bedre fra første stund.

Har også sett hvordan det var for min søster med en liten som nektet tutt, i perioder kunne hun virkelig ønske han også tok tutten så hun fikk slappet av litt mer og ikke trengt å dratt frem brystet heeeele tiden. Men dette tror jeg nok er forskjellig for de fleste og det er nok fordeler og ulemper med begge deler.
 
Vi skal prøve å bruke smokk, er så mange fordeler samt. at det er anbefalt i forhold til forebygging av krybbedød. Blir ikke å begynne før etter par uker, når melka er vel etablert.
 
Hvis babyen vil ha skal det blir brukt. Siste introduserte vi den etter ca 2 uker og funka bra. Alle ble gitt til kaptein sabeltann når han var 2 år uten problem:)
 
Hadde ikke tenkt på det enda da jeg er førstegangsfødende. Helt supert å høre forskjellige meninger :cat:
 
Jeg tar alltid med smokk i fødebagen:happy: Har hatt tre babyer som har hatt et helt vanvittig sugebehov fra første minutt - det er jo et privilegium, for melka kommer superraskt. Pleier å gi smokk rett etter amming, for å etterhvert få ammingen NED til én gang i timen... Pleier å være ganske sår de første dagene ja...
 
Vi kommer til å gi smokk etter at ammingen er etablert for å forhindre sugeforvirring. Med førstemann hadde vi tenkt å vente i 3-4 uker slik som det var anbefalt, men han hadde et ekstremt sugebehov, jeg satt med puppen ute hele tiden, og han fant ikke roen godt. Etter 9 dager "ga vi opp" og ga han smokk, og vips, så sov han tre timer i strekk den kvelden. De har jo et enormt sugebehov i starten, det er ikke et behov vi skapte, og da synes jeg det var veldig greit å kunne få det dekka uten å ha puppen ute hele tiden og uten at han skulle få vondt i magen av for mye melk. Det har hele tiden vært en stor fordel å ha smokken som utvei hvis han ikke roet seg. Vi begynte vel å kutte smokken på dagtid i 8-9 månedersalderen da han ikke lenger viste behov for den, og mens på natta bruker han den fortsatt (2 år nå). Tenker vi prøver å avvende helt i løpet av året. Regner med vi gjør det på samme måte med han som kommer nå :)
 
Hvis lille viser interesse for smokk så skal lille få bruke det. Tror vi introduserer den etter noen uker hvis ikke sugenehovet er enormt.
 
Jeg vil gjøre alt jeg kan for å unngå å gi babyen smokk faktisk. Synes det er så mye bedre å kunne se hele fjeset til ungen, for den vakre skapningen forsvinner litt bak den smokken.. Sikkert bare jeg som er sær, altså!
Med storesøster prøvde vi litt her og der, men hun var aldri overivrig med den smokken. Ammet heller i søvn og til kos/trøst, og det var superkoselig :) Håper jeg får mulighet til det denne gangen også :)
 
Ingen av mine har villet ha smokk men minste sutta på fingrene fra første stund, og avvenningen var vanskelig.
Tilbudet skal baby få uansett, så får vi se hvordan det blir :)
 
Introduserte smokk med en gang. Ble anbefalt det på nyfødt intensiv pga lavere risiko for krybbedød. Nr 1 ville ikke ha, nr 2 brukte smokk i 3 mnd så ville hun heller ha kosekluten i munn :p
 
Jeg vil gjøre alt jeg kan for å unngå å gi babyen smokk faktisk. Synes det er så mye bedre å kunne se hele fjeset til ungen, for den vakre skapningen forsvinner litt bak den smokken.. Sikkert bare jeg som er sær, altså!
Med storesøster prøvde vi litt her og der, men hun var aldri overivrig med den smokken. Ammet heller i søvn og til kos/trøst, og det var superkoselig :) Håper jeg får mulighet til det denne gangen også :)

Enig med deg!
 
Kommer til å prøve å gi når han har lært seg å die.. Man kan heller bli flinkere til å begrense smokkbruken når bar et er våken tenker jeg. Det værste jeg ser er barn som. Går Med smukkem i munn. Og jeg forstår jo ikke et kløvs ord de sier.

Datteren min bruke smukk og hun fikk bare ha den i senga.
 
Kommer til å prøve å gi når han har lært seg å die.. Man kan heller bli flinkere til å begrense smokkbruken når bar et er våken tenker jeg. Det værste jeg ser er barn som. Går Med smukkem i munn. Og jeg forstår jo ikke et kløvs ord de sier.

Datteren min bruke smukk og hun fikk bare ha den i senga.

Det samme tenker jeg
 
syns det er litt søtt med smokk på babyer og små barn, men det er sikkert fordi mine ikke ville ha.
 
Kommer til å se ann behover babyen har for smokk. Til storebror hadde vi smokk fra han var to-tre uker tror jeg, men han likte det aldri. Ble kun brukt i korte perioder når vi var på flyreise til slutt.
 
I utgangspunktet skal vi ikke bruke smukk. Begge synes igrunn det bare er en uting.
Flere av jordmødrene og overlegen jeg har vært hos sier at det med krybbedød og smukk bare er tull, at det ikke forebygger noen ting.

Så med mindre mini får et eeeekstremt sugebehov eller at noe annet dukker opp, så blir det null smukk her
 
Back
Topp