Smokk

Engodnrto

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Jeg får (som dere kanskje skjønner fra nicket mitt) mitt første barn i mai, og tenkte over dette med smokk da jeg satt på kafé forrige uke;

En mor og barn (kanskje 8mnd gammel) var ferdige på kafeen, mor satte barn i vognen rett utenfor vinduet der jeg satt, barnet så ganske så fornøyd ut - mor putter en smokk inn i munnen på barnet.

Jeg stusset litt over dette, uten at jeg dømmer denne moren på noen som helst måte! Men jeg begynte å tenke at jeg ikke ønsker at mitt barn skal bruke smokk. Er det veldig rart? Jeg tenker at det er jo egentlig en veldig unaturlig ting å ha denne smokken i munnen "hele tiden"?

Hva tenker dere? Noen med erfaringer med å ikke introdusere smokk til baby?

Min sønn ville ikke holde smokken inne, så den datt ut hele tiden. Ga opp etter veldig kort tid.
Selv synes jeg det er utrolig fint å ikke bruke smokk. Slipper å tenke på at den skal ramle ut når han sover, at det må byttes ut jevnlig, vaskes og holdes rent, og at det kan være til hinder for språkutvikling. :-) Jeg dømmer ikke noen som gir smokk, men jeg kommer aldri til å gi det til barna mine. Det er ingen vits egentlig. :-)

For å svare på spørsmålet ditt - nei, jeg har ikke erfaring med å ikke introdusere smokk, men har noen tanker om dette likevel [emoji6]
Vi valgte å ty til smokken for det er helt utrolig hvor mye det hjelper til å få roet baby. I tillegg var jeg mer "redd" for at ungen skulle begynne å suge på tommelen hvis den ikke fikk smokk. For jeg bare ser for meg at det må være vanskeligere å venne av med tommel enn smokk. I tillegg er det jo lettere å begrense bruken av en smokk også. Og det var det første jeg tenkte da jeg leste om barnet du forteller om - det er jo opp til foreldrene når smokken skal brukes. Og her har vi hele tiden vært bevisste på når det er greit å bruke smokk i de ulike aldrene. [emoji4]

Jenta mi på 2,5 år bruker smokk bare når hun sover og når hun trenger trøst. Går aldri rundt med smokk. Og i de tilfellene er smokk gull verdt. Skal etter etablert amming introdusere smokk til No 2. Men er selv ikke glad i å se barn som går rundt hele tiden med smokk, da mister det poeng.

Her bruker jenta (blir 2 i april) vår smokk når hun skal sove, og det synes jeg er helt greit :) Er nok mange som bruker smokken altfor mye, for det kan være en enkel løsning.
Så lenge man begrenser det til soving og evt. trøst så er det helt innafor :)

Noen barn tar aldri smokk. Noen liker den som beroligende middel. Når det er snakk om et så stort barn som 8 mnd, så hadde jeg hatt smokken hengende på en smokkelenke slik at barnet kunne få tak i den selv ved behov.
Jeg skal i hvert fall venne sønnen min til smokken, men ikke lengre enn til 1,5-2 år.

Jeg forstår godt at du ønsker å ikke introdusere smokk. Selv hadde jeg i utganspunktet tenkt å ikke introdusere det da jeg fikk førstemann. Han hadde et enormt sugebehov fra dag 1, så vi valgte allikevel å etter hvert introdusere smokk da han skulle sove. Dette førte til at han lettere fant roen. Han benyttet smokk til han var 2,5 år, men kun da han skulle sove.

Jeg har venninner med barn i 4 års alderen som fortsatt suger på tommel eller andre fingre, og jeg er glad vi slapp unna det.

Jeg ser an "behovet" med lille som kommer i mai :)

Jeg hadde samme innstilling som trådstarter ift smokk med førstemann, men sugebehovet var så ekstremt og puppene mine så ømme. Så vi introduserte smokk de første månedene, som han fikk etter amming eller når han skulle sove. Han slutta å ta smokk selv rundt 3-4 måneders alderen, og har aldri brukt siden. Så lenge foreldre er obs på det, tror jeg smokk kan redde mange slitne mødre og spare brystvortene for mye smerte.

Jeg tenkte akkurat det samme som deg før jeg fikk babyen min; skal IKKE bruke smokk. Babyer er forskjellige - noen har mer sugebehov enn andre. Min har det på kveldstid/nattestid.

Må nevne at selv etter en million forsøk og ulike smokk, tar min fortsatt ikke smokk (har prøvd siden... En-to uker etter fødsel). Nå blir jeg brukt som smokk natten lang...

Vennina mi ikke introduserte smokken. Nå er barnet 1 år og 4 mnd. og har aldri lært å ta flaske, bare kopp med tutt. Kan ikke bruke vannflaske i barnehage heller :)

Jeg tror det er vanskelig å skulle bestemme det på forhånd før man kjenner babyen.
Det tar vi som det kommer :p
Men hos oss brukes smokken til søvn og hvile, ikke som accessorie!

Vi brukte smokk på første mann, han hadde behov for suttetreningen så var en fordel.
Usikker på om jeg skal bruke det på nr 2, det får man se :-)

Jeg hadde ikke tenkt så mye på det med smokk med førstemann, men for meg ble det et must. Hun ville helst ligge med pupp i munnen hele tiden, og skrek når hun ikke fikk det. Jeg var rimelig lykkelig når vi fikk henne til å ta smokk etterhvert, sånn at jeg kunne ta en dusj eller gå på do uten dårlig samvittighet med skriking i bakgrunnen. Tror det er lurt å se ann behov jeg :)

Jaaa! Her brukes det smokk fra en av de første dagene etter fødsel. Jeg får babyer med ett ekstremt suttebehov. For meg er smokk ett must! Men etterhvert som baby blir eldre er det smokk ved soving og det er det. Førstemann sluttet med smokk om natten ved 2,5 års alder uten problem og 2-mann er 22 mnd og tipper det blir smokk om natten like lenge da hun er litt mer glad i smokken enn førstemann. Smokken blir pakket i fødebaggen med andre ord [emoji23][emoji85] Syns det er opp til hver enkelt om de vil bruke smokk eller ikke. Uansett så finner man nok fort ut etter fødsel når amming er etablert om dette er noe man trenger eller ei [emoji4]

Vi måtte starte med smokk pga ekstremt sugebehov.
Hun fikk kun smokken når hun gråt eller skulle sove. Aldri brukt tommelen. Ikke problem med å slutte. Brukte kun om natten den siste tiden. Når vi skulle slutte sa jeg at nå var hun så stor jente at hun ikke trengte den lenger. Hun var enig, ga fra seg smokken, ingen gråt eller spurt om den etter. Sluttet mellom 2-3år gammel

Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å introdusere smokk til førstemann, men fikk ikke valget. Når jeg kom til samme sykehus som han brukte han allerede smokk, akkurat som alle premature som blir født før sugerefleksen utvikles blir oppfordret til. Og når Det først ble sånn så ser jeg flere positive sider ved det. Frem for alt at det er mindre risiko for psd, det babyen våkner hvis smokken blir borte. Jeg har kjøpt inn en smokk denne gangen. Om vi bruker den eller ikke vet jeg ikke nå. Må se an babyens behov. For meg er det viktigst å gjøre det jeg føler er riktig for å møte de behov som babyen signaliserer. Om det er gjennom smokk eller ikke vet jeg ikke nå.

Og det du så på cafeen kan jo være en mor og et barn som har et nært forhold der hvor babyen vet at mor møter hans behov uten at det må gå så langt som til at babyen blir misfornøyd. Mammaen vet kanskje at babyen har behov for å få kose seg med smokken når babyen blir satt ned i vogna. Og babyen viser ikke misnøye fordi den har lært at mor møter dette behovet.

Her var smokken god å ha for frøkna som hadde stort suttebehov. Etterhvert som han ble større brukte han den når hun var syk, lei og skulle sove. De siste månedene før vi kuttet den ut var det viktigeste for henne at hun hadde den med seg, ikke at den ble brukt. Ikke noe problem å slutte med den.

Så til lillesøster som snart kommer tenker jeg å ha klar noen smokker i tilfelle behovet er der for henne også

Vel, den mora kunne vært meg. Jeg har til tiden puttet smokken i munnen på barne rett og slett av vane. Ikke sånn det skal være i det hele! :) Tenker at alle får prøve å gjøre det de mener er best for barnet. Mine barn har brukt smokk for jeg var lei av å være smokk 24/7.

Det kan absolutt være at jeg ender opp meg å gi lille en smokk likevel, som flere sier her må jeg nok bare prøve meg frem [emoji5] men jeg håper hun ikke trenger det da [emoji5]

Back
Topp