Smokk

Bee

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Bruker de små smokk?
Lille her har et stort suttebehov og hadde hatt puppen i munnen 24 timer i døgnet om hun fikk lov.
Litt vanskelig med smokk synes jeg, siden hun leter etter pupp uansett hvor mett hun er. Men hun finner veldig roen med den og koser seg, så vi bruker den innimellom. Prøver å forsikre meg om at hun er skikkelig mett og bruker meg som smokk før hun får den slik at jeg ikke skal gå glipp av tegn til at hun er sulten.
Når det er sagt så pleier det ikke å være nok med smokk hvis hun helst vil ha pupp :)

Ja, han får smokken av og til :-) har også en med veldig sugebehov, så om han ikke får smokken tar han tilslutt tommelen å det vil jeg helst unngå :-P men gjør som deg å passer på at han er god og mett først :-)

Ja, han fikk smokk på barsel. Han hadde enormt sugebehov og lå på puppen konstant, men fant ikke roen. Det hjalp oss gjennom natten. Nå er han ikke så glad i smokken lenger, men kan få lurt han til å ta den noen ganger når han skal sove (rett etter at han har blitt ammet).

Hun her får smokk! Har skikkelig sugebehov og her delammes det så kan ikke gi tillegg hele tiden heller :P men ga før vi begynte med mme også.. Ga da kun når hun hadde spist og var Supertrøtt eller når vi kjørte bil

Ja, han får smokken av og til :-) har også en med veldig sugebehov, så om han ikke får smokken tar han tilslutt tommelen å det vil jeg helst unngå :-P men gjør som deg å passer på at han er god og mett først :-)
Jepp, gutten vår hadde også kjempe sugebehov og med såre pupper var det ingenting annet å gjøre.

Ja, han fikk smokk på barsel. Han hadde enormt sugebehov og lå på puppen konstant, men fant ikke roen. Det hjalp oss gjennom natten. Nå er han ikke så glad i smokken lenger, men kan få lurt han til å ta den noen ganger når han skal sove (rett etter at han har blitt ammet).
Jeg ga også første gang på natten på barsel, noe jordmor ikke likte så godt. Da hadde jeg som deg sittet med henne på puppen i timesvis, sovet null og var helt utkjørt. Lå på tomannsrom også, så de få gangene jeg fikk lagt henne fra meg så ble hun vekket av skrik eller uro.
Men hun godtok kun en type smokk i starten. Suavinex. Alle andre brakk hun seg av. Nå ser det derimot ut til at hun tar alle typer :)

Var HS som kommenterte det først her. Det var ikke anbefalt og bla bla bla. Spurte ikke hvor ofte han fikk pupp eller noe, bare bastant at det ikke var anbefalt pga ammingen ikke var etablert skikkelig. Vel, for min del så er den etablert når melken er kommet, han har bra sugetak og han la på ssg 150g på 3-4 dager.

Vi har startet med smokk. Hun har også
veldig sugebehov, og jeg fikk ikke sove om natta fordi hun bare skulle suge hele tiden. Det var en stor lettelse at hun roet seg med den.

Vår er bare tre dager gammel, melka kom først i går/natt, sugetaket er ikke intuitivt rett, så ammingen er ikke godt etablert. Derfor får hun ikke smokk enda. Men jeg tror det blir bra når hun får en

Nei, ingen av mine har fått smokk. Er ikke tilhenger av det engelsktalende kaller pacifier, synes derimot ordet deres er meget dekkende, den pasifiserer ungene. Liker ikke synet av småtasser der halve ansiktet er skjult bak en smokk, synes det er helt grusomt å høre når ungene begynner å snakke, å ikke skjønne dem, fordi de har smokken godt plantet i truten, og er evig takknemlig for at jeg slipper å krige for å vende ungene mine av med det. Ene min hadde et veldig sugebehov, men det var ikke noe problem, prøvde med smokk til han i starten, men da han fikk kolikk virket det som smokken gjorde vondt verre, han ble litt mindre plaget når han ikke fikk smokk. De første 3-4 månedene fant han av og til en finger å sutte på, men det varte ikke lenge, og han sluttet med det av seg selv.

Nei, ingen av mine har fått smokk. Er ikke tilhenger av det engelsktalende kaller pacifier, synes derimot ordet deres er meget dekkende, den pasifiserer ungene. Liker ikke synet av småtasser der halve ansiktet er skjult bak en smokk, synes det er helt grusomt å høre når ungene begynner å snakke, å ikke skjønne dem, fordi de har smokken godt plantet i truten, og er evig takknemlig for at jeg slipper å krige for å vende ungene mine av med det. Ene min hadde et veldig sugebehov, men det var ikke noe problem, prøvde med smokk til han i starten, men da han fikk kolikk virket det som smokken gjorde vondt verre, han ble litt mindre plaget når han ikke fikk smokk. De første 3-4 månedene fant han av og til en finger å sutte på, men det varte ikke lenge, og han sluttet med det av seg selv.
Er enig med deg i forhold til det du skriver når det gjelder store barn, men ikke babyer... Datteren min fikk smokk og med en gang hun ble stor nok til å oppleve verden rundt seg (leker osv) ble den lagt vekk. Hun fikk kun smokk når hun sov. Aldri vært noe problem å se ansiktet hennes eller høre henne når hun snakket! ;-) Og smokken tok jeg bort ved soving da hun var litt over 2 år, før det ble en veldig stor kamp. Hun var ikke spesielt avhengig fordi den aldri var til stede ellers...

Jeg er VELDIG glad i smokk for å få barna til å roe seg selv. Og med sugebehovet til mine barn er jeg overbevist om at dersom de ikke hadde fått smokk så hadde de enten misbrukt brystene mine, eller begynt å putte fingrene i munnen! Og fingrene er mitt største mareritt, for de kan jeg ikke få tatt bort. Risikerer en unge som fremdeles suger på fingrene langt opp i skolealder...

Foreløpig har vi ikke hatt behov for smokk, og vil drøye det og se an behovet. Jeg brukte selv totten til jeg var 7 år, og jeg synes vel ikke det er noe bedre. Så vi får se.. Nå øver jeg på å fullamme, men han får puppen bare 15-20 min av gangen, etter råd fra helsesøster - så da føler jeg meg ikke som smokk. Han suger godt de minuttene.

Vi prøvde med smokk da hun var 3 uker, det gikk greit en ukes tid før det plutselig ble problemer med ammingen. Nå er hun over 5 uker og vi sliter fortsatt, hun vil ikke gape høyt nok. Blir nok lenge til hun får smokk igjen, men hun har veldig stort sugebehov så jeg håper vi etterhvert kan prøve igjen.

Back
Topp