smokk?

Lois

Forelsket i forumet
Hei! :)
Bruker dere smokk til den lille? Hvorfor eller hvorfor ikke? Lillejenta er bare to uker, tanken på,å gi henne smokk dukket opp tidligere i dag da vi var ute å gikk tur og hun startet å gråte. Var utrøstelig og det var bare å forte seg hjem. :p Roer seg straks hun blir holdt. Trengte nok litt nærhet og trøst.

Har i tillegg fått med meg at smokk kan bidra til å forhindre krybbedød.. Men også at man bør vente mtp at babyen kan bli forvirret siden jeg fullammer og da jeg ønsker å opprettholde ammingen.
Takk for deres svar. ;)

Absolutt smokk ja! Hun har enormt suttebehov så må få smokk, ellers blir hun aldri fornøyd ..
Starta når hun var litt over en uke for da var hun kun fornøyd når hu fikk bruke puppen som smokk.... Har slutta å amme nå, men gikk veldig fint å amme og smokk:)

Vi begynte å gi smokk når hun var 1 uke pga stort sugebehov. Min ble ikke sugeforvirret, men nå tar hun flere forskjellige typer smokker, flere typer flasker, flere typer skjold og pupp, så tror aldri det hadde blitt noe problem her. :p det er nok veldig individuelt.

Vår jente fikk smokk når hun var ca ei uke, jeg fullammer å det har aldri vært noe problem:)

Brukte smokk helt til for noen uker siden, plutselig fant han ut at smokk vil han ikke ha :p blææ

Jenta vår er snart tre uker, har prøvd med smokk i ei uke nå. Hun tok den første dagen, men så skjønte hun vel at det var bare lureri, for nå nekter hun :-) Men vi fortsetter å prøve, hun har et enormt sugebehov og det hadde vært greit om hun tok smokk av og til, mest for pappaen sin del.. kjedelig for han når hun må til meg for å roe seg selv når hun ikke er sulten :-)

Jenta mi fikk smokk samme dag som hun ble født :) Har ikke hatt problemer med ammingen pga det, og hun tar også flaske fint :)

Mini her fekk smaka tutt når ho va rondt to veke. Tok an me ein gong,og kose seg me an no og:) blei ikkje nåke stress me ammingo heller heldigvis :)

Mini her har fått flaske fra dag 1, og får også smokk. Han vil ikke alltid ha smokken,men han tar den som regel når vi skal sove på natta. Jeg vil han skal ta smokk pga at d reduserer faren for krybbedød, og fordi han tidvis har stort sugebehov:)

Tusen takk for svar. Er så greit å høre hva andre gjør. Jeg tenker der må være en fordel med smokk, gitt at hun vil ha den, på natten. Kanskje hun etter hvert sovner av seg selv. :) I tillegg til at hun kan få den når hun blir utålmodig.

Ja. Hun fikk smokk så fort vi kom hjem fra sykehuset. :-)
Hun sutter på fingrene hvis ikke, og jeg har selv brukt å suge på tommelen og husker hvor vanskelig det var å slutte, lettere med smokk.
Vi måtte prøve et par typer før hun fant seg til rette med smokk fra mam.

Her fikk snuppa smokken allerede den dagen ho blei født. Ho har ikke blitt noe forvirret ang smokk og amming.

Hvor lenge prøvde dere før mini tok smokken? Har foreløpig prøvd to typer, men hun virker ikke veldig fornøyd, biter/småsutter litt men spytter fort ut, gråter og blir urolig. Tenkte det hadde vært kjekt i og med at på natta er det stort sett bare brystet som roer henne ned, og synes ikke det er så kult å gi henne puppen når hun nettopp har gulpa og er stappmett, og lett får vondt i magen... begynner nesten å lure på om vi har venta for lenge og at det tar lenger tid å få det til nå? Hun blir 6 uker på torsdag.

Her fikk han smokk når han var 2 uker. Brukte noen dager før han tok den, og tar den fortsatt ikke noe særlig på natta. Med storesøster sleit vi lenge før hun tok smokk. Prøvde mange ulike typer, men endte opp med mam - den vi prøvde først.

Vesla vil ikke ha smokk, men det er helt greit. Jeg var nemlig ekstrem når jeg var mindre, hadde 4 om gangen osv, hehe :P Pappa'n sutta på tommelen og det hender at ho har gjort, men skjønner ikke helt enda hvordan ho skal finne fram til den ;) Jeg fullammer og ho har heldigvis ikke et stort sugebehov annet enn når ho er sulten eller på økedager :) Ho rolig og sover godt om natta, vekker meg etter 4-5t, spiser 30min-1t og sover 4t til, så har igrunn ikke behov for smokken :D

Jeg må bare få sagt en ting.. Smokk har gjort livet sååå mye lettere!! Og gutten min har hatt så mye glede og trøst i den smokken! Aldri i livet om jeg hadde vurdert noe annet enn å gi smokk! Og gjør det før det er for sent! Studier har også vist at barnet klarer å skille mellom smokk og pupp - og at det ikke blir sugeforvirret av smokk. Dette ble jeg fortalt av jordmødre.
(Og man må tenke litt forbi den første tiden med sugebehov osv - den er en såå god trøst og sovehjelp til større barn også - gutten min er 4 år nå, og han sluttet i sommer)

Jeg har en venninne som hadde fått det for seg at hun ikke ville gi gutten smokk - og da hun såg hvor mye lettere hverdagen ble for meg da vi gav han smokk så angret hun seg og prøvde å gi smokk likevel - men han nektet å ta den. Og han ville aldri ha smokk. Hun angret så bittert!! Hun kunne ikke forstå selv en gang hvorfor hun absolutt ikke skulle gi ungen smokk!

Jeg skjønner at dette ikke nødvendigvis blir likt for deg og din baby - men utifra mine erfaringer har jeg ikke annet enn godord å si om smokk - og kan ikke annet enn å anbefale den! :) :)

Jeg må bare få sagt en ting.. Smokk har gjort livet sååå mye lettere!! Og gutten min har hatt så mye glede og trøst i den smokken! Aldri i livet om jeg hadde vurdert noe annet enn å gi smokk! Og gjør det før det er for sent! Studier har også vist at barnet klarer å skille mellom smokk og pupp - og at det ikke blir sugeforvirret av smokk. Dette ble jeg fortalt av jordmødre.
(Og man må tenke litt forbi den første tiden med sugebehov osv - den er en såå god trøst og sovehjelp til større barn også - gutten min er 4 år nå, og han sluttet i sommer)

Jeg har en venninne som hadde fått det for seg at hun ikke ville gi gutten smokk - og da hun såg hvor mye lettere hverdagen ble for meg da vi gav han smokk så angret hun seg og prøvde å gi smokk likevel - men han nektet å ta den. Og han ville aldri ha smokk. Hun angret så bittert!! Hun kunne ikke forstå selv en gang hvorfor hun absolutt ikke skulle gi ungen smokk!

Jeg skjønner at dette ikke nødvendigvis blir likt for deg og din baby - men utifra mine erfaringer har jeg ikke annet enn godord å si om smokk - og kan ikke annet enn å anbefale den! :) :)

Prøvd siden han var 2 uker gammel å gi han smokk, han bare spytter ut eller brekker seg..
Prøvd mam, Avent, Nuk og kulesmokk.
Ingenting funker..! Jeg vil så gjerne at han skal ta den :/
Han bruker forsåvidt ikke puppen som smokk så mye lenger, han får ikke anledning, vi har bært han en del de siste dagene (utviklingssprang) for å få han til å sove.
Han har tidligere brukt puppen som smokk, men den siste uka har han sluppet etter ca 30 min selv.

Gav hu smokk for første gang på mandag da jeg hadde en etterlengtet frisørtime og pappaen skulle ha henne. Tok den minste vi har, en mam 0-2mnd. Hun var litt skeptisk i starten, men nå funker det kjempebra som en liten trøst og trygghet. Hun vil ikke alltid ha den, kan spytte den ut igjen, men det virker som om hun liker den. :)

Frøkna mi nekter å ta smokk. Så vidt fått henne til å ta den 5 ganger på snart 4 uker, men så fort den plopper ut vil hun ikke ha den mere. Brekker seg bare og gir meg et skikkelig såret blikk hver gang jeg prøver :p så da regner jeg med hun ikke har så stort sugebehov utenom på puppen. Gnager litt på knyttneven når hun begynner å bli sulten men aldri ellers.

Frøkna mi nekter å ta smokk. Så vidt fått henne til å ta den 5 ganger på snart 4 uker, men så fort den plopper ut vil hun ikke ha den mere. Brekker seg bare og gir meg et skikkelig såret blikk hver gang jeg prøver :p så da regner jeg med hun ikke har så stort sugebehov utenom på puppen. Gnager litt på knyttneven når hun begynner å bli sulten men aldri ellers.

Samme her.

Back
Topp