Smokk

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Har egentlig lyst å unngå smokk, men noen ganger når jeg er sliten så vurderer jeg det likevel.
Er mange som sier de bruker smokk fordi babyen har et stort sugebehov. Men hvordan vet dere at babyen har et stort sugebehov? Og bruker dere smokke hele tiden da, eller bare av og til?
Synes det er så dumt hvis hun skulle blitt helt avhengig, sett flere unger med smokk på dåpsbildene, ser jo ikke bra ut!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Lillesnuppa her får tutten når jeg har ammet og ammet og hun bare smatter på meg for kosens skyld.. da roer hun seg av og til med tutten, og spytter den ut når hun sovner. Syns det er litt deilig å ha muligheten ;) Storesøster er fortsatt glad i tutten, men bruker kun når hun sover, hun er 2 år og 8 mnd. Vi begrenset bruken fra hun var ca 1 år.
 
Har gitt smokken når hun har spist og spist, og våkner om natta hver gang jeg tar henne opp bare for å sutte på puppen i 1 min før hun sovner igjen. Hvis hun virkelig er sulten sovner hun ikke og spytter den ut og gråter med engang. Bruker smokken ellers når vi er på tur, for å ro henne til vi kommer hjem eller til et sted å amme. Så bruker den et par ganger om dagen/natta.
 
Har gitt smokken når hun har spist og spist, og våkner om natta hver gang jeg tar henne opp bare for å sutte på puppen i 1 min før hun sovner igjen.
Det er akkurat sånn hun er nå! Hun har ikke sovet ordentlig på mange timer. Bare sovner ved puppen, men våkner hver gang jeg prøver å legge henne ned.
Tenker at jeg har økedøgn, så da er hun vel sulten. Kanskje dumt å gi henne smokk da?
Men skjønner ikke hvorfor hun ikke sover. Hun må da være trøtt?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Det er akkurat sånn hun er nå! Hun har ikke sovet ordentlig på mange timer. Bare sovner ved puppen, men våkner hver gang jeg prøver å legge henne ned.
Tenker at jeg har økedøgn, så da er hun vel sulten. Kanskje dumt å gi henne smokk da?
Men skjønner ikke hvorfor hun ikke sover. Hun må da være trøtt?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Mulig det er økedøgn, men kan jo prøve. Hun sier nok i fra hvis det er melk hun vil ha.;)
 
Når vi bar ammet i 1-2t så gir jeg henne smokken. Hun har hat enormt sugebehov siden hun ble født.


Sent from my iPad using BV Forum
 
Når vi bar ammet i 1-2t så gir jeg henne smokken. Hun har hat enormt sugebehov siden hun ble født.


Sent from my iPad using BV Forum
Men hvordan vet du at hun har et sugebehov? Er det noe hun gjør med munnen? Har ikke helt skjønt det der. ..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Bruker smokk når hun er mett, når vi er ute eller i bilen og hun begynner å gråte. Eller når hun har luft/magesmerter, da hjelper det at hun har noe å sutte/bite på. Har et veldig sugebehov ja, så tar både tutt, flakse og lille finger'n min vist hun må ;)
 
Bruker smokk når hun er mett, når vi er ute eller i bilen og hun begynner å gråte. Eller når hun har luft/magesmerter, da hjelper det at hun har noe å sutte/bite på. Har et veldig sugebehov ja, så tar både tutt, flakse og lille finger'n min vist hun må ;)
Hvordan vet du at hun har luftsmerter da? Er ikke lett å være mamma for første gang altså, skjønner ikke hvordan dere tolker sånne ting...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Hvordan vet du at hun har luftsmerter da? Er ikke lett å være mamma for første gang altså, skjønner ikke hvordan dere tolker sånne ting...

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Er mamma for første gang jeg også i en alder av 31 (snart 32...jiiikes) Hun blir 4 uker i morga, så disse første ukene har bare gått med til å lære henne å kjenne. Ting tar tid å finne ut av :) Når hun har luft smerter skriker hun til hun får "flipper stemme", blir rød i ansiktet og spenner hele kroppen. Trekker beina opp under seg osv, gjerne etterfulgt av en diger promp eller bæsj i bleia, så fort jeg hører den slutter hun å skrike og slapper av i kroppen igjen. Kan gjerne komme et nytt luftattakk etter noen få minutter. Hun gråter stort sett bare vist hun har luft i magen. Vist hun trenger ny bleie eller er sulten bare sutrer hun litt, så hører forskjell på gråtene hennes
 
Er mamma for første gang jeg også i en alder av 31 (snart 32...jiiikes) Hun blir 4 uker i morga, så disse første ukene har bare gått med til å lære henne å kjenne. Ting tar tid å finne ut av :) Når hun har luft smerter skriker hun til hun får "flipper stemme", blir rød i ansiktet og spenner hele kroppen. Trekker beina opp under seg osv, gjerne etterfulgt av en diger promp eller bæsj i bleia, så fort jeg hører den slutter hun å skrike og slapper av i kroppen igjen. Kan gjerne komme et nytt luftattakk etter noen få minutter. Hun gråter stort sett bare vist hun har luft i magen. Vist hun trenger ny bleie eller er sulten bare sutrer hun litt, så hører forskjell på gråtene hennes
Ok, takk for forklaring:) Da tror jeg ikke hun har luftsmerter. Hun gråter generelt veldig lite. Er stort sett lett å trøste. Men noen ganger er hun misfornøyd uten at jeg helt skjønner hvorfor. Da er det lett å bli frustrert.
Men hun er bare 16 dager gammel da, så jeg lærer vel mer etterhvert.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Ok, takk for forklaring:) Da tror jeg ikke hun har luftsmerter. Hun gråter generelt veldig lite. Er stort sett lett å trøste. Men noen ganger er hun misfornøyd uten at jeg helt skjønner hvorfor. Da er det lett å bli frustrert.
Men hun er bare 16 dager gammel da, så jeg lærer vel mer etterhvert.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Bra hun gråter veldig lite! Heldigvis min også!! Deilig! Ja, man lærer de å kjenne litt etter litt. Blir også litt frustrert vist hun gråter og jeg ikke skjønner hvorfor! Men er normalt at de gråter litt på kvelden sier helsesøster, da er de litt mer urolig og grinete :)
 
Vil gjerne at hun begynner med smokk, så vi prøver litt innimellom. Men foreløpig er hun lite våken mellom måltidene ( 10 dager) Håper hun tar den etterhvert.

Fra før har vi et barn som har tatt smokk og en som nektet. Foretrekker helt klart at de tar smokk :) deilig for både liten og stor :)
 
Vi sverger til smokk. Gjorde det med førstemann også, og hun sluttet helt av seg selv over natta. Veldig deilig. Vi brukte faktisk 3 mnd å få henne til å ta smokken og det var en befrielse. Før det var det nesten bare jeg som klarte å roe henne, og hun hang i puppen konstant. Vi var veldig obs på at hun bare hadde smokken når det strengt tatt var nødvendig. Så da ble hun ikke en unge som fløy rundt med smokk i munnen absolutt hele tiden.

Her gir jeg smokk hvis hun virker utilfreds og liksom ikke slår seg til ro. Eller om hun bare skriker og skriker, og pupp bare hjelper en liten stund. Det er ikke så lett å få henne til å ta den, men etter litt prøving tar hun den til slutt. Da slapper hun av og koser seg. Om hun er sulten slår hun seg ikke til ro med smokken og blir illsint. Så her er det ingen tvil om hva hun vil ha :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vi introduserte ham for smokk da han var litt over en uke gammel. Rett og slett for å få ro på natta. Siden har han sovet "hele" natta (kun avbrutt av mating hver 3. time, ca, slik som akkurat nå). Han har et stort sugebehov på natterstid, og har vanskelig for å roe seg på egen hånd. Da er smokken fin fordi den hjelper ungen å roe seg selv. Vi er nøye på at smokken kun brukes i senga. På dagtid stimuleres han på andre måter. Vi håper og på å kutte smokk etter et halvår, for da er ikke behovet reelt lengre, med mindre man lager behovet :)
 
Men hvordan vet du at hun har et sugebehov? Er det noe hun gjør med munnen? Har ikke helt skjønt det der. ..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Stapper fingra inn i munnen.
Eller gråter etter å ha bli ammet i lang tid og du vet at hun ikke er sulten.
Men hvis du stapper i smokken og den kom ut igjen med engang, da er hun mer sulten.

Hun får forresten ikke smokk om natta, de leste vi at de ikke skulle ha. Hun spytter den som regel ut når hun har sovnet.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Stapper fingra inn i munnen.
Eller gråter etter å ha bli ammet i lang tid og du vet at hun ikke er sulten.
Men hvis du stapper i smokken og den kom ut igjen med engang, da er hun mer sulten.

Hun får forresten ikke smokk om natta, de leste vi at de ikke skulle ha. Hun spytter den som regel ut når hun har sovnet.
Hvorfor skal de ikke ha smokk om natta, stod det noe om det? De sier jo at smokk kan forhindre krybbedød, så jeg tenker jo at da er det jo greit å bruke den når de faktisk sover..
 
Hvorfor skal de ikke ha smokk om natta, stod det noe om det? De sier jo at smokk kan forhindre krybbedød, så jeg tenker jo at da er det jo greit å bruke den når de faktisk sover..
Fordi de sover så lett, og våkner når de mister smokken.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Lillebror fikk smokk den første kvelden/hjemme (1 dag gammel) for å avlaste meg for stort sugebehov. Han hadde sugd og sugd masse og jeg hadde jo fremdeles ikke noe melk så det var ikke noe å hente av mat fra puppen. Har ikke brukt den sånn super mye etter det egentlig. Brukes litt for å roe han og få han til sove på dag og natt når jeg vet han er mett, i bilstolen når han hyler før vi byner å kjøre (roer seg med en gang bilen starter), og litt ellers når han starter å bli sulten men jeg må gjøre meg ferdig med det jeg holder på med først. Som flere skriver, du merker fort hvis de er sultne og ikke er fornøyde med smokken. I natt har jeg også testa å bruke smokken i forbindelse med litt magevondt (kaver og småskriker, lager grimaser og tar beina opp til magen), med ganske god effekt synes jeg.

Jeg synes også det er greit å bruke smokk i forhold til at det forebygger krybbedød. Grunnen til dette er at de tror at babyer som bruker smokk sover lettere. Som skrevet over så mister lillebror også smokken etter en stund men så lenge han har sovnet og ikke er i innsovningsfasen ser det ikke ut som han våkner av dette.

Storebror brukte smokk fra han var cirka en uke gammel, av stort sett samme grunner som lillebror. Fra han var et par måneder brukte han den kun i bil og når han skulle sove. Han sluttet av seg selv noen måneder før han fyllte 2 år. "Æsj, for babyer mamma", sa han, så da øyna jeg muligheten til å fjerne den først som sist. Og siden nevnte han den aldri igjen.
 
Back
Topp