smokk og avvenning

Jewel81

Forelsket i forumet
Er det mange her som fortsatt bruker smokk?

Snuppa her er helt avhengig, og jeg gruer meg til vi skal avvenne henne. Det er sutring og grining i lange baner hvis hun ikke får den smokken når hun vil ha den. Og det hjelper jo ikke at lillebror fortsatt bruker smokk også.

Så det vi skal prøve på er og avvenne begge to samtidig i julen. Så vi sier hver dag at når julenissen kommer, så skal han få smokkene, så skal de få pakker. Og jada, det er hun enig i, for hun er kjempeglad i pakker. Så får vi se da, om det skjer.

Gruer meg masse.

Hvordan gjorde dere det, dere som har avvent? (hvis det er noen)

Her brukes smokken ennå ja...

Tok en skikkelig "fæl" avvenning når Casper skulle slutte...Var så dritt lei å tråkke på lekene hans at jeg sa at nå var det nok...Nå får du ikke bruke smokk mer...Og pælma de i søplekassa, rett foran han...Han sa ingenting..Natta kom og han spurte etter de, sa at jeg hadde jo kastet dem og han hadde sluttet...etter det så spurte han ikke mer...[:-]

Må vel mest sannsynelig gå like drastisk til sak når snuppa skal slutte...

Nå skal det sies at Casper var over 5 år når han sluttet da...[:-]

Her smokker snuppa ennå! Men den ryker nå litt senere i høst. Vi avvente eldstemann et par mnd før hun ble tre, og det gikk overraskende bra. Hun var helt seig etter smokken, men alikevel spurte hun bare etter den 2-3 ganger de første 2-3 kveldene!

Vi sluttet med smokk i juni. Da var han så fæl til å bite hull i dem og det gikk jo en formue i smokker. Til slutt ble jeg så lei at jeg sa om han beit hull så kjøpte jeg ikke flere. Og hull beit han og da ble det ikke mer smokk. En søndags kveld, da brukte han 1.5 time på å sovne, men det ble bedre og bedre for hver kveld. Spurte etter smokken i 3-4 dager så var det slutt...

Men jeg tok han med meg på en butikk der vi kunne levere inn smokkene og vi gjorde det og han fikk premie, så når han spurte etter smokken viste jeg premien og forklarte hvorfor han hadde den. Hos oss gikk det bare utrolig bra og han var helt avhengig av den og sutrert utrolig mye. Alt det ble bedre etter smokken røk....

Her brukes smukken enda. Etter en litt sløv sommer der hun fikk bruke den når hun ville, har vi nå bestemt at den bare skal brukes når hun skal sove. Det var litt grining en stund, men helt overkommelig. Tenkte først hun kunne slutte nå, men siden vi venter nr 2 hvert øyeblikk, var det kanskje dumt å ta fra henne trøsten... Tenker vi slutter etter jul/rundt 3års alderen.

Det går nok veldig bra. Dumt å grue seg i 3mnd for noe ungene HELT sikkert bruker bare noen dager å komme over. Begynn å forbrede de i god tid før det skjer, gjør det lystbetont og gi de kanskje en premie når de har sluttet (som de kan glede seg til).

Lykke til!

Her er hun fullstendig avhengig av sutten og kosefilla. Gruer meg forferdelig til jeg skal ta den vekk. Blir nok ikke enda tror jeg. Hun spør etter de to med engang jeg har henta ho i bhg, har de en liten stund og så ikke før det er natta. I bhg bruker hun ikke sutten i det hele tatt. 

Veldig veldig avhengig av smokk. Begge to...
Vi hadde en periode rundt 2års-alederen at vi bestemte at han skal bare få smokken når han skal sove, og etter en halv time med gråting var det akseptert, men i sommerferiene var store mye syk og vi reiste mye ( med fly ) så jeg var ganske sløv med dette og han har blitt enda gladere i smokken sin[&o]
Men det går fint i bhg uten, så satser på at det kommer til å gå bra når tiden kommer.
Må nok vente at begge slutter, ellers kommer det bare til å skli ut igjen...

vi står i ´samme dilemma som deg, men har ingen anelse om hvordan vi skal gjøre det....men det med julenissen var en god ide, men tror ikke lillesøster er helt med på den da hun vil være 7 mnd på lillejulaften så hun skal beholde sin regner jeg med.....!! [;)]

Lillemor bruker tott og det er ikke like enkelt å få slutt på.....

Selv var jeg nesten 11 år før jeg klarte å slutte helt [8|]

Her har vi nylig sluttet - og det gikk på et blunk! I sommerferien ble det nemlig mye smokking, og vi syntes han var blitt for stor for den. Da vi kom hjem fra ferie, fikk 2-åringen kun lov å bruke smokken når han skulle sove. Samtidig begynte vi å snakke med ham om at han skulle få en flott premie dersom han sluttet helt. Etter et par uker tok vi ham med i lekebutikken der han fikk velge seg ut en leke (valgte verktøykasse). Denne ble pakket inn og plassert oppe på en hylle hjemme. Samme dag ble han veldig motivert til å sove uten smokken under daghvilen. Det gikk kjempebra. Han sov også uten smokk natten etter, og da fikk han åpne pakken sin (etter å ha samlet alle smokkene oppi en boks og "sendt" dem sammen med et brev til Fiffi (og blomsterbarna)(vi foreslo kaptein Sabeltann, men han ville heller sende til henne:)).
Overgangen fra å virke/å være heeeelt avhengig av smokk til å ALDRI spørre etter den gikk svært lett her i gården!

Her har ikke Adrian brukt smokk på dagtid på flere mnd. Slutta bare selv. Men har den når han legger seg til kvelds, som regel. Har hendt vi har glemt den da og, men han sier ikke noe på det. Så deilig å slippe å kjøpe de lenger. Neste uke skal vi ned på en lekebutikk her som gir en liten gave for smokkene som blir levert inn i et smokkerør. [:)]

Her smokkes det veldig, og blir nesten panikk hvis den ikke er der i enkelte øyeblikk.. [8|] Forsøker å la han ikke ha de annet enn ved soving, men blir nok litt på ettermiddagene i blant og.. Akkurat nå har vi en gylden mulighet til å slutte da han har halsbetennelse og nesten ikke orker å smokke.. men å ta det oppi sykdom synes jeg er litt tøft jeg asså.. bløthjerte og viljesvak som jeg er akkurat nå.. [:D]

Back
Topp