Smittefester!

Jeg hadde vannkoppene i voksen alder. Var rundt 25 år gammel da jeg fikk dem. Første 2-3 dagene så hadde jeg 39-40 i feber og så hadde jeg 38.3 i feber i en uke.Thats it. Fikk veldig mye vannkopper og jeg klødde..Men så lenge jeg hadde hvitvask så var alt greit for min del..

Syns ikke dette var så ille til å få en barnesykdom i voksen alder;)

Men hadde jeg hatt sjangs til å få smitte ungene mine nå så hadde jeg ikke nølt. Greit å bli ferdig med det

Glemte forresten å få med meg at vår sønn er fra før av helt frisk og det var absolutt ingen grunn til at han skulle bli så syk...

IsThaBeth skrev:
Nå er det vannkopper ute og går, og jeg får stadig henvendelser fra mer eller mindre velmenende bekjente som gjerne vil komme på besøk,eller ha besøk, for å få gitt vannkoppene videre. Jeg takker nei, eksponerer ikke gutten for smitte med vitende vilje, men skjermer han heller ikke.

Jeg skjønner ikke argumentene. Ikke en plass har jeg funnet at en blir ekstremsjuk som voksen, og ikke skjønner jeg at "det er jo greit å bli ferdig med det"Siden når ble det greit å bestemme at ungen skal være syk? Er ikke vanlig å gå rundt og besøke folk som har omgangssyken heller, selv om det sies at dess flere runder med det, til mer immun blir du mot det. 

Trodde virkelig det var allmennkunnskap det der!! Voksne kan faktisk bli så syke at de kan dø av "vannkopper"...! Dessuten blir det _som oftest_ 10 000 ganger verre i voksen alder.

Da kan du jo forestille deg hvordan den her gutten kanskje hadde taklet det ved høyere alder....

IsThaBeth skrev:

AnaBanana skrev:
Jeg ble møkkadårlig som 15åring, så jeg hadde ikke sagt nei takk til et slikt besøk 

Jeg har ei venninne, der ungen ble møkkdårlig som fireåring, og da mener jeg dårlig. Sykehusinnleggelse og uten koordinasjonsevne på over en uke, og andre komplikasjoner

Gollemor skrev:

pianøtt skrev:
kronisk helvettesild , knornisk leddsmerter, sterilitet hos menn , skyhøg feber e blandt farene en får i voksen alder av vannkoppene ;) derfor e d en ekstremsport å få d ivoksen alder!

Kilder?
Det er MYE som er verre å få i voksen alder enn som barn, men det er ikke dermed sagt at det er bra med smittefester, og i det hele tatt ønske at barnet sitt utsettes for den smitten.

her står det litt om farene som voksen og gravid http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/vannkopper-2860.html
http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/vannkopper.php

Da jeg gravid så trodde legen jeg hadde fått vannkopper ble da lagt rett inn på sykehuset pga farene for meg og fostere.
Vet naboene her fikk det i voksen alder og da var legen utrolig for alle vannkoppene han hadde fått på de edle delene siden det kunne gjøre at han kunne bli sterill
Det er vaksine idag for vannkoppe og den vaksinen får enkelte personer som er i risikosonen at vannkopper kan være farlig for de, er selv tante til ei jente som fikk denne vaksinen når ho var litta. Og har en onkel som har fått denne pga nedsat imunforsvar

Nå er det vel ikke nødvendigvis selve vannkoppene som er så farlig i voksen alder, men risikoen for alvorlige ettersykdommer.

Jeg fikk vannkopper da jeg var 16, og det var virkelig et 14 dagers mareritt.
I tilegg fikk jeg tvers-gjennom-hele-hue- ørebetennelse som ettersykdom, avløst av en heftig runde med kyssesyke.
Jeg var syk i 2.5 mnd..

Jeg HÅPER datteren min får vannkopper når hun er liten, selv om jeg ikke nødvendigvis utsetter henne for smitte.

(I usa er vannkopper i vaksinasjonsprogrammet..)

Zol80 skrev:
Jeg ville ikke gjort det. De får få det når de får det, ikke når jeg bestemmer det.

Ærlig talt! Hvor er respekten ovenfor den som er syk. Hadde min datter fått vannkopper hadde jeg ikke invitert folk på besøk hos meg. Er jeg syk selv så vil ikke jeg ha besøk. Så nei, jeg hadde ikke villet dratt på slik besøk eller hatt slik besøk!

janpanmarsipan skrev:
Ærlig talt! Hvor er respekten ovenfor den som er syk. Hadde min datter fått vannkopper hadde jeg ikke invitert folk på besøk hos meg. Er jeg syk selv så vil ikke jeg ha besøk. Så nei, jeg hadde ikke villet dratt på slik besøk eller hatt slik besøk!

respekt for den som er syk? er jo noen barn som bare får 1 el 2 vannkopper og knapt nok registrerer at de er syke! min sønn hadde det nettopp, og han hadde sikkert 10-15 i panna og hårfestet, men registrerte så og si ikke at det var der. klødde seg et par-tre ganger bare. blir jo noe annet når de er skrekkelig dårlige altså...!

du e syk n¨r du har feber og dårlig allmenntilstand! og i de fleste tilfeller så e ungane heilt friske me vannkoppene ;)

Barn er ikke alltid frisk selv om de har en eller to vannkopper. Og man trenger ikke å ha feber for å ha dårlig almenntilstand.

sa ingenting om at feber e dårlig allmenntistand...eg sa feber OG dårlig allmenntistand kalles syk ;) der e en foskjell der !

janpanmarsipan skrev:
Barn er ikke alltid frisk selv om de har en eller to vannkopper. Og man trenger ikke å ha feber for å ha dårlig almenntilstand.

hehe, nei, men det er da enda godt at vi kjenner våre egne barn;) her var det ikke snev av dårlig allmenntilstand engang faktisk.

greit å bli ferdig tidlig også. å babyer peller vel ikke så mye på skorpene heller. ikke at all pelling gir arr. jeg var vel 8 år da jeg fikk det og husker det godt. hadde hvert bedre å ikke husket det:P jeg blir gjerne med på festen :P

mange av mine venner har "smitteparty" når det er vannkopper i vennekretsen. vi har vært på ett par slike besøk,men ikke blitt smitta. har ett par i familien som har fått det når de har vært voksne,og de har blitt veldig syke. at barn blir veldig syke av vannkopper hører sjeldentheten til,så jeg håper minsten min får det snart. så vi blir ferdig med det. og at man bare kan ha vannkopper en gang er tull,de fleste har det sikkert bare en gang. men jeg kjenner ei som har hatt det 5-6 ganger. og iallefall 4 av de gangene var etter hun ble voksen..

Man kan vel nesten kalle det å ha barna i barnehage et evig smitteparty. Det er vel ikke sjeldent at det er en eller annen i barnhagen som har et eller annet som kan smitte resten.

Min sønn fikk vannkopper som en av de siste i bhg og kom seg gjennom 4 runder før han selv fikk det.

Back
Topp