Smittefester!

Isthabeth

Forumet er livet
Nå er det vannkopper ute og går, og jeg får stadig henvendelser fra mer eller mindre velmenende bekjente som gjerne vil komme på besøk,eller ha besøk, for å få gitt vannkoppene videre. Jeg takker nei, eksponerer ikke gutten for smitte med vitende vilje, men skjermer han heller ikke.

Jeg skjønner ikke argumentene. Ikke en plass har jeg funnet at en blir ekstremsjuk som voksen, og ikke skjønner jeg at "det er jo greit å bli ferdig med det" Siden når ble det greit å bestemme at ungen skal være syk? Er ikke vanlig å gå rundt og besøke folk som har omgangssyken heller, selv om det sies at dess flere runder med det, til mer immun blir du mot det. 

Jeg ble møkkadårlig som 15åring, så jeg hadde ikke sagt nei takk til et slikt besøk 

eg hadde fått ungen min smitta, ekstremsport på høgt nivå om en får d i voksen alder! så derfor ville eg blitt ferdig me den sykdommen så fort muligheten bød seg  ;)

AnaBanana skrev:
Jeg ble møkkadårlig som 15åring, så jeg hadde ikke sagt nei takk til et slikt besøk 

Jeg har ei venninne, der ungen ble møkkdårlig som fireåring, og da mener jeg dårlig. Sykehusinnleggelse og uten koordinasjonsevne på over en uke, og andre komplikasjoner

Min onkel var kjempedårlig som 20-åring så jeg har tilbudt våre vannkopper til venner og bekjente....
De sier faktisk at så fort man kommer opp i skolealder så blir man bare dårligere og dårligere...

Vil noen ha? Er smittsom i noen dager til tenker jeg... 

IsThaBeth skrev:

AnaBanana skrev:

Jeg har ei venninne, der ungen ble møkkdårlig som fireåring, og da mener jeg dårlig. Sykehusinnleggelse og uten koordinasjonsevne på over en uke, og andre komplikasjoner

Ja, da kan en sitte der med utrolig dårlig samvittighet. Jeg ser poenget ditt, en er aldri garantert når og hvor hardt det kommer til å slå ut. Noen barn har dårlig immunforsvar og er muligens best om h*n får det på sine eldre dager. 

Men likevel så hadde jeg nok gjordt det. Muligens dårlig mor, men sånn er det.

En kollega av mannen min ble veldig dårlig, så jeg ser helst at mine har det som små barn. Hadde det passet med jobb osv, hadde jeg kanskje besøkt noen som hadde vannkopper så minste kunne fått det unna =)

pianøtt skrev:
eg hadde fått ungen min smitta, ekstremsport på høgt nivå om en får d i voksen alder! så derfor ville eg blitt ferdig me den sykdommen så fort muligheten bød seg  ;)

Kilder?
Forklar nærmere?

VI VIL PÅ SMITTEFEST!!!!!!!!!!!!!

Vil gjerne bli ferdig med det før barnehagestart og brått får mini det mens bebbis bare er noen uker gammel.. og det vil jeg helst ikke :-/

En grunn til at det kan være farlig som voksen... å få slike sykdommer mens man er gravid er ikke bra for den i magen. Derfor greit å være ferdig slik at man ikke får den som gravid.

kronisk helvettesild , knornisk leddsmerter, sterilitet hos menn , skyhøg feber e blandt farene en får i voksen alder av vannkoppene ;) derfor e d en ekstremsport å få d ivoksen alder!

pianøtt skrev:
kronisk helvettesild , knornisk leddsmerter, sterilitet hos menn , skyhøg feber e blandt farene en får i voksen alder av vannkoppene ;) derfor e d en ekstremsport å få d ivoksen alder!

Kilder?
Det er MYE som er verre å få i voksen alder enn som barn, men det er ikke dermed sagt at det er bra med smittefester, og i det hele tatt ønske at barnet sitt utsettes for den smitten.

TonjeJenta skrev:

VI VIL PÅ SMITTEFEST!!!!!!!!!!!!!

Vil gjerne bli ferdig med det før barnehagestart og brått får mini det mens bebbis bare er noen uker gammel.. og det vil jeg helst ikke :-/

En grunn til at det kan være farlig som voksen... å få slike sykdommer mens man er gravid er ikke bra for den i magen. Derfor greit å være ferdig slik at man ikke får den som gravid.

Jeg hadde det som baby fordi jeg ble smittet av søsteren min. Hadde tre prikker, merket ikke noe til det og mamma ammet meg.
Helsesøster da sa det var pga ammingen det påvirket meg så lite, men jeg er ingen ekspert :)

Jeg ville veldig gjerne at ungen min skulle få det nå, for da vil hun ikke plages så mye som f.eks en to åring. Hun skjønner jo ingenting av det når hun bare er ett år gammel.

Vet ikke hvordan det er om hun får det nå og jeg er gravid? Jeg har jo hatt det, så det vil vel ikke påvirke meg og babyen i magen?

Gollemor skrev:

pianøtt skrev:

Kilder?
Det er MYE som er verre å få i voksen alder enn som barn, men det er ikke dermed sagt at det er bra med smittefester, og i det hele tatt ønske at barnet sitt utsettes for den smitten.

Poenget her er vel strengt tatt at man får det trolig en eller annen gang i løpet av livet uansett, og at det da er greiest å få den i veldig ung alder.

Folk vaksinerer ungene sine og det blir mange også syke av, noen verre enn andre - men etterpå er de immune, hence poenget med vaksinen. De eneste som sier at det er dårlig gjort å eksponere unger for vaksine-plager (edit: helt vanlige plager á la feber og alt det der) er dem som synes at nyhetsspeilet.no er en seriøs nyhetskilde.

Jeg har ikke helt tatt stilling til dette med smittefester, men jeg kan ikke si at jeg synes det er noen stor prinsipiell forskjell på det og en vaksine med alle dens bivirkninger.

Jeg ville ikke gjort det. De får få det når de får det, ikke når jeg bestemmer det.

Bouncy the Butthead Slayer skrev:

Gollemor skrev:

pianøtt skrev:

Kilder?

Poenget her er vel strengt tatt at man får det trolig en eller annen gang i løpet av livet uansett, og at det da er greiest å få den i veldig ung alder.

Folk vaksinerer ungene sine og det blir mange også syke av, noen verre enn andre - men etterpå er de immune, hence poenget med vaksinen. De eneste som sier at det er dårlig gjort å eksponere unger for vaksine-plager er dem som synes at nyhetsspeilet.no er en seriøs nyhetskilde.

Jeg har ikke helt tatt stilling til dette med smittefester, men jeg kan ikke si at jeg synes det er noen stor prinsipiell forskjell på det og en vaksine med alle dens bivirkninger.

Jeg tenker vel heller mer det, at dersom disse vannkoppene er så potensielt skumle å få som voksen, så hadde Norge innført et vaksineprogram på det. Noe de ikke har.
Ergo ser jeg ingen vits med smittefester. 
JEG hadde ikke turt. Man vet ikke hvordan barnet vil reagere på sykdommen. Og er barnet lite vet man heller ikke om det er en bakomliggende tilstand som gjør at barnet blir ekstra syk. Sånt vet man ikke før barnet blir eldre. Og da er man mer rustet. 

vaksine mot vannkopper e der, men d inngår isje i vaksinasjonsprogrammet i og me at d kun spesielle tilfeller der barn som har dårlig  immunforsvar som f.eks av cellegift kan få tilbud om å få den vaksinen ;)

Jeg sier ja takk til smittepartys. Like greit å bli ferdig med barnesykdommene i tidlig alder.

Jeg syns det er rein idioti og smitte barna med viten og vilje, Jeg har sett barn nær døden pga komplikasjoner vannkopper. Det er spesielt skummelt for de aller minste og de med dårlig immunforsvar(noe man ikke trenger å vite at barnet har)
Jeg har sett barn som har brukt mnd på å bli frisk etter et lite vannkoppeutbrudd, komplikasjoner avhenger ikke av antall prikker. Så NEI, jeg vil ikke gå på smittefest. Jeg skjermer heller ikke barna mine, begge har hatt vannkopper og det har gått  bra. Minstemann var syk i 1 1/2 mnd, veldig glad at jeg ikke har påført han det med vilje.

Dere som er så redde for at barna skal få det som voksene, det finnes vaksine for de tilfellene.Det er heller ikke sånn at man nødvendigvis opparbeider seg livslang immunitet selv om man har hatt vannkopper. Noen får det faktisk flere ganger

Back
Topp