Smitte i barnehagen?

Hyttelitu

Flørter med forumet
Påskekyllingene 2020
Hei!
Jeg er høygravid og har et barn på under 2 år i barnehagen. Spurte avdelingen i dag om vi kan få informasjon om barnet vårt er i kontakt med en som regnes som nærkontakt/øvrig nærkontakt til smittet med korona. Ønsker da å holde henne hjemme de dagene det er aktuelt. Barnehagen sa at de kun gir informasjon om barnet er nærkontakt med noen smittede.

Er det noen andre som får info om det? Er så bekymret for å sende henne i barnehagen da det er mye smitte i området og enda gult nivå i kommunen.

Det er masse smitte her nå, hverken barn eller ansatte er i karantene etter det vi har fått beskjed om. Vi har fått beskjed nå om at en ansatt er smitta og jeg antar de sier ifra om mengden smitta barn øker, men ellers har vi ikke fått så mye informasjon. Vanlige åpningstider, eller gult nivå-åpningstider da :)
Jeg tenker at med omikron, så er barnet mitt sannsynligvis nærkontakt inntil vi en eller annen gang innen maks et par måneder har korona i hus. Er hvertfall så det er lagt opp.

Uff ja nå er det vell lagt opp til at man skal ha ulike korona versjoner i løpet av året. Her nevnes det ikke hvem som er smittet. Har bedt om at de gir beskjed når det er forkjølelser eller andre tegn til sykdomstegn hos barna slik at jeg kan holde min sønn hjemme. Men har fått han hjem syk uten at de har sagt fra at det er sykdom på huset, så det hjalp heller ikke. Må bare belage meg på at vi blir nok å måtte prøve ut flere varianter av denne dritten

Hei!
Jeg er høygravid og har et barn på under 2 år i barnehagen. Spurte avdelingen i dag om vi kan få informasjon om barnet vårt er i kontakt med en som regnes som nærkontakt/øvrig nærkontakt til smittet med korona. Ønsker da å holde henne hjemme de dagene det er aktuelt. Barnehagen sa at de kun gir informasjon om barnet er nærkontakt med noen smittede.

Er det noen andre som får info om det? Er så bekymret for å sende henne i barnehagen da det er mye smitte i området og enda gult nivå i kommunen.
Nei, dette får du ikke info om. For hvis jeg forstår deg rett vil du vite om barnet ditt er nærkontakt til en nærkontakt? Det vil ikke være greit av barnehagen å gi slik info.

Alle på samme avdeling er hverandres nærkontakter, og du får beskjed hvis ditt barn er nærkontakt/på avdeling med smitte. Husk at barn kan være nærkontakter av smittede også utenom barnehagen, feks gjennom familie eller andre.

Hvis du er redd for smitte nå, bør du absolutt vurdere å holde barnet hjemme. For nå vil smitten bare øke og mange må regne med å bli smittet de neste ukene og månedene.

Nei, dette får du ikke info om. For hvis jeg forstår deg rett vil du vite om barnet ditt er nærkontakt til en nærkontakt? Det vil ikke være greit av barnehagen å gi slik info.

Alle på samme avdeling er hverandres nærkontakter, og du får beskjed hvis ditt barn er nærkontakt/på avdeling med smitte. Husk at barn kan være nærkontakter av smittede også utenom barnehagen, feks gjennom familie eller andre.

Hvis du er redd for smitte nå, bør du absolutt vurdere å holde barnet hjemme. For nå vil smitten bare øke og mange må regne med å bli smittet de neste ukene og månedene.

Jeg hadde holdt jentungen hjemme ved sykdom, men kan ikke gjøre det ellers pga ekstrem trøtthet nå på slutten. Hadde blitt utslitt til fødsel hvis så:arghh:

Barnehagen har etterspurt samme info jeg ønsker for å gi til en annen i risikogruppen, så ser ikke grunnen til at vi ikke bare kan få info om noen i kontakt med vår datter blir nærkontakt/øvrig nærkontakt:(

Jeg hadde holdt jentungen hjemme ved sykdom, men kan ikke gjøre det ellers pga ekstrem trøtthet nå på slutten. Hadde blitt utslitt til fødsel hvis så:arghh:

Barnehagen har etterspurt samme info jeg ønsker for å gi til en annen i risikogruppen, så ser ikke grunnen til at vi ikke bare kan få info om noen i kontakt med vår datter blir nærkontakt/øvrig nærkontakt:(

Er du vaksinert da?
Skjønner godt bekymringen nå mot slutten av svangerskapet ❤️

Det er vanskelig i disse tider dessverre.

Jeg synes det selv er kjempevanskelig, for jeg med mine 3 doser kan fint gå på jobb i bhg selv med smitte i eget hjem... Men pålagt å teste hver morgen.
Og jeg må si, at det synes jeg er kjempeekkelt med tanke på å smitte både kollegaer og barn og deres foreldre. Men jeg har ikke noe valg, jeg må på jobb så sant jeg ikke får positiv test selv.. Det er dessverre sånn det er lagt opp nå, for å unngå nedstigning.. :(

Og vi har ikke lov til å informere om annet enn når barnet er nærkontakt.

Vi melder heller ikke fra hvis det er gitt beskjed om smitte i helga hvis det er over 48 timer siden siste nærkontakt. Det er info vi har fått fra smittesporingen.

Jeg synes selv det er litt småskummelt, for jeg er selv i risikogruppe, det samme er datteren på 9.
Men med henne på skole, storebror med smitte på trinnet, pappa med stort smitteutbrudd på sitt trinn og jeg i bhg med noen få tilfeller, så er vi ganske utsatt. Regner med at det er i hus her snart...

I bgh til frøkna har de frem til idag sagt om det er smitte på bgh, kun aktuell avdeling får vite det er deres. Resten kun det er smitte i bgh så kan foreldre velge selv

Her er det opp til foreldrene å bestemme om det skal gå ut informasjon om smitte hos eget barn eller seg selv. Hele barnehagen får da beskjed + aktuell avd får beskjed at det gjelder den avd. Nå vet jo ikke jeg om alle har godtatt at denne informasjonen gis, men har fått beskjed om flere barn og voksne.

Det er vanskelig i disse tider dessverre.

Jeg synes det selv er kjempevanskelig, for jeg med mine 3 doser kan fint gå på jobb i bhg selv med smitte i eget hjem... Men pålagt å teste hver morgen.
Og jeg må si, at det synes jeg er kjempeekkelt med tanke på å smitte både kollegaer og barn og deres foreldre. Men jeg har ikke noe valg, jeg må på jobb så sant jeg ikke får positiv test selv.. Det er dessverre sånn det er lagt opp nå, for å unngå nedstigning.. :(

Og vi har ikke lov til å informere om annet enn når barnet er nærkontakt.

Vi melder heller ikke fra hvis det er gitt beskjed om smitte i helga hvis det er over 48 timer siden siste nærkontakt. Det er info vi har fått fra smittesporingen.

Jeg synes selv det er litt småskummelt, for jeg er selv i risikogruppe, det samme er datteren på 9.
Men med henne på skole, storebror med smitte på trinnet, pappa med stort smitteutbrudd på sitt trinn og jeg i bhg med noen få tilfeller, så er vi ganske utsatt. Regner med at det er i hus her snart...
Tenker mye på dere som jobber bhg. Veldig vanskelig situasjon, der dere må gå på jobb inntil positiv test. Samtidig kan en test være negativ om morran, men positiv rundt lunsj, og da har dere smittet andre rundt dere. Samtidig sendes barn i bhg, for de skal ikke i karantene selv om et barn de har lekt tett med får Covid19, og testing er anbefalt men frivillig. Det betyr også at foreldre ikke får bruke omsorgsdager på barnet, men må fortsette å sende barnet i bhg til det blir smittet. Det er slik situasjonen er i vår bhg nå, tror nesten alle på ene avdelinga er smittet nå.

Det blir vel brudd på taushetsplikt å melde fra om sånt. De har hele tiden kun sagt om det er smitte på avdelingen her. Men de er to avdelinger med skyvevegg i mellom så vi får også beskjed om det er smitte på den andre avdelingen. Omikron er mildere enn de andre typene så derfor de åpner mer og mer. De landene som har smitte rekorder har færre på sykehus. Så de mener den er mild nok til at det går bra.

Det blir vel brudd på taushetsplikt å melde fra om sånt. De har hele tiden kun sagt om det er smitte på avdelingen her. Men de er to avdelinger med skyvevegg i mellom så vi får også beskjed om det er smitte på den andre avdelingen. Omikron er mildere enn de andre typene så derfor de åpner mer og mer. De landene som har smitte rekorder har færre på sykehus. Så de mener den er mild nok til at det går bra.

er det brudt å melde om smitte men ikke hvilket barn ol? Barna på aktuell avdeling skal vel testes så de foreldrene må jo ha beskjed…

er det brudt å melde om smitte men ikke hvilket barn ol? Barna på aktuell avdeling skal vel testes så de foreldrene må jo ha beskjed…
Hun vil jo ha svar på om barnet hennes er nærkontakt av en nærkontakt, altså såvidt jeg skjønner mer på individnivå. Som nevnt kan uansett barn være nærkontaktakter i andre sammenhenger enn det barnehagen kjenner til.

Barn på aktuell avdeling anbefales å testes, men de har ikke plikt til det har vi fått info om. Du får beskjed om din egen avdeling er berørt, for da er ditt barn nærkontakt.

Ja, altså, jeg ønsker info om barn i kontakt med mitt barn er smittet/nærkontakter/øvrig nærkontakt til smittet. Slik det er per nå så får vi ikke informasjon en gang om et annet barn på avdelingen er smittet siden mitt barn da blir øvrig nærkontakt. Avdelingen sa selv at de kun kan gi informasjon hvis mitt er nærkontakt til smittet. Ingen i barnehagen går under den definisjonen da de ikke er i vår husstand etter nye regler 15. Desember:facepalm:

De begrunner det med at de ikke har meldeplikt. Det er så frustrerende, og jeg kunne virkelig ønske at jeg hadde nok energi til å ta henne helt ut av barnehagen disse siste ukene.

Ja, altså, jeg ønsker info om barn i kontakt med mitt barn er smittet/nærkontakter/øvrig nærkontakt til smittet. Slik det er per nå så får vi ikke informasjon en gang om et annet barn på avdelingen er smittet siden mitt barn da blir øvrig nærkontakt. Avdelingen sa selv at de kun kan gi informasjon hvis mitt er nærkontakt til smittet. Ingen i barnehagen går under den definisjonen da de ikke er i vår husstand etter nye regler 15. Desember:facepalm:

De begrunner det med at de ikke har meldeplikt. Det er så frustrerende, og jeg kunne virkelig ønske at jeg hadde nok energi til å ta henne helt ut av barnehagen disse siste ukene.
At ikke dere får beskjed om at det er smitte på avdelingen, syns jeg er litt rart. Men å skulle peke ut barnet som evnt er smittet er heller ikke greit.
På jobben er jeg kun regnet som øvrig nærkontakt uansett, så det blir vel samme sak (bortsett fra at voksne som oftest er bedre til å holde avstand enn barn er :p). Mine eneste "ordentlige" nærkontakter er de i huset. I helsevesenet blir vi heller ikke satt i karantene selv om f.eks min samboer skulle teste positivt. Vi kjører visst på til jeg evnt får positiv test:rolleyes: så mye rare regler ute og går..

men dette er jo ikke sikkert bhg vet om engang. Jeg går iallefall ikke rundt å opplyser bhg og skole om at mine barn er nærkontakt hvis dette ikke er noe som har ført til at de havnet i karantene. Det er potensielt veldig mange i en bhg som kan være nærkontakt til smittet person.

Bhg burde si st det er smitte på avd hvertfall , ikke hvem det er selvsagt, men at det er smitte er jo ikke feil å si

Bhg burde si st det er smitte på avd hvertfall , ikke hvem det er selvsagt, men at det er smitte er jo ikke feil å si
Tenker det samme,da blir jo også folk mer oppmerksomme og tester raskere. Hører mange som beskriver feks vondt i hodet eller mage som nær sagt eneste indikasjon før positiv test. Det er jo noe man kanskje ikke tester for til vanlig, men når man vet det er smitte på avdeling så er det litt annerledes.

Ja smitte på avdelingen får man jo beskjed om, men ikke navnet på barnet. Men at barn har vært nærkontakt med en snittet utenfor bhg får man jo ikke beskjed om.

Back
Topp