Smitte, eller vente....?

Eplefrø

Betatt av forumet
Marshmallows 2022
Melding fra rektor I dag :

God kveld!
Vi har krevende og uforutsigbare dager med mye smitte og fravær blant både ansatte og elever. I noen klasser har under halvparten av elevene vært på skolen, enkelte dager. Vi har til nå klart å opprettholde en lærer til hver klasse, men øker smitten blant ansatte kan resultatet bli at vi enkelte timer og dager må slå sammen klassene på trinnet. Vi får beskjed om nye smittetilfeller hver dag i mange klasser. Vi ber dere følge med på symptomer og teste elevene.
Vi sender ut fellesmeldinger så lenge det er så mye smitte. Når det roer seg vil vi kun sende ut til de klassene som får nye smittetilfeller.
Ha en fin kveld!


5 uker til termin... Skal vi bare gyve på, eller prøve å unngå med hjemmeskole? 3 vaksine for 2 uker siden.
Hva gjør dere??
 
Jeg hadde nok kjørt på og håpet på å bli ferdig med det innen fødsel.. Det kan jo vare lenge, så spørsmålet hvis en skal unngå smitte er jo i hvilken grad en kan isolere ungene så lenge, både i skoletid og på fritiden.
 
Vi fikk en positiv 2,5åring på søndag, vi har ikke prøvd ett sekund å holde oss unna. Han tar fingre i munnen vår, nyser og hoster på oss, putter smokken sin i munnen vår, tar på flasketuten våre, kysser på kinnet, vi tørker snørr og alt som følger med. Ingen av oss har fått positiv test enda, vi har med andre ord kjørt på, for at vi skal bli ferdige før en nyfødt er her og for at far uansett skal få være med på fødsel:happy: her tillater de ikke far på fødsel hvis han er smitter overhode, i følge nettsiden.. som forøvrig ikke er oppdatert siden Oktober. Vurderer å sende Mail om at de burde oppdatere snart.
Jeg har vært nærkontakt til 7 stk siste 1,5 uken (som i over 4 timer nært rundt et bord med alle), og ingen antydning til positiv test hverken hos meg eller faren. Begynner å lure på om vi har hatt det, siden omikron smitter så lett?.. blir skuffet for hver negative test jeg tar:shifty:
 
Forstår godt at du lurer på det. Men det er fortsatt lenge til termin… Om du ikke tror du vil føde lenge før, så ville jeg heller ha drøyd det og ikke hatt de hjemme med mindre ingen har blitt smittet enda og det er nesten termin. Tett på termin ser jeg absolutt grunn til å ha barna hjemme om ingen har vært smittet før.

Vi fikk smitte i hus forrige uke og lurte på det samme: om vi skulle bare utsette oss for smitte fra 13-åringen for heller å få det nå enn nærmere fødsel. Har lest mange gravide her har følt de var glade for å ha vært gjennom det allerede for å slippe flere uker med uvisshet/bekymring om det kunne komme smitte rundt fødsel, dette til tross for at enkelte har følt seg skikkelig dårlige da de var smittet også. Det virker verdt det liksom. Så vi bestemte oss for å bare kjøre på og kanskje bli ferdige med det. Men til tross for at vi valgte å ikke ha han i isolasjon på rommet sitt, men sammen med oss mye på dagen (og gitt klemmer, sett film sammen i sofaen osv), så har ingen av oss andre i husstanden fått påvist smitte (enda)! Men det positive med at han på 13 i alle fall har hatt det nå er at vi nå har en mindre smitte-vei inn i huset nærmere fødsel. Så får vi se om ikke det er utbrudd i barnehagen til 2-åringen snart…
 
Forstår godt at du lurer på det. Men det er fortsatt lenge til termin… Om du ikke tror du vil føde lenge før, så ville jeg heller ha drøyd det og ikke hatt de hjemme med mindre ingen har blitt smittet enda og det er nesten termin. Tett på termin ser jeg absolutt grunn til å ha barna hjemme om ingen har vært smittet før.

Vi fikk smitte i hus forrige uke og lurte på det samme: om vi skulle bare utsette oss for smitte fra 13-åringen for heller å få det nå enn nærmere fødsel. Har lest mange gravide her har følt de var glade for å ha vært gjennom det allerede for å slippe flere uker med uvisshet/bekymring om det kunne komme smitte rundt fødsel, dette til tross for at enkelte har følt seg skikkelig dårlige da de var smittet også. Det virker verdt det liksom. Så vi bestemte oss for å bare kjøre på og kanskje bli ferdige med det. Men til tross for at vi valgte å ikke ha han i isolasjon på rommet sitt, men sammen med oss mye på dagen (og gitt klemmer, sett film sammen i sofaen osv), så har ingen av oss andre i husstanden fått påvist smitte (enda)! Men det positive med at han på 13 i alle fall har hatt det nå er at vi nå har en mindre smitte-vei inn i huset nærmere fødsel. Så får vi se om ikke det er utbrudd i barnehagen til 2-åringen snart…
Jeg tenker også mye på bekymring og uvisshet i forhold til fødsel.. har avtalt med mamma som akkurat har hatt det, at hun blir med hvis far er smittet - men det blir på ingen måte det samme.. vi hadde ikke muligheten til en vanlig fødsel sist og jeg vil veldig gjerne få mulighet til en så normal fødsel som mulig og den innebærer far for min del. Blir sliten i hodet av å gå å vente på positiv test og redsel for å ikke få det i god tid før fødselen:(med vår flaks blir det nok ingen normal fødsel, og vi har litt galgenhumor på dette - med vår flaks skal nok far bli smittet rett før fødselen setter igang:hilarious:
 
Jeg tenker også mye på bekymring og uvisshet i forhold til fødsel.. har avtalt med mamma som akkurat har hatt det, at hun blir med hvis far er smittet - men det blir på ingen måte det samme.. vi hadde ikke muligheten til en vanlig fødsel sist og jeg vil veldig gjerne få mulighet til en så normal fødsel som mulig og den innebærer far for min del. Blir sliten i hodet av å gå å vente på positiv test og redsel for å ikke få det i god tid før fødselen:(med vår flaks blir det nok ingen normal fødsel, og vi har litt galgenhumor på dette - med vår flaks skal nok far bli smittet rett før fødselen setter igang:hilarious:
Forstår deg godt. :Heartred Føler mye av det samme. Vi hadde en normal og kjempefin fødsel sist, men det er likevel kjempeviktig for både meg og pappaen at han får være med på denne fødselen også. Jeg blir helt uvel av tanken på at vi faktisk kan risikere at han ikke får være med om han er smittet når det er tid for fødsel. Er så slitsomt å ikke vite hvordan dette skal gå. Ser for meg at jeg kommer til å klikke om han er smittet og ikke får være med (jeg er ikke en person som klikker lett til vanlig altså). Kunne sikkert funnet på å true med å føde utenfor hovedinngangen til sykehuset om de ikke lar han bli med meg inn. :arghh::hilarious: Hadde gjerne planlagt hjemmefødsel for å unngå dette (og siden jeg har gode erfaringer fra to fødsler allerede), men denne gangen venter vi tvillinger så det er ikke lov.

Har også en backup som deg, med min mor eller søster som kan bli med, men det er jo absolutt ikke det samme som partner når både jeg og han føler det som vi gjør.

Krysser fingrene for at det straks er helt slutt på at fødende ikke får ha med seg den hun vil/trenger pga dette korona-slitet. :Heartred
 
Til tross for at norske myndigheter messer om denne løgnen hver dag, så er det dessverre ikke slik at en omikron-infeksjon = immunitet. Man kan bli syk igjen allerede 2 uker etter ferdig infeksjon. Selv med booster-vaksine. Infeksjon fører ikke til immunitet.
 
Jeg hadde latt de gå på skolen, håpet de ble smittet, for så å smitte far. Hadde samtidig gjort alt jeg kunne for å ikke blitt smittet selv. Slik har vi gjort det her. Når dattera fikk positiv test på fredag, flyttet jeg ned i kjelleren. Mannen fikk positiv på søndag, men sønnen har ikke fått positiv enda. Her er det 4 uker til termin og hadde vært så deilig å ikke få det nå. Dattera og mannen har vært ordentlig dårlige, og mannen er veldig klar på at dette skal jeg ikke ha som høygravid!
 
Til tross for at norske myndigheter messer om denne løgnen hver dag, så er det dessverre ikke slik at en omikron-infeksjon = immunitet. Man kan bli syk igjen allerede 2 uker etter ferdig infeksjon. Selv med booster-vaksine. Infeksjon fører ikke til immunitet.

Hvilken løgn? Det er ingen hemmelighet at man KAN bli smittet på ny, men det er SVÆRT liten risiko for det.

«risikoen for reinfeksjon med SARS-CoV-2 er ekstremt liten de første 3 månedene etter gjennomgått infeksjon. Etter 3 måneder kan reinfeksjon forekomme, selv om det fortsatt er sjelden første 12 måneder.» (kilde: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/reinfeksjon/)

Dette med å utsette seg for smitte nå for å redusere risikoen for å få det ved et langt mindre «gunstig» tidspunkt (som under fødsel) er en oppveiing hver og en må ta selv. Det finnes ingen fasit og hver og en sin situasjon vil være ulik.

Altså ja, i sjeldne tilfeller kan man bli smittet på ny (spesielt de som er uvaksinert, slik jeg har forstått det), men hva er sannsynligheten for at man blir smittet eller får smitte i hus ila de kommende ukene nå for oss som nærmer oss termin? Har man ingen i huset som har vært smittet før og derfor kanskje større sannsynlighet for at det kommer smitte snart pga hvordan samfunnet har åpnet opp nå og smitten sprer seg? Tenker man at det er høy sannsynlighet at det kan komme smitte pga flere potensielle smitteveier (slik som flere barn i ulike barnehagegrupper og/eller skole, andre i huset som ikke kan jobbe hjemmefra, sosial kontakt ellers osv), så er MIN vurdering at da er det bedre at den smitten kommer nå og vi da sitter igjen med svært liten risiko for at noen blir syke igjen ila mars, når det er tid for fødsel, så vi øker sannsynligheten for å sikre at far får vært med på fødsel så mye som mulig. Men man har ingen garantier, nei.
 
Jeg har valgt å isolere meg fordi jeg og mannen ikke har barn fra før og vi har muligheten til å bare være hjemme. Vi begynte allerede en måned før termin, det var da smitten virkelig begynte å ta av. Dette har gitt med ro på at far får blitt med på fødsel uansett og at jeg slipper å være syk i tillegg til høygravid. Jeg kan veldig lett bli svært dårlig av sånne type virus. Når det er sakt vil jeg nevne at det er ganske tungt for psyken å bare sitte hjemme. Ventetiden blir fort veldig lang! Så man må veie fordeler opp mot ulemper. Håper dere finner frem til det alternativet som er best for dere som familie :)
 
Vi fikk beskjed før helgen at alle ansatte på avdelingen til minstemann var smittet, inkludert et barn. Vi holdt henne hjemme på Mandag fordi hun er i risikogruppen, men vi har egentlig innsett at vi ikke kan gjemme oss mere, og at vi snart vil få det uansett, og sendte henne tilbake i bhg på Tirsdag. I dag kom beskjeden om at et barn som hadde vært i barnehagen mandag, tirsdag og onsdag var sendt hjem med symptomer, og testet positivt med en gang barnet kom hjem. Jeg tror vi bare lar naturen gjøre sin greie, og har henne i barnehagen ut uken. Blir vi smittet, så blir vi smittet. Om alt går bra vil jeg heller bli ferdig med det.
 
Knall positiv test i dag da, så da slapp jeg å lure noe mer på hva vil burde eller ikke burde. Corona it is...
 
Hvordan går det med deg/dere Eplefrø?

Testet til slutt positivt jeg også i går, og hadde feber, hodepine og muskelverk på kvelden. Er litt tett i nesen i dag, og hoster bittelitt, men ellers i fin form igjen allerede. To-åringen fikk også litt feber i natt og har hostet noe i dag, så regner med hun er positiv hun også (uten at vi testet hun i dag da det har vært vanskelig å ta gode tester på hun lille). Men føler vi har vært heldige her med så rask og mild sykdomsforløp! Samboer (som vi jo tenkte var den som aller helst skulle bli smittet når vi først hadde smitte i hus pga dette med deltagelse på fødsel) han tester fortsatt negativt. :rolleyes:
 
Hei!

Kjedelig med all denne smitten rundt nå. Kan jo fortelle hva som skjedde med meg etter at det brøt ut med korona på jobben (er lærer). Med termin i mars, halvannen uke igjen på jobb og med to vaksinedoser var jeg ikke så veldig bekymret for å bli smittet, og tenkte egentlig jeg kunne bli ferdig med det.

Men, som med alt annet her i livet, er det mange ting en ikke kan planlegge!:shifty: Første smittetilfelle i klassen min ble bekreftet mandag for to uker siden.

Jeg våknet om natten onsdagen (35+5) av at vannet gikk, ringte føden, tok en (negativ) hurtigtest og ble lagt inn. Fødte fredag morgen. Sa til alle på sykehuset at jeg var øvrig nærkontakt, og at det var smitte på skolen, men det var ikke nok til å ta ny test. Jeg hadde også økende tetthet i nese, og var litt hes. Mens de ansatte pluss samboer tenkte det var pga hormoner og trykking (trykket i nesten en time), så var jeg ganske bekymret. Fikk feber og endelig test lørdag som viste positiv. :bored::arghh:

Vi ble isolert på barsel. Jeg tenker med skrekk på alle vi var i nærheten av før vi ble isolert. Har slitt med dårlig samvittighet for det.
Begynte å hoste utover lørdagen, men ble aldri ordentlig dårlig. Litt gruff i en ukes tid, så var alt over. Babyen fikk ingen symptomer.

Langt innlegg, men ja. For noen er Omikron snill, andre får det verre. Føler jeg hadde skikkelig uflaks som måtte føde med korona (med veldig milde symptomer). Det virkelig aller verste er tanken på alle dem jeg (sikkert) smittet.:(

Valget er lett, ta korona FØRST, så fød! Kan vel også nevnet ubehaget som følger av å hoste med en nylagt episiotomi. :wacky::hilarious:
 
Hvordan går det med deg/dere Eplefrø?

Testet til slutt positivt jeg også i går, og hadde feber, hodepine og muskelverk på kvelden. Er litt tett i nesen i dag, og hoster bittelitt, men ellers i fin form igjen allerede. To-åringen fikk også litt feber i natt og har hostet noe i dag, så regner med hun er positiv hun også (uten at vi testet hun i dag da det har vært vanskelig å ta gode tester på hun lille). Men føler vi har vært heldige her med så rask og mild sykdomsforløp! Samboer (som vi jo tenkte var den som aller helst skulle bli smittet når vi først hadde smitte i hus pga dette med deltagelse på fødsel) han tester fortsatt negativt. :rolleyes:


Hei!! :Heartred

Takk som spør! Her var eldstemann som fikk det først, så da tenkte jeg jo selvsagt at, Jah, ok, nå er det bare å bli smitta da.. Han ble smitter på onsdag forrige uke, så jeg regnet egentlig med smitte på oss nå søndag egentlig. Yngste frøkna fikk positiv test på lørdag. Meg og far er fortsatt negative... Tross deling glass og nussing på syke barn. :/

Men, jeg har 3 vaksiner, så det kan jo ta litt tid, og det er fortsatt bare 6 dager.. Kan jo fint ta 10-12, iallefall med gode vaksiner. Keisersnitt først den 21 mars, så vi har jo litt tid.

Ungene ble nesten ikke syke. Litt feber og vondt i halsen sin et par dager.
I dag er jeg derimot sengeliggende med skikkelig kvalme, diaré og vondt i korsryggen i natt og i dag, så, mulig det er starten på korona..? Ingenting i hals og negativ prøve. Skal vi få det, så ja det gjerne komme nå, iallefall på far!! :welcome
 
Hei!

Kjedelig med all denne smitten rundt nå. Kan jo fortelle hva som skjedde med meg etter at det brøt ut med korona på jobben (er lærer). Med termin i mars, halvannen uke igjen på jobb og med to vaksinedoser var jeg ikke så veldig bekymret for å bli smittet, og tenkte egentlig jeg kunne bli ferdig med det.

Men, som med alt annet her i livet, er det mange ting en ikke kan planlegge!:shifty: Første smittetilfelle i klassen min ble bekreftet mandag for to uker siden.

Jeg våknet om natten onsdagen (35+5) av at vannet gikk, ringte føden, tok en (negativ) hurtigtest og ble lagt inn. Fødte fredag morgen. Sa til alle på sykehuset at jeg var øvrig nærkontakt, og at det var smitte på skolen, men det var ikke nok til å ta ny test. Jeg hadde også økende tetthet i nese, og var litt hes. Mens de ansatte pluss samboer tenkte det var pga hormoner og trykking (trykket i nesten en time), så var jeg ganske bekymret. Fikk feber og endelig test lørdag som viste positiv. :bored::arghh:

Vi ble isolert på barsel. Jeg tenker med skrekk på alle vi var i nærheten av før vi ble isolert. Har slitt med dårlig samvittighet for det.
Begynte å hoste utover lørdagen, men ble aldri ordentlig dårlig. Litt gruff i en ukes tid, så var alt over. Babyen fikk ingen symptomer.

Langt innlegg, men ja. For noen er Omikron snill, andre får det verre. Føler jeg hadde skikkelig uflaks som måtte føde med korona (med veldig milde symptomer). Det virkelig aller verste er tanken på alle dem jeg (sikkert) smittet.:(

Valget er lett, ta korona FØRST, så fød! Kan vel også nevnet ubehaget som følger av å hoste med en nylagt episiotomi. :wacky::hilarious:


Først, gratulerer så masse med bebi!!! :Heartred:Heartred

Tross dårlig samvittighet, så høres det ut som det gikk ganske bra, likevel? Men selvsagt ikke optimalt!! Huff!

Ikke heeelt ønskelig å ha pågående korona under fødsel. Hva er sjansen, nå etter 2 år....?
Kom du i gang med melken greit?
Godt p lese at alt er bra med deg, og ikke minst lille :Heartbigred

Kos deg masse! Og dropp den dårlige samvittigheten!! IKKE din feil!
Takk for at du delte. :love7
 
Først, gratulerer så masse med bebi!!! :Heartred:Heartred

Tross dårlig samvittighet, så høres det ut som det gikk ganske bra, likevel? Men selvsagt ikke optimalt!! Huff!

Ikke heeelt ønskelig å ha pågående korona under fødsel. Hva er sjansen, nå etter 2 år....?
Kom du i gang med melken greit?
Godt p lese at alt er bra med deg, og ikke minst lille :Heartbigred

Kos deg masse! Og dropp den dårlige samvittigheten!! IKKE din feil!
Takk for at du delte. :love7

Tusen takk! :Heartred Ja, for all del, i alt det "kjipe" var det mest positive ting! Vi fikk barnet vårt trygt ut, og alt gikk kjempebra! Det var jo bare typisk at alt måtte skje samtidig. Huff!

Lille tok brystet med en gang etter fødsel, og selv om vi ikke fikk vært med hverandre så mye vi ville det første døgnet (hun måtte til observasjon på nyfødtintensiven pga prematur), har jeg fått masse melk, og hun dier godt.
Rart å tenke tilbake på alt som skjedde egentlig, på barsel var det nesten litt deilig å være isolert (om det går an å si det på den måten, var så rolig og fint). Men det var jo avhengig av at alt gikk bra, og det gjorde det heldigvis. :happy:

Masse god bedring til deg og dine!
 
Hei!! :Heartred

Takk som spør! Her var eldstemann som fikk det først, så da tenkte jeg jo selvsagt at, Jah, ok, nå er det bare å bli smitta da.. Han ble smitter på onsdag forrige uke, så jeg regnet egentlig med smitte på oss nå søndag egentlig. Yngste frøkna fikk positiv test på lørdag. Meg og far er fortsatt negative... Tross deling glass og nussing på syke barn. :/

Men, jeg har 3 vaksiner, så det kan jo ta litt tid, og det er fortsatt bare 6 dager.. Kan jo fint ta 10-12, iallefall med gode vaksiner. Keisersnitt først den 21 mars, så vi har jo litt tid.

Ungene ble nesten ikke syke. Litt feber og vondt i halsen sin et par dager.
I dag er jeg derimot sengeliggende med skikkelig kvalme, diaré og vondt i korsryggen i natt og i dag, så, mulig det er starten på korona..? Ingenting i hals og negativ prøve. Skal vi få det, så ja det gjerne komme nå, iallefall på far!! :welcome


Fint å høre det har gått ganske greit for barna sin del! Men kjedelig å høre om formen din. Er jo noen som har hatt slike symptomer ved korona, så kan jo være. Jeg testet ikke positivt før etter symptomene hadde kommet hos meg, og hører flere har opplevd det. Håper du fort blir bra igjen, uansett hva det kommer av! :flower

Toåringen her hadde feber andre natten også, men hun har ellers vært i fin form. Litt snørrete fortsatt da. Her testet far svaaakt positivt først nå på mandag, 10 dager etter at eldste barnet testet positivt og 5 dager etter at jeg og toåringen hadde feber/testet positivt. Enda jeg og han har kysset hele veien, og han har sovet sammen med oss som hadde feber osv. Han hadde også tre doser vaksine (jeg har to) og merker foreløpig kun veldig milde symptomer.

Kjenner jeg er lettet over at alle har hatt det nå, selv om det virker som om det uansett ikke vil bli et problem ved fødsel ettersom alle restriksjonene er endret nå. Så redd som jeg har vært for at smitte skulle gjøre at far ikke fikk delta på fødsel… Er også glad det var en mild versjon vi fikk her i huset! Håper dere også kommer dere raskt og greit gjennom dette!
 
Back
Topp