Smileys og tegn på BV

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Etter en liten avsporing i en annen tråd i går ble jeg inspirert...

Hvordan tolker dere forskjellige smileys og tegn i innlegg her inne?

Tenker dere de har mye å si for tonefallet i innlegget?

Er det noe dere ser på som tegn på sarkasme eller ironi?

Hvis et forum støttet smilys og andre ikoner, så kan det være greit å bruke det for å understreke følelser og mening. Jeg liker å bruke det hvis jeg føler det kan gjøre innlegget mer, tja.... Menneskelig, kan jeg vel si.

Mhm, det har mye å si.

Blunkesmiley oppfatter jeg ofte som sarkastisk, hvis den kommer i en diskusjon der man er veldig uenig og innlegget kan virke nedlatende. Vet det brukes sånn med overlegg av mange også.

Vanlig smilefjes og gjeipen er mer normale, kommer ikke på noen dobbelbetydnig der.

Hvis man ikke bruker smileys i det hele tatt har man lett for å bli oppfattet som skarp/sur/oppgisset, spesielt om man faktisk er uenig, selv om innlegget egentlig er veldig rolig og rett fram.

Mhm, det har mye å si.

Blunkesmiley oppfatter jeg ofte som sarkastisk, hvis den kommer i en diskusjon der man er veldig uenig og innlegget kan virke nedlatende. Vet det brukes sånn med overlegg av mange også.

Vanlig smilefjes og gjeipen er mer normale, kommer ikke på noen dobbelbetydnig der.

Hvis man ikke bruker smileys i det hele tatt har man lett for å bli oppfattet som skarp/sur/oppgisset, spesielt om man faktisk er uenig, selv om innlegget egentlig er veldig rolig og rett fram.

Det du skriver på slutten der beskriver meg ganske bra... Jeg bruker de for å unngå å bli tatt for å være sarkastisk eller krass, men jeg bruker da ofte blunkefjes som jeg ser kan bli tolket sarkastisk igjen... Ikke lett altså :(

Jeg bruker ikke så mye smiley ,de jeg bruker er stort sett de samme
Nei er ingen jeg ser på som sarkastisk eller ironisk lenger. Var en på ett annet forum , den så snill ut men var memt som ironisk

Det du skriver på slutten der beskriver meg ganske bra... Jeg bruker de for å unngå å bli tatt for å være sarkastisk eller krass, men jeg bruker da ofte blunkefjes som jeg ser kan bli tolket sarkastisk igjen... Ikke lett altså :(

Som jeg sier, tryggere med denne :) eller denne :p da. Hvis man sier noe krast, og slenger denne bak ;), så er det krasse blitt sarkastisk/frekt. Hvis det man sier åpenbart er en vits eller noe, så er blunkefjes helt greit.

Nei er ingen jeg ser på som sarkastisk eller ironisk lenger. Var en på ett annet forum , den så snill ut men var memt som ironisk

Men hvis jeg da svarte dette: Da følger du ikke godt med. ;)

Syns du ikke blunkesmilyen blir litt ekkel da? :p

Mhm, det har mye å si.

Enig med deg :)
Jeg sjekket det opp faktisk, og da fant jeg en artikkel der en språkforsker sa at man bør være forsiktig med å bruke blunkesmily til ukjente folk, da den kan oppfattes flørtende, ironisk og sarkastisk. Og ærlig talt ser jeg ingen grunn til å bruke blunkesmily i en opphetet diskusjon :)

Enig med deg :)
Jeg sjekket det opp faktisk, og da fant jeg en artikkel der en språkforsker sa at man bør være forsiktig med å bruke blunkesmily til ukjente folk, da den kan oppfattes flørtende, ironisk og sarkastisk. Og ærlig talt ser jeg ingen grunn til å bruke blunkesmily i en opphetet diskusjon :)

Jøss. Også jeg som har brukt den i god tro lenge uten å prøve å hverken virke sur eller sarkastisk :(

Enig med deg, jeg synes det er en uting å overtolke andres innlegg pga smileys jeg bruker blunkefjes, men er ikke sarkastisk av den grunn.
Jeg er ikke den personen som automatisk tenker negativt om andre, derfor legger jeg heller ikke vekt på hvilke smileys som blir brukt i ett innlegg.

Men hvis jeg da svarte dette: Da følger du ikke godt med. ;)

Syns du ikke blunkesmilyen blir litt ekkel da? :p

Nei, da synes jeg faktisk du avvæpner deg selv litt ved å slenge på en blunk :p Uten blunk synes jeg den setningen ville vært ekkel. Men kanskje bare jeg som er teit :)

Jøss. Også jeg som har brukt den i god tro lenge uten å prøve å hverken virke sur eller sarkastisk :(

Det blir faktisk mer og mer vanlig. Dessverre for meg, for jeg hater at folk blunker til meg :P
De færreste virker som de tenker over at smilyen blunker, og hvordan det hadde blitt tatt om de hadde gjort det utenom den digitale verden også.
I de fleste diskusjoner forstår jeg hva folk mener, men i skikkelig opphetede diskusjoner så blir jeg veldig usikker, da ordene i innlegget også er krasse. Så da vet jeg ikke om brukeren mener å være sarkastisk eller prøver å ta brodden av det hun sier.
Men det verste er de som bruker en blunkesmily når de kondolerer noen med tapet av en baby. Personlig hadde jeg brukt en trist smily.

Men det er klart, jeg henger meg opp i småting. Men det er fordi jeg kan slite med å forstå hva folk mener, og er veldig sensitiv til folks tone. Så det blir krøll når folk ustanselig blunker til meg :P

Nei, da synes jeg faktisk du avvæpner deg selv litt ved å slenge på en blunk :p Uten blunk synes jeg den setningen ville vært ekkel. Men kanskje bare jeg som er teit :)

Tenker det samme som deg og har selv brukt smileys slik, for å virke mindre krass :)

Enig med deg, jeg synes det er en uting å overtolke andres innlegg pga smileys jeg bruker blunkefjes, men er ikke sarkastisk av den grunn.
Jeg er ikke den personen som automatisk tenker negativt om andre, derfor legger jeg heller ikke vekt på hvilke smileys som blir brukt i ett innlegg.

For meg er det ikke tolking, det er automatisk sånn jeg leser det. Smilyene påvirker tonen, og har man ulik måte å bruke dem på kan er det med på vanskeliggjøre diskusjoner på nettet. For når man sier noe, har man jo et tonefall, volum, og bruker ansiktsuttrykk og gestikulering. Dermed kan ting fremstå på totalt ulike måter ut fra hvordan man bruker stemme og kroppsspråk. Alt dette forsvinner når man skriver, men det betyr ikke at man ikke har dette i hodet likevel, da vi hele livet forstår hva folk sier i en kombinasjon av ord, tone og ansiktsuttrykk. Det ligger i oss likevel, så det henge med både når vi leser og skriver. Men her er det plutselig mye lettere å tolke hverandre feil.

Enig med deg i det.
Tror forøvrig ikke det er så mange som gjør det. Virker som det er noen få som overtolker på den måten

Men det verste er de som bruker en blunkesmily når de kondolerer noen med tapet av en baby. Personlig hadde jeg brukt en trist smily.

Gjør folk det? :eek:
Det er i min mening totalt feil bruk av den smileyen i alle fall..

For meg er det ikke tolking, det er automatisk sånn jeg leser det. Smilyene påvirker tonen, og har man ulik måte å bruke dem på kan er det med på vanskeliggjøre diskusjoner på nettet. For når man sier noe, har man jo et tonefall, volum, og bruker ansiktsuttrykk og gestikulering. Dermed kan ting fremstå på totalt ulike måter ut fra hvordan man bruker stemme og kroppsspråk. Alt dette forsvinner når man skriver, men det betyr ikke at man ikke har dette i hodet likevel, da vi hele livet forstår hva folk sier i en kombinasjon av ord, tone og ansiktsuttrykk. Det ligger i oss likevel, så det henge med både når vi leser og skriver. Men her er det plutselig mye lettere å tolke hverandre feil.

Derfor synes jeg det er viktig at man ikke legger mer på innlegget enn det som er ment. Når man skriver er det som du sier lettere å misforstå, men det blir enda mer misforståelse når man tolker skriftlig innlegg som det skulle vært muntlig kommunikasjon.
Du bruker ansiktsutrykk som sarkasme og jeg for å myke opp svaret. Nettopp fordi vi er forskjellig, derfor synes jeg det er en uting at man tolker skriftlig innlegg slik. Blir unødvendig konflikter av det. Og det kan man se skjer her inne i blant.
(Nå mener ikke jeg du er sarkastisk eller er en av de som tolker ansiktsutrykk negativt hver gang, bare brukte det som eksempel)

Back
Topp