Smertestillende *inspirert*

SophiasMamma

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
*MIA*
VIP
Når mener du det er greit å ta smertestillende?

Jeg venter så lenge det over hodet er mulig. smerte er kroppens måte å si "FOR ALL DEL HOLD DEG I RO SÅ JEG KAN FIKSE DETTE HER" Da jeg var ung og ikke hadde tenkt så mye over bivirkninger og konsekvenser så tok jeg noen få og føler at de gangene har jeg bare dratt ut sykdomsforløpet til å vare lengre/gjøre det værre.. Nå som jeg er gravid skyr jeg det enda mer for som vi sier om salami - hvorfor ta sjangsen?

Jeg har tatt paracet i går og i dag pga høy feber, halsbetennelse og potta tett nese pluss insane hodepine. Hadde ikke overlevd uten tror jeg. :-)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Når jeg har såpass hodepine at jeg kjenner det er like før migrenen slår inn, tar jeg heller to paracet som er ansett som trygt å ta, enn å vente til jeg må ta migrenemedisinen min som langt ifra er like utprøvd på gravide og som man skal utvise forsiktighet med. Å ligge i ro på et rom uten mat/drikke og tro jeg skal dø samtidig som jeg spyr i ett med migrene i 3-5 dager er uaktuelt og kan umulig være veldig sunt for noen av oss ;)

Når ting er så vonde at jeg ikke fungerer uten. Altså at jeg feks gråter av smerte. Men er svært sjelden jeg tar smertestillende. Er skeptisk til for mye bruk av det, så skal mye til for at jeg tar... -og det gjelder spesielt nå som jeg er gravid :-)

Når jeg ikke fungerer som mamma fir de andre pga smerte, og da er terskelen lav for meg. Tar både paracet og ibux ved behov. Sist gang fikk jeg bihulebetennelse som varte i ukesvis og måtte ta smertestillende like lenge for å kunne fungere sånn noen lunde ;)

Når jeg ikke fungerer som mamma fir de andre pga smerte, og da er terskelen lav for meg. Tar både paracet og ibux ved behov. Sist gang fikk jeg bihulebetennelse som varte i ukesvis og måtte ta smertestillende like lenge for å kunne fungere sånn noen lunde ;)
Bare til opplysning:)
Fra Den Norske Jordmorforening:
"Har du behov for å ta smertestillende eller febernedsettende mens du er gravid, så er de produkter som er basert på paracetamol å anbefale. Ibux og lignende medisiner er frarådet i svangerskapet – spesielt i tredje trimester. Det er fordi Ibux kan gi uheldige effekter på fødselsforløp og foster, for eksempel ved at det kan virke hemmende på rier slik at fødselen tar lengre tid. De kan også påvirke barnet ved at ductus arteriosus, som er en struktur mellom hjerte og lunge, som skal være åpen i fosterlivet, lukker seg før den skal." Det har også blitt gjort forsøk som tyder på at man er mer utsatt for spontanabort ved bruk av ibux, pga at det kan hindre at fosteret fester seg skikkelig.

Back
Topp