Smerter ved skambeinet/ligamenter/muskulært(?)

Rikken

Flørter med forumet
Idag har jeg hatt noen smerter på området foran, der nede, og da jeg forsøkte å løpe til bussen idag greide jeg dte rett å slett ikke. Merker det best når jeg går/reiser meg, ikke hvis jeg sitter/ligger.

Er 32 uker. Kan det være at babyens hode presses nedover og det strekkes utover nedover der?

Håper dette er muskulært, og at plagene forsvinner imorgen. Håper hvertfall jeg skal slippe å gå sånn her i 8 uker til!

Er det flere som har det, evt. snakket med jordmor/lege om det?

Jeg har også mye smerter/ubehag nederst i magen mot skambeinet. Her ligger babyen veldig langt ned i hodeleie og presser. Antagelig det som skaper ubehag. Har ikke konstante smerter, de kommer og går, og er egentlig forberedt på at det vil være sånn de siste ukene å.

Det kan nok være bekkenlåsning. Det hadde jeg med tvillingene. Må passe på å ikke ha for brå bevegelser nog samle beina når man snur seg i senga, går ut av bil ol. Smertene kan variere fra dag til dag og er ikke alltid til stede. Hos meg ble de verre hvis jeg satt rett opp og ned lenge. Bekkenlåsningssmerter kan være grusomme. Bekkenløsning er når smertene sitter bak og rundt hoftene. Mener jeg å ha lest meg frem til;)

Bekkenløsning? Det er stikkende smerter i underlivet/symfyse/lyske og ofte mest vondt når man går.. men kan jo være no nedpress el lignende også.. det har ikke jeg, så vet ikke helt

Har mye vondt nedi der hvis jeg er aktiv. Jeg har tenkt at det er bekkenløsning :)

Jeg har også noen ganger vondt foran der, symfysesmerter. Oppstår hvis jeg feks løper til bussen og er veldig aktiv og går mye en dag. Fikk det også når jeg gikk mye turer på "glattisen", for da gikk jeg anspent med bekkenet sa jordmor. Går ofte over til neste dag, bare jeg tar det rolig:) Her ligger lillegutt i seteleie (ikke festet) så har ikke nedpress:) jeg har også hørt at det er en form for bekkenlåsning. Jeg er iallefall ikke veldig plaget:)

Jeg har også noen ganger vondt foran der, symfysesmerter. Oppstår hvis jeg feks løper til bussen og er veldig aktiv og går mye en dag. Fikk det også når jeg gikk mye turer på "glattisen", for da gikk jeg anspent med bekkenet sa jordmor. Går ofte over til neste dag, bare jeg tar det rolig:) Her ligger lillegutt i seteleie (ikke festet) så har ikke nedpress:) jeg har også hørt at det er en form for bekkenlåsning. Jeg er iallefall ikke veldig plaget:)

Jeg fikk det også etter at jeg løp til bussen idag tidlig, og senere idag måtte jeg løpe igjen, men da greide jeg liksom ikke. Værst når jeg går som noen beskriver. Mulig bekkenlåsning da. Håper dette stabiliserer seg når jeg passer på å ikke løpe til bussen!

Det kan nok være bekkenlåsning. Det hadde jeg med tvillingene. Må passe på å ikke ha for brå bevegelser nog samle beina når man snur seg i senga, går ut av bil ol. Smertene kan variere fra dag til dag og er ikke alltid til stede. Hos meg ble de verre hvis jeg satt rett opp og ned lenge. Bekkenlåsningssmerter kan være grusomme. Bekkenløsning er når smertene sitter bak og rundt hoftene. Mener jeg å ha lest meg frem til;)

Takk for tips. Jeg skal huske på det, for jeg snur meg (selvfølgelig - og gleder meg til å sove på magen!) mye i senga iløpet av en natt.

:)

Grunnen til at jeg ikke trodde det var noe med bekkenet var at jeg trodde smertene satt mer bak da..

Både bekkenløsning og låsning kan gi disse smertene. Spesielt hvis babyen ligger og presser på blir det ømt. Rådet er vel å ta det rolig og være forsiktig. Unngå det som gjør vondt. Så langt man kan da

Grunnen til at jeg ikke trodde det var noe med bekkenet var at jeg trodde smertene satt mer bak da..
Bekkenet har ledd både fprann (symfysen) og bak (IS-leddene). I de bakre leddene kan man ha både løsning og låsningssmerter, mens i det fremre kun løsningssmerter (iom at det er en bruskforbindelse og ikke et bevegelig ledd)...

Min jordmor pekte på en modell av et bekken og sa at det var fiberbrusken som antagelig var det som gjorde vondt. Og det stemte akkurat med de smertene du beskriver. Det er et bindeledd mellom bekkenbeina, og det kommer og går her hos meg og, alt etter hvor aktiv eller hvilken aktivitet jeg bedriver. Men spesielt gåing og å bevege beina ut til siden er vondt. Noen ganger er det helt grusomt på natta, for da våknet jeg av at det er vondt hver gang jeg snur meg. Også gjør det vondt etter at man har sittet/ligget stille en stund og så reiser seg. Også når jeg tar på sokker.

Oi, ser jeg har blandet bekkenløsning og bekkenlåsning. Var visst omvendt, ikke greit å holde styr på alt;)

Jeg fikk høre av jordmor at det mest sannsynlig var barnets hode som lå og stanget og at bekkenet utvider seg :)

Back
Topp