Smerter i mellomgulvet

Solblomst1

Forelsket i forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Julikulene 2020
Flere enn meg som sliter med helt sykt intense smerter i mellomgulvet, spesielt på natta??

Var hos jordmor i dag og fikk utelukket svangerskapsforgiftning men fy satan så vondt! Det skjedde i natt og jeg har fremdeles masse ubehag....også er jeg livredd det skal gjøre vondt når natta kommer igjen.

Jeg har også sterke smerter på høyre side av mellomgulvet, kjennes ut som kniver. Det varer ikke så lenge om gangen, ikke høyt BT.

Gallestein? Har det sånn jeg også. Hatt murrende nærmest kroniske smerter i to uker nå, med forverring etter måltider og på natt. Tok masse leverprøver i går, men de var fine. Legen vil utrede nærmere om det forverres eller vedvarer ut uka....

Kan du spesifisere bedre hvor du har vondt annet enn mellomgulvet? Under ribbeina? Går det mot en side? Er det en pressende, brennende eller stikkende smerte?

Jeg har hatt gallestein før jeg ble gravid. Var oftest vondt om natten, kom et par timer etter at jeg hadde spist mat med fett i. Som ost, olje, smør osv. Det var en pressende smerte, kjente den egentlig midt i der som ribbeina møtes i brystet. Var så vondt jeg satt og vugget frem og tilbake på gulvet og kastet opp med så stort press at jeg sprengte blodkar i øynene og fikk slike røde prikker i huden rundt øynene. Av og til hang smertene igjen en stund etter, men kun som et ubehag og ikke fullt så smertefullt.

Hvis det er galleblæra så hjelper ikke vanlige smertestillende. Eneste som hjalp for meg da var voltaren som jeg fikk på resept fra legen, men er ganske sikker på at man ikke kan ta det som gravid. Prøv å ikke spis måltider med høyt fettinnhold. Jeg kunne få vondt av å spise en liten sjokolade liksom. I starten kunne det gå uker mellom hvert anfall, etterhvert ble det til at jeg ikke turte å gå ut døra uten smertestillende med meg. Det gikk heldigvis over av seg selv. Jeg fikk det på grunn av at jeg gikk ned i vekt ganske fort. Gikk ned 20kg på 2 måneder og så 17kg til i løpet av 3 måneder etter det. Det var ikke bra for kroppen for å si det sånn.

Legen sier det er gallestein ja.
Gjør vondt mot høyre side av ribbeina.
Skal få ultralyd.

Legen sier det er gallestein ja.
Gjør vondt mot høyre side av ribbeina.
Skal få ultralyd.

Så bra! Det er dessverre ikke så mye å gjøre med gallestein. Man kan få operert ut galleblæren, men jeg valgte å ikke gjøre det på grunn for for mye restriksjoner i etterkant med kosthold og bivirkninger. Det eneste som hjalp for meg var voltaren. De skal man ikke ta som gravid uten å forhøre seg med lege, så du kan jo spør om ikke du allerede har fått resept på andre typer smertestillende.

Mine plager gikk over av seg selv heldigvis, så veldig glad jeg ikke valgte å fjerne galleblæra. Det beste er å unngå fettrik mat, spesielt om kvelden. En ting du bør være obs på er at gallesteinen kan sette seg fast og forårsake betennelse. Så dersom smertene ikke avtar etter hvert som de pleier så bør du ta kontakt med legevakten.

Jeg har ikke hatt et anfall på sånn 6 år, så håper virkelig det holder seg sånn! Det er den værste smerten jeg har opplevd, så føler virkelig med deg! Masse god bedring <3

Så bra! Det er dessverre ikke så mye å gjøre med gallestein. Man kan få operert ut galleblæren, men jeg valgte å ikke gjøre det på grunn for for mye restriksjoner i etterkant med kosthold og bivirkninger. Det eneste som hjalp for meg var voltaren. De skal man ikke ta som gravid uten å forhøre seg med lege, så du kan jo spør om ikke du allerede har fått resept på andre typer smertestillende.

Mine plager gikk over av seg selv heldigvis, så veldig glad jeg ikke valgte å fjerne galleblæra. Det beste er å unngå fettrik mat, spesielt om kvelden. En ting du bør være obs på er at gallesteinen kan sette seg fast og forårsake betennelse. Så dersom smertene ikke avtar etter hvert som de pleier så bør du ta kontakt med legevakten.

Jeg har ikke hatt et anfall på sånn 6 år, så håper virkelig det holder seg sånn! Det er den værste smerten jeg har opplevd, så føler virkelig med deg! Masse god bedring <3

man får ikke det siste trimester pga for store bivirkninger for seg selv og barnet.
Fikk beskjed om at jeg kan ta paralgin forte. Håper jeg slipper å ta det. Har ikke hatt sånne kraftige smerter på en uke ca. nå. Heldigvis. Spiser litt yoghurt til kvelds, yoplait dobbel 0 så er forsiktig med fett...
Kjenner det murrer litt innimellom på natta men ikke så ille som det har vært. Er henvist til ultralyd.

Takk for alle tips og råd ❤️ Håper jeg slipper flere anfall også

Back
Topp