Smerter i lysken

Uglemamma

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Hei! Jeg har de siste ukene vært plaget med smerter øverst i lysken og litt nedover innsiden av låret. Kjenner det litt når jeg går og sitter i enkelte stillinger, men det er sikkelig smertefullt når jeg ligger i sengen, særlig når jeg skal snu meg fra side til side. Hva kan dette være? Er litt redd for blodpropp, men samtidig har jo ikke smerten blitt værre, men vært konstant.
 
Kan det være begynnende bekkenløsning? Søsteren min hadde de samme symptomene og fikk påvist nettopp dette.
 
Hei!

Noen ganger kan det være ganske vanlig å svare på hvor forskjellige "vondter" stammer fra. Når livmoren vokser, flytter den på organer og presser på både organ, nerver og muskulatur.
Du sier ikke noe om hvor langt i svangerskapet du er, men det er typisk når magen begynner å bli større at en gjerne kan kjenne smerter i lysken. Oftest ene siden av gangen - det kalles ofte ligament/ leddbånds smerter, altså de strekkes når livmoren vokser, og det kan kjennes ganske ubehagelig i perioder.
Men de er ikke konstante over lang tid.:)

Du spør om det kan være blodpropp - det kan jeg ikke svare deg på.
Er du rød og varm i området, hoven? Det er noen av tegnene på blodpropp.
Hvis du er redd for at det kan være noe mer alvorlig, burde du tatt det opp med legen din.
Heldigvis er blodpropp i svangerskapet veldig sjelden, så der er stor sannsynlighet for at det er noe annet

Bekkenløsning kjenner en mest framme i symfysen eller bak i sammenføyningene i ryggen. Det påvirkes ofte av aktivitet.

Som sagt vanskelig å svare konkret på dette, håper du har en god jordmor eller lege du kan ta det opp med- og vis dem hvor du kjenner ubehaget.

Lykke til! ;)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp