Smerter i livmorshalsen?

Bæremamma

Gift med forumet
Junilykke 2022
Jeg har noen merkelige stikkende smerter i magen, eller føler liksom at når hu i magen beveger seg, så drar det og stikker i nederste del av magen, klarer ikke helt og sette ord på hvor, men føler at noen drar i navelen min på innsiden. Også gjør det stikkende vondt i kjeden/livmorshalsen. Har hatt dette sånn smått innimellom tidligere i svangerskapet, men nå begynner det og bli gange ofte og mer intenst. Men lurer fælt på hva det er?
 
Hei på deg!

Det skjer så mye i kvinnekroppen under et svangerskap og mange gravide får kjenne på mange nye ting.... :)
Du skriver ikke noe om hvor mange uker du er på vei, men det er klart at jo lenger ut i svangerskapet du er, jo mer vil du oftest kjenne av diverse trykk, press, strekk, stikninger osv.
Noen kvinner blir ganske sensitive rundt navlen, både utenpå huden men også på en måte inn forbi. Det er ufarlig og går over når kroppen normaliseres etter fødselen. Livmoren og livmorhalsen er ganske fulle i nerver og spesielt livmorhalsen er sensitiv. Så når babyen trykker og beveger seg nedover, kan det av og til kjennes ganske ubehagelig.
Forsøk å tenk at det er helt normalt og at det beste du kan gjøre er å puste rolig og holde kroppen avslappet når det skjer. Da vil du til og med kanske føle at det kjennes mindre ubehagelig :)

Skulle det øke på eller bli veldig og vedvarende vondt kan du gjerne ta det opp med legen din, men som du beskriver det nå, høres det helt normalt ut.

Masse lykke til videre da.
Jordmor Ragna.
 
Okei, så godt og høre :) har ikke bekymret meg så veldig egentlig, bare lurt på hva det kan være :) er i uke 35+5 :)
 
Back
Topp