Smerter i bekken/rygg

Martemn

Andre møte med forumet
Hei, er gravid i uke 11 og sliter veldig med vondt bekken og rygg allerede(?!), er det flere som opplever dette? Er mitt andre barn og med førstemann var ikke dette et «problem» før i slutten av graviditeten. I tillegg er jeg fryktelig kvalm. Kjenner det tærer skikkelig på, men vegrer meg veldig for å eventuelt sykmelde meg.... Andre med lignende erfaringer ? Tips?
 
Bekken og rygg bør du nok ta opp med legen din. Evt. kontakte fysioterapeut.
Jeg har slitt med bekken(på den ene siden)og rygg siden sist graviditet. Fikk elendig oppfølging av daværende lege.
Legen jeg har nå sa at hun kommer til å henvise meg til fysio straks jeg begynner å kjenne tegn til bekkenløsning.

Har du prøvd noen tips og råd mot kvalme?
Jeg opplever at iskaldt vann kan lindre litt samt små og hyppige måltider.
Står jeg opp tidlig er kvalmen også mye verre, men om jeg har mulighet til å sove et par timer ekstra er ikke kvalmen like intens.
Men er det slik at kvalmen er så ille at den går utover arbeidet du gjør så bør du ikke kvie deg for å spørre legen om sykemelding.
 
Første svangerskap tok det lenger tid før bekkenplagene slo inn. Andre gang kom det i uke 11 ca. Tredje... allerede uke 9. Vet ikke helt hvorfor det er sånn. Godt er det ikke.
 
Jeg sliter med rygg og bekken, gjort i noen uker allerede. Er 12+3 i dag.. snakk med legen, start hos fysioterapeut :)
 
Jeg starta med rygg/bekken smerter i rundt uke 8, men det går greit enda. Men om det vedvarer flere uker, trur jeg at jeg kontakter fysio/lege for en sjekk. Hadde 3 dager uavhengig av hverandre med slike smerter sist (da låste alt seg, og jeg klarte knapt å gå), men var aldri hos legen med det da. Men det var for at det var 3 uavhengige dager,nå kjenner jeg det daglig.
 
Man trenger ikke å få henvisning fra lege lenger for å komme til fysio. Bare dra/ring til den utvalgte og prat med den om det
 
Jeg har hatt smertene siden første svangerskap. Dette blir barn nr 3. Nå som jeg er gravid igjen kjenner jeg allerede de er verre enn "til vanlig". Er 6+0 uker. Det som hjelper meg er varme bad, avlastning, ligge, variere stilling, gode sko.
 
Jeg begynte å kjenne ryggen på mandag:( falt hardt forrige tirsdag, og slo meg greit... Går til kiropraktor, og han knakk opp en låsing i hofta. Han sa at han ikke så noen tegn til bekkenplager... Men 3 dager senere kom det. I går kom det jevn verking nederst i korsryggen, og det har vært plagsomt i hele natt. Fikk bekkenplager fra uke 16 sist, men har gått til kiropraktor jevnlig siden 2015. Er livredd for at dette er starten på et smertefullt svangerskap..
 
Det å trene bekken lg rygg , kjernemuskulatur er veldig viktig under svangerskapet og etterpå.
Jeg sliter med bekken fra forrige svangerskap og er jo feavid på ny. Har dårlig søvn og ofte smerter men fikk etter ett års ventetid endelig physio i desember og går der.

øvelsene og treningen jeg får har helt utrolig mye å si; reddende i hverdagen rett og slett.

så vil virkelig anbefale å se en fysioterapeut , eller osteopat . Har du råd så ta det privat om ventetiden er lang. Men pass på at de gir deg hjemmeøvelser. Hverdagstreningen er hva som har mest å si. Jeg gikk privat i 5 mnd og gadd ikke mer for han nektet omtrent å gi meg øvelser og mente at «det måtte gå seg til». Da blir det dyrt :/
 
Det å trene bekken lg rygg , kjernemuskulatur er veldig viktig under svangerskapet og etterpå.
Jeg sliter med bekken fra forrige svangerskap og er jo feavid på ny. Har dårlig søvn og ofte smerter men fikk etter ett års ventetid endelig physio i desember og går der.

øvelsene og treningen jeg får har helt utrolig mye å si; reddende i hverdagen rett og slett.

så vil virkelig anbefale å se en fysioterapeut , eller osteopat . Har du råd så ta det privat om ventetiden er lang. Men pass på at de gir deg hjemmeøvelser. Hverdagstreningen er hva som har mest å si. Jeg gikk privat i 5 mnd og gadd ikke mer for han nektet omtrent å gi meg øvelser og mente at «det måtte gå seg til». Da blir det dyrt :/

Hvordan trener man for smerter i skambenet? Jeg fikk beskjed om å trene mage og rygg i forkant men det hjelper jo ikke for midt imellom beina :wtf:
 
Idag har jeg hatt mye smerter (strålende) i korsryggen og nedover «rumpa». Kjente disse smertene også forrige uke den ene dagen jeg var på jobb. Strålte nedover lårene også, men da spesielt når jeg gikk inn og ut av bilen (jobber i hjemmespl). Smertene har bare blitt gradvis værre gjennom dagen, eneste som avlaster nå er å ligge. Kan dette være relatert til bekkenet? Eller bør jeg bare ha is i magen og vente for å se om det bare er fordi kroppen min ikke er vant til å jobbe lengre :p Orker ikke overdrive for ingen ting til legen heller...
 
Høres ut som bekken for meg. Kjenner lite når jeg ligger. Gå ut og inn av bil, trapper, sette seg, reise seg (ujevnt) gå inn og ut av seng osv er det verste. Jeg får det også i symfysen så jeg må bøye meg ned å tre truse/bukse/sokker på meg uten å løfte ett ben av gangen for det er som å støtte seg på en spade mellom beina.
 
Hvordan trener man for smerter i skambenet? Jeg fikk beskjed om å trene mage og rygg i forkant men det hjelper jo ikke for midt imellom beina :wtf:

Hehehe unnskyld, nå lo jeg litt.

Generelt vil all trening for å styrke muskulaturen og bekkenet styrke og lette smertene da det gir bedre stabilitet :)
 
Hehehe unnskyld, nå lo jeg litt.

Generelt vil all trening for å styrke muskulaturen og bekkenet styrke og lette smertene da det gir bedre stabilitet :)

Bare le, jeg gjør det jeg også. Bare veldig stille og rolig uten å aktivere noen muskler der nede :woot:

Får høre med fysio når jeg kommer meg tilbake på trening. I denne farta ender jeg opp med krykker ganske fort.
 
Back
Topp