Smerter høyre side under ribbein

Håpefullmh

Forelsket i forumet
Hei!

Vil bare starte med å si at jeg har vært hos lege i dag, og skal ta blodprøver kommende torsdag for dette. Jeg vil egentlig bare høre om andre har noen erfaring med slike type smerter.

Jeg har hatt smertene en ukes tid, tenkte jeg skulle vente å se om de gikk over før jeg kontaktet lege. Smertene ligger under høyre ribbein og mot midten av mellomgulvet. Det føles ut som det svir eller er nåler som stikker, og jeg ender derfor ofte opp med å holde press med hånden min oppå for å prøve å lette smertene. Jeg har også tatt meg selv i at jeg klør mye over der jeg har vondt. Smertene er konstante gjennom dagen, ikke alvorlig vondt, så derfor har jeg valgt å vente å se.
Men begynner å bli veldig ubehagelig at det er slik hele tiden. Opplever at det blir noe vondere på slutten av dagen enn på starten, men smertene er der når jeg våkner på morgenen. Har også blitt mer tungpustet siste tiden av lette husoppgaver, og blitt litt mer hoven i hendene - heller ikke noe voldsomt. Har også de siste dagene følt meg varmere i kroppen slik at jeg må sove med en oppbløtet kald klut i pannen på natten.
Lege målte blodtrykk i dag som lå rundt 128 over rundt 80. Altså ganske normalt, men for meg var dette en del høyere enn vanlig da jeg heller har hatt lave målinger som f.eks. 111/66 og rundt der hver gang vi har målt gjennom svangerskapet.

Kjenner at jeg engster meg nå og har jo vondt så klart så det er ikke noe godt å gå slik. Kjenner at datteren min beveger seg godt i magen og virker som hun har det bra, så beroliger meg hvertfall med det. Men har noen opplevd det samme? Der det kun er livmoren som har presset oppover slik at dere har fått vondt i høyre side? Håper så klart dette bare er noe som er vanlig med at magen har vokst og babyen blir større.

Takk for svar på forhånd❤️

Jeg opplever akkurat det samme og gjorde også det i forrige svangerskap. Hos meg er det at magen vokser og at hun har lagt seg med hodet ned og presser rumpe/bein oppover. Jeg hadde antydning til stigende blodtrykk mot slutten av forrige svangerskap, men aldri svangerskapsforgiftning.
Ubehagelig og vondt, men ikke farlig. Håper det er det samme for deg :)

Back
Topp