Smerter etter trukket visdomstann

Oh Dear

Forumet er livet
VIP
Januar 2017
Jeg trakk en visdomstann forrige onsdag. De måtte mer ned i kjeven enn de trodde på forhånd, de slet med å få tak i tanna og sånt, så de sa det var et kirurgisk inngrep.

Jeg fikk noen sterkere smertestillende (Ibuprofen radiopharm 400 mg) som jeg skulle ta hver fjerde time sammen med en paracet. Den første dagen var det vondt selvsagt, men dag nr. 2 og 3 føltes litt bedre. Nå som jeg er på dag 5 og 6 har smertene blitt mer intense igjen. Den siste timen før jeg kan ta nye smertestillende verker det skikkelig bortover kjeven, i tennene ved siden av tanna som ble trukket, og i tennene oppe på samme side. Altså halve munnen, i selve tennene. Det svir i ståret og iser i tennene når jeg drikker vann, og jeg har alarm på om natta for å ta smertestillende da også slik at ikke tablettene skal gå helt ut av systemet så jeg våkner av smertene.

Er det normalt at det verker sånn i de andre tennene? Det føles som om jeg har hull i alle sammen. Det verker også i øret og i halsen på den siden.

Hvor lang tid er det normalt at det verker i så fall?

Jeg skal tilbake i morgen og fjerne stinget de satt, så får høre med dem da, men vil bare høre noen andre erfaringer.

Jeg er forresten nesten fri for Ibuprofen, må vel ta Ibux i kveld og natt da...

Det skal ikke være sånn.
Jeg har operert ut visdomstann, kirurgisk inngrep, og jeg kan ikke huske det var så vondt. Jeg var på jobb 5 dager etter. Hadd ikke vondt da. Var bare hoven.

Kunne reist på jobb 3 dager etter og (fjernet tanna en fredag) men var så hoven så holdt meg hjemme (jobber i butikk).

Kan nesten høres ut som du har fått betennelse eller noe.
Jeg spiste som normalt samme dagen. Bare tygde på motsatt side.

Det skal ikke være sånn.
Jeg har operert ut visdomstann, kirurgisk inngrep, og jeg kan ikke huske det var så vondt. Jeg var på jobb 5 dager etter. Hadd ikke vondt da. Var bare hoven.

Kunne reist på jobb 3 dager etter og (fjernet tanna en fredag) men var så hoven så holdt meg hjemme (jobber i butikk).

Kan nesten høres ut som du har fått betennelse eller noe.
Jeg spiste som normalt samme dagen. Bare tygde på motsatt side.

Jeg har sommerferie nå, men jeg hadde nok klart å jobbe da. Jeg vet ikke, det føles ikke betent ut akkurat og jeg syns ikke det ser sånn ut heller, men hva vet vel jeg. :p Tenker mer på at det virker som om de har pirket så langt ned i kjeven at det har skjedd noe med en nerve eller noe. De første par dagene hadde jeg også vondt i resten av munnen, men det tenkte jeg var fordi hele munnen hadde fått litt hard behandling i arbeidet med å få ut tanna, og så det at det var blitt litt ekstra plass da tanna var ute, så det føltes litt slik det pleide å gjøre etter at jeg hadde fått tannreguleringa strammet. Men det har endret seg de siste dagen.

Jeg er forresten nesten fri for Ibuprofen, må vel ta Ibux i kveld og natt da...

Høres litt ut som betennelse, det ser dem i morgen. Hadde noe lik beskrivelse og fikk da en liten fille med antibiotika nedi såret. Kom puss fra såret på meg i tillegg da.

Ibuprofen er ibux. Bare et annet forkorta navn. Akkurat som paracetamol er paracet. Ibuprofen og paracetamol er evt billig varianter.

Høres litt ut som betennelse, det ser dem i morgen. Hadde noe lik beskrivelse og fikk da en liten fille med antibiotika nedi såret. Kom puss fra såret på meg i tillegg da.

Ibuprofen er ibux. Bare et annet forkorta navn. Akkurat som paracetamol er paracet. Ibuprofen og paracetamol er evt billig varianter.

Vet at det er samme virkemiddel, det var bare at jeg var fri for den sterke varianten jeg hadde fått. :p

Oki, men ta ibux og paracet. Bedre virkning enn å ta dem alene. :)

Jeg har tatt ibuprofen kombinert med en paracet hver gang. Det er vel ikke helt bra for magen da, eller?
Men jeg pleier å ta det i forbindelse med f.eks. menssmerter.

Trakk også en visdomstann forrige onsdag, og ene rota knakk av, så tannlegen brukte godt over en time på å fjerne den. Ble også kaldt et kirurgisk inngrep. Går litt opp og ned med smertene, men har til tider veldig vondt. Er da smerte i tennene som ligger ved siden av den trekte tanna, tannkjøttet, litt oppover kinnbeinet helt til bakom øyet, og opp til øret. Vet ikke om det er normalt, vurdert å kontakte tannlegen, men vil avvente litt. Kan ikke du oppdatere imorgen etter du har vært hos tannlegen om det var betennelse eller ikke :) ??

Trakk også en visdomstann forrige onsdag, og ene rota knakk av, så tannlegen brukte godt over en time på å fjerne den. Ble også kaldt et kirurgisk inngrep. Går litt opp og ned med smertene, men har til tider veldig vondt. Er da smerte i tennene som ligger ved siden av den trekte tanna, tannkjøttet, litt oppover kinnbeinet helt til bakom øyet, og opp til øret. Vet ikke om det er normalt, vurdert å kontakte tannlegen, men vil avvente litt. Kan ikke du oppdatere imorgen etter du har vært hos tannlegen om det var betennelse eller ikke :) ??

Au, det hørtes ikke noe særlig ut! De brukte "bare" 20-25 minutter på å få ut min tann. Aner ikke om dem kom ut hel, de sa ikke noe om det, tipper de ville si minst mulig om det fordi jeg hadde sånn angst. Kjente at de borret eller noe for å få bedre grep da... Fysj.

Høres ut som smertene vi har er ganske like da, opp til øret og slikt. Skal oppdatere etter i morgen. :)

Hadde sterke smerter i 2 uker. Og holdt på å bli gal! Fikk 2 forskjellige tabletter,med trekantvarsel på. Eneste som hjalp. Hadde også vondt i tennene og kjeven :( God bedring!

Anbefaler deg heller å ta ibumentin. Den er laget for tannpine. Og be tannlegen om å skylle i såret og få sprøyte med deg hjem. E fikk sterke smerter av matrester som lå i såret.

Hadde sterke smerter i 2 uker. Og holdt på å bli gal! Fikk 2 forskjellige tabletter,med trekantvarsel på. Eneste som hjalp. Hadde også vondt i tennene og kjeven :( God bedring!

Smertene i tennene og kjeven, gikk det over helt?

Anbefaler deg heller å ta ibumentin. Den er laget for tannpine. Og be tannlegen om å skylle i såret og få sprøyte med deg hjem. E fikk sterke smerter av matrester som lå i såret.

Men ibumetin, ibuprofen og ibux, det er jo samme virkemiddel i det?

Hadde lett betennelse etter jeg trakk mine på høyre side., både oppe og nede. Gikk til tannlegen og fikk beskjed om at det var lett betent. Fikk en fille med antibiotika nedi og det hjalp nesten umiddelbart! Håper det går over, men jeg og hadde smerter lenge etter.

E hadde også en betennelse, og min tannlege ble rimeli sinna på den tannlegen som hadde trukket visdomstennene uten å gi meg pencillin etterpå. Når det er kirurgisk inngrep så skal man på antibiotika etterpå pga det er lett å få betennelse. E fikk ødelagt 17.mai feiringen i fjor pga betennelse og sterke smerter i munnen. Begynte på pencillin noen dager etter inngrepet, og måtte ha 2 kurer før e ble bra.

Hadde betennelse FØR jeg trakk ene visdomstanna nede, da knasket jeg Paralgin Forte uten effekt.
Brukte en halvtime på å få ut tanna som måtte knuses i biter, og kjevelås og kraftige smerter første halve uka (levde på babymat med salt, da smaker det slett ikke verst).
Etter det gikk det over.
At det gjør SÅ vondt, og ser ut til å ha blitt verre, får meg til å tenke betennelse.
Jeg ANTE ikke at jeg hadde betennelse da jeg gikk til tannlegen - jeg trodde bare det var "voksesmerter" fra tanna, fikk litt vondt annenhvert år da den våget seg opp en millimeter til. Var ikke hoven eller noe annet som JEG kunne oppdage, hadde bare veldig vondt.

Dra til tannlegen, du!

Ibumentin har et tilleggsstoff som hjelper bedre mot tannpine. Iallefall det de sa på apoteket når e hadde trukket 2 visdomstenner.

Det stemmer ikke :-) Er akkurat det samme i både ibux, ibuprofen og ibumetin :-) (hilsen apotekansatt).

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Back
Topp