Smerter etter rhesus profylakse injeksjon?

Chilimor

Betatt av forumet
MayDay2021
Noen som har fått rhesus profylakse? Har dere vondt ved innstikksstedet? Jeg er så innmari øm og får vondt når jeg setter meg/ligger på innstikksstedet, men det er helt reaksjonsfritt i huden (ikke rødt, hovent osv), lurer nesten på om injeksjonen har blitt satt subcutant i stedet for intramuskulært?
 
Jeg tenker automatisk at intramuskulær injeksjon vil være vondere enn subkutan, men det er kanskje ikke alltid sånn? Jeg har dessverre ingen erfaring med den typen vaksinen selv.
 
Det er ikke så rart at det kan gjøre litt vondt. Den er satt inn i en muskel. Er helt normalt å kunne være øm og ha vondt ved intramuskulære vaksiner. Så lenge stedet der sprøyten ble satt ikke er blir rødt og irritert, eller smertene blir verre så er det nok helt ufarlig. Er du bekymret så ring legen din eller legevakt, bedre med en telefon for mye enn en for lite.
 
Hvis injeksjonen settes subcutant vil man ofte merke det ved at det er hovent, væsken ligger da bare rett under huden som en kul.. så det høres ikke sånn ut, uten at jeg kjenner deg/hudtypen din og væskemengden som ble satt :)
 
Jeg tenker automatisk at intramuskulær injeksjon vil være vondere enn subkutan, men det er kanskje ikke alltid sånn? Jeg har dessverre ingen erfaring med den typen vaksinen selv.
Mye mulig, kun fått intramuskulære injeksjoner i overarm før og synes det har gått raskere over da, men kan godt være at dette er innenfor normalen :)
 
Det er ikke så rart at det kan gjøre litt vondt. Den er satt inn i en muskel. Er helt normalt å kunne være øm og ha vondt ved intramuskulære vaksiner. Så lenge stedet der sprøyten ble satt ikke er blir rødt og irritert, eller smertene blir verre så er det nok helt ufarlig. Er du bekymret så ring legen din eller legevakt, bedre med en telefon for mye enn en for lite.
Ikke rødt eller irritert overhodet, heller ikke blitt verre så det går sikkert over etterhvert, synes bare det var litt lenge å kjenne det på fredag når injeksjonen ble satt på mandagsmorgen, men mye mulig dette er helt innenfor normalen :p
 
Hvis injeksjonen settes subcutant vil man ofte merke det ved at det er hovent, væsken ligger da bare rett under huden som en kul.. så det høres ikke sånn ut, uten at jeg kjenner deg/hudtypen din og væskemengden som ble satt :)
Nei, ingen kul eller hevelse, ser helt normalt ut, bare vondt å ligge sitte på siden av rumpa :p jeg har ingen erfaring med hvordan det ville være om injeksjonen ble satt feil, var bare det eneste jeg kunne tenke meg kunne vært gjort feil o_O
 
Sniker litt her, tok den selv for ca 6 uker siden og var øm/sår i et par dager etterpå. Er nok ikke noe å tenke på men går an å ta en telefon til jordmor på føden hvis du er i tvil:)
 
Nei, ingen kul eller hevelse, ser helt normalt ut, bare vondt å ligge sitte på siden av rumpa :p jeg har ingen erfaring med hvordan det ville være om injeksjonen ble satt feil, var bare det eneste jeg kunne tenke meg kunne vært gjort feil o_O
Jeg tenker kanskje også at hvis den er satt i rumpa, så er det vel såpass store muskler der at det skal godt gjøres å treffe feil? :) Krysser fingrene for at det snart slutter å være ømt ❤️
 
Back
Topp