Smerter etter operasjon av visdomstann

Du kan ta 4 x 600 mg ibux OG 4 x 1 g paracetamol i døgnet. Bare å pøse på. Ibux og paracet sammen er ofte gull, men som nevnt over kan det være greit å alternere dersom effekten ikke varer over tid.
Om du opererte på torsdag kan du forvente at smertene er på topp i dag og i morgen før det sakte blir bedre. En eventuell infeksjon vil sjelden være mulig å påvise allerede nå, da både smerte, hevelse og ømhet er normalt såpass kort tid etter fjerningen. Det du skal være OBS på er om det blir bedre - for så å snu og bli verre igjen. Og en vedvarende råtten smak i munnen. Om du har infeksjon vil gjerne folk rundt deg reagere på lukten.

Husk å skyll med klorhexedin/corsodyl etc og prøv å la den siden du opererte på være mest mulig i fred. Ingen tygging eller «pirking». Hvis det blør litt/siver blod så er det bare positivt i grunn, så du trenger ikke være redd dersom du våkner med litt blod på hodeputa.

Tok 600mg Ibux + 1 paralgin forte 4 ganger i døgnet i 6 døgn, så trappa jeg ned ganske fort. Viktig å ikke vente på smertene, men å ta smertestillende jevnt slik at du slipper smertetoppene. Skal ta tanna på andre siden om 10 dager :hungover:

Jeg har nok også vært heldig ser jeg.

Fjerna først en, og så to stk samtidig året etter.
Kan ikke huske det var så vondt lenge jeg. Ja de første dagene, men ikke i flere uker.
Samboer kan ikke helt huske han heller om jeg hadde veldig vondt lenge.

Men jeg skylte med saltvann som jeg lagde selv. Måtte bruke en bøyd sprøyte og skylle nedi det åpne hullet som skulle stå åpent.

Du kan ta 4 x 600 mg ibux OG 4 x 1 g paracetamol i døgnet. Bare å pøse på. Ibux og paracet sammen er ofte gull, men som nevnt over kan det være greit å alternere dersom effekten ikke varer over tid.
Om du opererte på torsdag kan du forvente at smertene er på topp i dag og i morgen før det sakte blir bedre. En eventuell infeksjon vil sjelden være mulig å påvise allerede nå, da både smerte, hevelse og ømhet er normalt såpass kort tid etter fjerningen. Det du skal være OBS på er om det blir bedre - for så å snu og bli verre igjen. Og en vedvarende råtten smak i munnen. Om du har infeksjon vil gjerne folk rundt deg reagere på lukten.

Husk å skyll med klorhexedin/corsodyl etc og prøv å la den siden du opererte på være mest mulig i fred. Ingen tygging eller «pirking». Hvis det blør litt/siver blod så er det bare positivt i grunn, så du trenger ikke være redd dersom du våkner med litt blod på hodeputa.

Tall for veldig informativt svar :) har fått klorhexedin som jeg skyller med to ganger daglig. Skal få samboer til å lukte på ånden min i morgen :p
Men nå virker det som at hevelsen sakte men sikkert går riktig vei, det var mer varmt og rødt utenpå kinnet i går, og i dag kan jeg lukke munnen uten å komme borti for mye av huden inni munnen med tennene.
Så vi for tro det går rett vei her nå og at jeg kanskje slipper og våkne flere ganger i natt pga smerter :)

Tok 600mg Ibux + 1 paralgin forte 4 ganger i døgnet i 6 døgn, så trappa jeg ned ganske fort. Viktig å ikke vente på smertene, men å ta smertestillende jevnt slik at du slipper smertetoppene. Skal ta tanna på andre siden om 10 dager :hungover:

Ja, ser jeg kan være bedre på å ta smertestillende tidligere, men da blir det for mange timer i døgnet, begynner å gjøre vondt 2-3 timer etter jeg har tatt dem, og må egentlig vente 4 timer. Menmen, håper jeg er forbi det verste nå og at det kan være litt bedre i morgen :)
Oioi, masse lykke til med fjerning av tanna ❤️

Jeg har nok også vært heldig ser jeg.

Fjerna først en, og så to stk samtidig året etter.
Kan ikke huske det var så vondt lenge jeg. Ja de første dagene, men ikke i flere uker.
Samboer kan ikke helt huske han heller om jeg hadde veldig vondt lenge.

Men jeg skylte med saltvann som jeg lagde selv. Måtte bruke en bøyd sprøyte og skylle nedi det åpne hullet som skulle stå åpent.
Er stor forskjell på hvor hardt de sitter fast ,mine var trøblete og få ut og det ble forsøkt flere ganger blant annet.

Den oppe hos meg var null stress. Den nede satt innmari godt fast og måtte knuses i fire og tas ut del for del og under der var det altså betennelse. Det bidro definitivt til at der var vondt lenge. Det grodde ikke "pent" heller, mye ujevnheter der i dag mens oppe er det helt glatt

Back
Topp