Smertelindring

Med eller uten epidural?

• Med!

Votes: 16 55,2%
  • Uten!

Votes: 13 44,8%

• Antall som har svart
    29

Attpåskatt22

Blir kjent med forumet
Februarlykke 2022❄️
Hei!

Nå nærmer det seg termin og jeg ble brått litt usikker på hvilken type smertelindring jeg vil gå for. Jeg har tidligere hatt to styrtfødsler og dermed ikke rukket epidural. Noen som har hatt fødsel med og uten epidural som dele sine erfaringer? Evt. andre smertelindringstips som dere vil foretrekke?

Førstegangsfødende her, så kan ikke bidra med noe nyttig erfaring fra fødsel, men håper selv på å få epidural :happy: lystgass har jeg fått en gang før (i en annen sammenheng), men ble bare kvalm :inpain: tror heller ikke mitt sykehus tilbyr lystgass.

Har og hatt en rask (4 timer) og en styrtfødsel (1,5 timer) tenker at jeg sannsynligvis ikke rekker smertelindring. Det jeg kunne ønske jeg kunne rukket var pudendalblokade, for å kunne følt meg litt mer tilstede i pressfasen. Nå har den aldri vært lang - 10 og 11 min. Men jeg har hatt fullstendig panikk og bare jobba i mot under pressriene. Lystgass har jeg hatt og ønsker jeg igjen. Siden jeg blir i gangsatt seinest til termin ønsker jeg å få fylt i badekar med en gang riene starter om det blir igangsetting, så jeg kan starte der, men pga ei tidligere vanskelig skulderforløsning tror jeg ikke jeg får føde i badekar.

Sist fødsel hjalp det med varm dusj mens jeg var hjemme og ventet på å dra til sykehuset. På sykehuset så måtte jeg vente til jeg var 4 cm før jeg fikk epidural. Fikk prøve lystgass i mellomtiden men det ga meg null. Kroppen min arbeidet mot alle rier og klarte ikke slappe av, så åpning tok lang tid. Gikk 15 timer fra vannavgang til 4cm, ble målt til 0,5 cm 5 timer etter vannavgang. Så fort jeg fikk epidural så klarte jeg slappe av; riene fikk jobbe og være effektive, jeg gikk fra 4 cm til at baby var ute på knappe to timer. Håper inderlig på å få epidural tidligere denne gangen :rolleyes:

Etter 8 timer med rier med MAX 5 min pause mellom, fra første rie. Mer vanlig med 1-3 min mellom hver så ga jeg opp og ba om epidural, hadde da 4 cm åpning. Måtte vente en time på å få den og det var helt himmelsk. Som jordmor sa: «der kom hun tilbake». Men det førte til riesvekkelser og dermed også et drypp for å fremme rier. Jeg var helt bundet til senga i div slanger og registrering og What not! Som jeg ikke tror var bra for min godfølelse, som umulig kan hjulpet i fremgangen. Det ble en veldig «klinisk/medisinsk» fødsel på 21 timer hvor baby ble tatt med vakuum. Personlig håper jeg nå på en raskere (men ikke styrt) fødsel hvor jeg kan klare å holde meg unna epidural. Men jeg er forberedt på at alt kan skje og kjenner jeg at jeg ikke klarer uten så kommer jeg til å be om det også denne gangen.

Jeg hadde epidural sist og har ikke noe i mot det denne gangen. Jeg måtte ta vannet for å få fortgang i cm. Brukte 18t på 3cm og fikk epiduralen før de tok vannet. Jeg kan ikke huske å kjenne på noe trykketrang og måtte ha hjelp av lege på slutten da frøkna var stressa. Slapp vakuum eller tang.
Jeg har pr nå tenkt at jeg skal få lagt/satt epiduralen, men vente med å sette den i gang før jeg evnt føler at jeg MÅ. Kanskje det hjelper litt på fremgang og det å kjenne trykketrangen slik at jeg kan følge kroppens naturlige tegn i fødselen.
Jeg er absolutt ikke i mot epidural, men kjente på at den ble litt dyttet på meg og at jeg fint kunne håndtert smertene mye lengre enn jeg gjorde.

Jeg hadde epidural sist og har ikke noe i mot det denne gangen. Jeg måtte ta vannet for å få fortgang i cm. Brukte 18t på 3cm og fikk epiduralen før de tok vannet. Jeg kan ikke huske å kjenne på noe trykketrang og måtte ha hjelp av lege på slutten da frøkna var stressa. Slapp vakuum eller tang.
Jeg har pr nå tenkt at jeg skal få lagt/satt epiduralen, men vente med å sette den i gang før jeg evnt føler at jeg MÅ. Kanskje det hjelper litt på fremgang og det å kjenne trykketrangen slik at jeg kan følge kroppens naturlige tegn i fødselen.
Jeg er absolutt ikke i mot epidural, men kjente på at den ble litt dyttet på meg og at jeg fint kunne håndtert smertene mye lengre enn jeg gjorde.
Jeg hadde nok ikke nølt med å ta epidural når du hadde 18 t før 3 cm Du må jo ha blitt veldig sliten? Jeg vet ikke hvor grensen går for når det er for sent å få epidural, men med mine ønsket jeg det begge gangene og begge gangene var det for sent, sa de.

Jeg hadde nok ikke nølt med å ta epidural når du hadde 18 t før 3 cm Du må jo ha blitt veldig sliten? Jeg vet ikke hvor grensen går for når det er for sent å få epidural, men med mine ønsket jeg det begge gangene og begge gangene var det for sent, sa de.

Jeg var ikke i nærheten av utslitt på det tidspunktet. Jeg slappet godt av hjemme mellom første sjekk på sykehuset og når jeg ble lagt inn med bestemmelse om å ta vannet for å se om det skjedde noe. Fikk også lystgass mens jeg venta på epiduralen. Noe som tok totalt 4-5t fordi anestesien jobbet på spreng og fordi den første satt feil, selv etter minst 8 stikk, så måtte ta den ut og sette på nytt.
Jeg takler egentlig smerte ganske greit så lenge jeg vet det er en ende på det. Riene kom jo med pauser i mellom så jeg så på det som intervaller på trening:hilarious:

Mammaen min brukte 30t på meg og måtte vel ta vannet på alle tre fødselen sine før det ble noe fortgang så jeg var psykisk forberedt på at jeg kunne få samme type fødsel, noe jeg gjorde. Satte fart på sakene når vannet ble tatt da.
Det jeg har tenkt på i ettertid er at jeg syns epiduralen ble presset på meg. De syns jeg virket veldig smertepåvirket og sa de ikke ville ta vannet før jeg hadde epidural. Jeg er jo ikke i mot epidural og hadde nok satt den uansett på et tidspunkt, men tror også den gjorde at jeg ikke kjente kroppens naturlige signaler når jeg kom så langt.
Vet at de også gjerne ville ha epidural på meg pga bmi, selv om alle jeg møtte på min vei i det systemet som følger opp pga bmi sa at de ville ikke satt meg inn i systemet hvis de ikke hadde tallene å gå etter. Det er jo aldri på skjønn, så uansett årsak til høy bmi så skal man følges opp og det ønskes at epiduralen er satt pga større sannsynlighet for komplikasjoner.

Dette ble plutselig veldig langt!:angelic: Men fordi jeg mest sannsynlig kommer til å ønske epidural på et tidspunkt så kommer jeg til å få den lagt tidlig og bare avvente med å sette den i drift. Da har jeg sikra meg smertelindring og man skal jo kunne bevege seg ut av senga uansett så jeg har fortsatt mulighet til å kunne bevege meg og bruke ulike stillinger gjennom fødselen for å hjelpe babyen nedover i bekkenet.

Veldig gjerne epidural denne gang også!! Kjenner også på den fullstendige panikken når presseriene kommer og kroppen bare overtar og det er som om du ikke har noe du skulle sagt o_O Har så veldig lyst å ikke skrike så hele byen hør meg denne gangen men vi får så hvordan det går med det, det er panikkskrik og egentlig ikke smerte-skrik, husker jeg (takket være epiduralen!!) ikke opplevde smerten som det verste med fødsel..
Så, epidural, lystgass, varmt bad, akupunktur, takker ja til alt denne gangen også :p

Jeg hadde en veldig lang fødsel sist, så ble helt utslitt og fikk ikke i meg mat, så da takket jeg tilslutt ja til epidural for å kunne få litt hvile.
I utgangspunktet ønsker jeg ikke epidural, men tenker praktisk rundt det og takker nok ja igjen om det føles nødvendig.
Men har begynt på kurset Positiv fødsel og håper på at det holder med pusteteknikk, avspenningsøvelser og mentalisering.
Men er litt sånn "ta det som det kommer"-person, så låser meg ikke til noe på forhånd :happy:

Jeg hadde en veldig lang fødsel sist, så ble helt utslitt og fikk ikke i meg mat, så da takket jeg tilslutt ja til epidural for å kunne få litt hvile.
I utgangspunktet ønsker jeg ikke epidural, men tenker praktisk rundt det og takker nok ja igjen om det føles nødvendig.
Men har begynt på kurset Positiv fødsel og håper på at det holder med pusteteknikk, avspenningsøvelser og mentalisering.
Men er litt sånn "ta det som det kommer"-person, så låser meg ikke til noe på forhånd :happy:
Synes det høres veldig fornuftig ut. Jeg husker bare smertene som helt ukontrollerbare da alt gikk så voldsomt fort, og derfor fikk jeg ikke epidural når jeg ba om det (da var jeg kommet for langt).

jeg fikk epidural sist, de måtte ta vannet og satt meg på drypp da epidural har en tendens til å stoppe riene. men hadde likevel en perfekt første fødel med god virkning av badekar, epidural, ball og 10 timer fra start til slutt. så tar det igjen om jeg får mulighet.

jeg fikk epidural sist, de måtte ta vannet og satt meg på drypp da epidural har en tendens til å stoppe riene. men hadde likevel en perfekt første fødel med god virkning av badekar, epidural, ball og 10 timer fra start til slutt. så tar det igjen om jeg får mulighet.
Hørtes nesten behagelig ut, slik du beskriver det. Hvor lang var fødsel fra 4 cm?

Jeg har født fire barn uten noe smertelindring :shy: Så jeg tenker at det ikke blir noe nå heller..
Med siste barn født 2020 ba jeg om lystgass, men ble veldig skuffet.. Syns det var for hardt å dra inn, og kjente ingen effekt. Ble egentlig bare mer sliten av å puste inn i maska enn uten:joyful:

Hvor sent er «for sent»? Hvor langt var det kommet da du fikk beskjed om at det var for sent? Har hørt på Jordmorpodden der de snakker om smertelindring, og de presiserte at det aldri var for sent å få epidural, så det skulle man ikke bekymre seg for….

Jeg har mer eller mindre samme innstilling - at det må tas litt som det kommer, for alt kan ikke planlegges når det gjelder fødsel. Men jeg har valgt sykehus som har lystgass så jeg gjerne kan starte med det og så se hva det evt er behov for videre

Jeg har én med og én uten. To veldig ulike fødsler da første var lang og andre kort. Jeg har alltid tatt det som det kommer ut i fra hva jeg føler der og da og det er også planen nå. Jeg synes ikke riene i seg selv er uutholdelige (mine rier, altså), så for meg går det på hvor lang åpningsfasen er. Jeg hadde rier i over et døgn på første fødsel uten å komme til 4 cm en gang, så da jeg endelig fikk epidural på 3,5 cm var kroppen så utslitt at selv om jeg hadde fullt med rier så klarte de ikke gjøre nytten lenger og alt stagnerte. Da epiduralen var satt klarte jeg å slappe av, spise og sove for første gang på over et døgn og da jeg våknet 4 timer senere var jeg 6 cm og resten av fødsel gikk som en drøm! Egentlig litt bitter for at jeg fikk epiduralen så seint siden jeg føler jeg lå veeeelig mange timer helt utslitt til ingen nytte. Andre fødsel varte åpningsriene veldig mye kortere og ergo var fødselen veldig mye enklere å håndtere pga kroppen ikke var utmattet. Så da følte jeg aldri behov for epidural heller. Går det mot maratonfødsel denne gangen velger jeg absolutt epidural igjen!

Hvor sent er «for sent»? Hvor langt var det kommet da du fikk beskjed om at det var for sent? Har hørt på Jordmorpodden der de snakker om smertelindring, og de presiserte at det aldri var for sent å få epidural, så det skulle man ikke bekymre seg for….
Det er det jeg er så usikker på og jeg trodde heller ikke det kunne være for sent. Jeg var i siste fase av fødsel, men husker ikke mer enn det. Fødselen tok totalt tre timer fra jeg fikk eier hjemme til baby på brystet (med sistemann. Førstemann var prematur og fødelen gikk enda raskere i siste fase), så det fikk ganske så fort når det først startet.Jeg skal ta det opp med jm på kontroll til uken, så da kan jeg komme tilbake til deg på det. Det er også grunnen til at jeg er så nysgjerrig på epidural. Jeg har nemlig hørt at det tar de vondeste ryggsmertene (noe jeg husker veldig godt).

Jeg har én med og én uten. To veldig ulike fødsler da første var lang og andre kort. Jeg har alltid tatt det som det kommer ut i fra hva jeg føler der og da og det er også planen nå. Jeg synes ikke riene i seg selv er uutholdelige (mine rier, altså), så for meg går det på hvor lang åpningsfasen er. Jeg hadde rier i over et døgn på første fødsel uten å komme til 4 cm en gang, så da jeg endelig fikk epidural på 3,5 cm var kroppen så utslitt at selv om jeg hadde fullt med rier så klarte de ikke gjøre nytten lenger og alt stagnerte. Da epiduralen var satt klarte jeg å slappe av, spise og sove for første gang på over et døgn og da jeg våknet 4 timer senere var jeg 6 cm og resten av fødsel gikk som en drøm! Egentlig litt bitter for at jeg fikk epiduralen så seint siden jeg føler jeg lå veeeelig mange timer helt utslitt til ingen nytte. Andre fødsel varte åpningsriene veldig mye kortere og ergo var fødselen veldig mye enklere å håndtere pga kroppen ikke var utmattet. Så da følte jeg aldri behov for epidural heller. Går det mot maratonfødsel denne gangen velger jeg absolutt epidural igjen!
Ja, enig med at man må vurdere hvor sliten man er etter åpningsfasen. Takk for innspill! Jeg tror ikke jeg kommer til å gjøre meg noen mening før jeg står i det, men veldig greit å få høre om de ulike opplevelsene.

Det er det jeg er så usikker på og jeg trodde heller ikke det kunne være for sent. Jeg var i siste fase av fødsel, men husker ikke mer enn det. Fødselen tok totalt tre timer fra jeg fikk eier hjemme til baby på brystet (med sistemann. Førstemann var prematur og fødelen gikk enda raskere i siste fase), så det fikk ganske så fort når det først startet.Jeg skal ta det opp med jm på kontroll til uken, så da kan jeg komme tilbake til deg på det. Det er også grunnen til at jeg er så nysgjerrig på epidural. Jeg har nemlig hørt at det tar de vondeste ryggsmertene (noe jeg husker veldig godt).

Aner ikke om den tar ryggsmerter, men epiduralen tar ihvertfall ikke smerter man kjenner i rompa. For de som kjenner det der. Ei venninne av meg kjente det ekstremt godt rompa og jeg kjente også riene i rompa og at de økte i styrke. Så selv om jeg ikke kjente noe i magen så fikk jeg med meg at det begynte å skje ting fordi jeg kjente det i rompa. Og følelsen av å bæsje jo lenger ned i bekkenet frøkna kom.

Back
Topp