Smertelindring

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Er det noen som har begynt å tenke på hvordan smertelindring dere skal ha ved fødsel? :) Skal dere ha? Hvorfor/hvorfor ikke?
Vil gjerne høre andres erfaringer og valg, har lenge trodd at "alle" brukte epidural, men har skjønt nå at det er mange alternativer på banen:rolleyes:
 
Sist brukte jeg lystgass frem til det var påtide å presse på :hilarious: Jeg syntes ikke den var smertelindrende men det å puste inn og ut i maska fikk meg til å konsentrere dypt på pusting gjennom riene. Tenker det samme går fint denne gangen også, håper jeg :angelic:
 
Har lyst å prøve badekar.. men usikker.. å hvis jeg føler for epidural der å da så tar jeg heller det:) aner jo ikke hvordan smertene blir, så tenker å se det litt ann:)
 
Er det noen som har begynt å tenke på hvordan smertelindring dere skal ha ved fødsel? :) Skal dere ha? Hvorfor/hvorfor ikke?
Vil gjerne høre andres erfaringer og valg, har lenge trodd at "alle" brukte epidural, men har skjønt nå at det er mange alternativer på banen:rolleyes:

Jeg var veldig pro alt som heter smertelindring med forrige mann, men jeg endte jo opp i en situasjon hvor det ikke lot seg gjøre med noe som helst smertelindring da jeg fødte hjemme alene. Men det gikk så innmari greit at jeg tenker å prøve uten denne gangen også. Hvis denne gutten kommer like fort er det like greit.

Men til andre som har lange, harde fødsler, så er jeg ikke i tvil om hva som er best. Med epidural får man den pausen man behøver for å ikke slite seg helt ut.

Lystgass driver de ikke med i Oslo(gamle, dårlige ventilasjonsanlegg), men hadde tatt i mot det også, jeg :D
 
Eg har ikkje brukt epidural dei to andre gongene, og håpar å klara meg utan denne gongen òg. Men, eg har hatt relativt kortvarige fødslar så har ikkje følt eg trengte det (rakk ikkje med første). Har brukt lystgass, men som det blir nevnt over her, eg har ikkje sett på det som smertelindring. Meir som noko å fokusera på som kanskje hjalp litt på pusting…
 
To fødsler uten smertelindring, ble kvalm av lystgassen men på fødsel nr 2 så fikk jeg de til å skru av lystgassen så det var bare romsluft i masken, da fikk jeg noe å gjøre på hver rie uten at jeg ble kvalm :) denne gangen endte i keisersnitt så jeg fikk ryggbedøvelse/spinalbedøvelse, mye forsvinner men ikke alt, jeg tror ikke at jeg hadde likt å føde vaginalt med det iallfall.
 
Jeg ønsker IKKE IKKE IKKE epidural eller spinal, og har ikke hatt noe ønske om det tidligere heller. Jeg er redd for å måtte ta det, til og med.. men har ikke vært aktuelt heller.
Brukte lystgass med de to andre. Ingen effekt på nr1, ok effekt på nr2. Tok av smertetoppen. Ble veldig rusa.

Denne gangen ønsker jeg en enda mer naturlig fødsel og tror, og håper, jeg greier meg med avspenning og pust.
Varmeflaske hjelper meg også mye. Føde i vann høres også deilig ut, men vet ikke om det blir aktuelt.

Jeg tenker å følge kroppen denne gang. Varmeflaske eller dusj/badekar er fint; men tenker å bruke mye pust og hjelp av tyngdekraften og kanskje musikk. Sist hjalp det mye å GÅ rundt. Jeg vil det denne gang også.
 
Sist så rakk jeg ikke annet en 10minutter med lystgass før pressriene og det vil jeg kalle for livets fest (!) men det tok av toppene på åpningsriene som aldri ga meg pause :p

Pga missfarget forstervann måtte poden ha elektrode på hodet og det begrenset alt veldig. Jeg ønsket meg badekar og det ønsker jeg denne gangen også.
Jeg håper å få være mer i bevegelse og unngå å ligge på rygg… Jeg har god kontroll på pusten og takler egentlig smerte godt, men da kan jeg ikke være «lenket» til en seng:) Håper å kunne føde så naturlig som mulig da jeg frykter det vil gå raskt unna denne gangen også, men jeg er åpen for smertelindring om det skulle drøye ut :)
 
Fødte med spinal bedøvelse på de to andre og forbredt på det denne gangen også.
Skulle egentlig fått epidural på første men så stakk de den litt for langt inn men har skjønt jeg burde være glad for det for spinalen tok bort alle smerter og etter første dose hvor bein osv ble lammet så fikk de justert det så de andre dosene har hvert tilpasset så alt av smerter forsvinner men har full kontroll over kroppen.

Har latt den gå ut før pressriene begge gangene da, men får rier uten pauser etter en stund så ingenting annet har hjulpet med smertene.

Hadde selvsagt hvert fantastisk å føde helt uten smertestillende men fram til kroppen mener det samme så takker jeg ja til det som finns :p

Men kan være lurt å lese seg litt opp, kjenner ei som fødte med bruk av tens for eksempel og var veldig fornøyd med kun det, så det finns muligheter heldigvis :D
 
Med første hadde jeg epidural, fungerte kun ensidig, slik at venstre bein var lammet og høyre fikk all smerten.. Med nr to satt jeg en times tid ++ i badekar, men jeg følte at riene dabbet av da. Hadde tenkt til å bruke lystgass den gangen, men det gikk bare 10 min fra 8 cm og til hun var ute, så rakk ingenting.. Denne gangen har jeg tenkt til å sette meg litt mer inn i de forskjellige smertelindringene da jeg har fått litt fødselsangst etter forrige fødsel. Har tenkt på muligheten for pudendalblokade, men syns jeg leste noen som hadde fått det som sa at det var så sykt vondt å få det :rolleyes: Må lese meg litt opp, og skrive fødebrev med det jeg kommer frem til!
 
Første (Svangerskapsforgiftning) og tredje mann (sykdom hos baby) ble indusert, så da anbefalte de epidural og jeg takka ja pga. veldig intense rier.
Mellomste ble født uten noen form for smertelindring, og jeg synes fortsatt at det var den beste fødselen, samt raskeste. Jeg følte jeg kom meg mye raskere etter fødsel også da :) Når det er sagt husker jeg lettelsen jeg kjente når epiduralen kicka inn, men alt i alt så tenker jeg at jeg vil prøve lengst mulig uten smertelindring denne gangen også.

Jeg har aldri prøvd lystgass da de ikke bruker det i Molde, men kunne ha vært moro å prøvd det og. Har egentlig lyst til å prøve badekar også.
 
Jeg har skrevet i fødebrevet at de ikke skal tilby meg epidural denne gangen, selv om jeg skulle bli indusert igjen. Sist ble den litt feilplassert slik at den ikke virket ordentlig med den effekt at de økte dosen og sa jeg måtte ligge på rygg fordi jeg ble lam i beina, til sammen i ca 8 timer med kateter. Jeg hadde fortsatt veldig vondt og fødselen gikk sakte, og endte til slutt med vakuum og knukket halebein. Denne gang håper jeg å klare meg gjennom en og en ri med avslapningsøvelser.
 
Smertelindring i mine 2 vaginale fødsler var badekar og lystgass, men synes prekestolen gjorde mest for meg. Hadde veldig intense rier med nr 2 og kun 25 sekunders pause mellom riene fra start til slutt.
 
Jeg er veldig redd sprøyter og spesielt veneflon så jeg håper jeg greier med med lystgass og muligens badekar. orker ikke tanken på verken veneflon i hånda eller epidural i ryggen.

Men er min første fødsel så prøver og holde kortene åpne og heller se hva som faktisk blir best for meg når jeg er der.
 
Jeg er veldig redd sprøyter og spesielt veneflon så jeg håper jeg greier med med lystgass og muligens badekar. orker ikke tanken på verken veneflon i hånda eller epidural i ryggen.

Men er min første fødsel så prøver og holde kortene åpne og heller se hva som faktisk blir best for meg når jeg er der.
Jeg tror man må ha veneflon, i tilfelle noe skulle skje og de skulle trenge en «inngang». Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om.
 
Tenker å være open minded for hva som møter meg, men jeg ser for meg å ta epidural om mulighetene ligger til rette for det i hvertfall :happy:
 
Nei. Jeg har født tre barn, og kun hatt smertelindring på første. Har ikke så god erfaring med epidural rett og slett. Joda, behagelig å slippe smertene, men det var ikke verdt prisen for min del (riene stoppet opp og måtte ha drypp som gjorde mye vondere enn naturlige rier, dårlig progresjon, dårlig baby, ingen trykketrang, trengte hjelp til vannlating i etterkant, klarte ikke gå og fikk ekstrem kløe). Andre sier den er guds gave til fødende :happy:

De to andre kom så raskt at jeg aldri rakk noe smertelindring. Regner med det blir likt med denne her. Kunne gjerne tatt altså, om jeg slapp bivirkningene jeg opplevde første gangen, men samtidig glad jeg klarer meg uten da jeg har vært i knallform rett etter fødsel med begge de to siste.
 
Jeg tror man må ha veneflon, i tilfelle noe skulle skje og de skulle trenge en «inngang». Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om.

ja har hørt det jeg også :sad010
Men håper jeg enten kan slippe eller i hvertfal vente så lenge som mulig med det. har hatt to sykehusinnleggelser så langt i svangerskapet og slapp heldigvis veneflon andre runde når jeg fortalte hvor redd jeg var for det.
 
ja har hørt det jeg også :sad010
Men håper jeg enten kan slippe eller i hvertfal vente så lenge som mulig med det. har hatt to sykehusinnleggelser så langt i svangerskapet og slapp heldigvis veneflon andre runde når jeg fortalte hvor redd jeg var for det.
Jeg fikk beskjed om at jeg egentlig måtte ha 2 når jeg lå innlagt med datteren min, men jeg spurte om vi ikke kunne drøye det og heldigvis fikk jeg slippe. Det endte med at de måtte sette en veneflon kjapt på meg når de måtte haste meg avgårde til opperasjon. Det tok heldigvis bare 2 sekunder, men det krevde 2 sykepleiere og de ordnet det mens noen andre holdt på med noe annet så det gikk jo bra, men i forhold til at de måtte gjennopplive datteren min så kunne de 2 minuttene vært kritiske om det var det eneste som holdt igjen operasjonen. Jeg ville fremdeles bedt om å slippe å ha 2 fordi når man er innlagt ganske lenge så er det utrolig ubehagelig å ha på.
 
Jeg hadde en fantastisk opplevelse med epidural. Jeg beholdt følelsen i beina og kunne gå rundt som jeg ville, men jeg kjendte ikke riene. Jeg satt på sengekanten å spiste brødskiver mens jeg så på en monitor at jeg hadde rier. Pressefasen kjente jeg og jeg stod ca halve pressefasen i preikestol. Ente til slutt på ryggen, men det var ikke epiduralens skyld. Jeg har lyst på epidural igjen og håper på det vil bli en like god opplevelse.
 
Back
Topp