Smertelindring..

fruluna

Forumet er livet
Vet at dette burde bli postet inne på fødsel, men der er det ikke noe action, så jeg legger det inn her..

Til dere som skal føde: Har dere tenkt noe spesiellt på hva slags smertelindring dere vil ha under fødselen? Hvis dere skal bruke noe?

Og dere som har født: Hva fikk dere?

Jordmora mi har sagt til meg at hun ikke vil at jeg skal bestemme noe som helst før fødselen begynner, for man vet aldri hva som skjer.
Men jeg har tenkt litt uansett jeg da.. [;)] Har lyst til å være i vann den første stunden, åpningsfasen og sånn, og så bruke lystgass videre..
Epidural håper jeg at jeg ikke får brukt for!! Det vil jeg ikke ha!

INGEN VERDENS TING!!!!!!!! rakk ikkje snu meg i senga en gang omtrent! Skulle ta alt eg fikk tilbud om undervegs men nei....[:D]
Eg prøvde et drag med lystgass,men det vart eg så ubeskrivelig kvalm av at eg slo den vekk!

Brukte kunn LYSTGASS!! Gikk så fort unna, så jeg rakk ikke annet[:D]

Men jeg anbefaler lystgassen på det varmeste, kommer deg så fort igjen etter fødselen + at du har noe å konsentrere deg om ved å holde i maska[:)][:)][:)]

Uansett håper jeg du blir fornøyd med DITT valg[;)]

jeg har lyst til å prøve akupunktur.bor bare 5 min unna sykehuset så tenkte å holde meg hjemme lengst mulig.bruke badekaret hjemme.håper å slippe epedural men hvis fødselen blir veldig langvarig så skal vel ikke utelukke noe som helst.skriker vel etter full narkose da tenker jeg[;)]

Har lyst til å ligge i badekaret, evt føde i vann. Har ikke helt bestemt meg der nei.
Og tror nok jeg er en skikkelig pyse, så jeg tror jeg takker ja til alt jeg kan få av smertelindrende.

Jeg ønsker det litt på samme måte som deg; badekar så lenge som mulig, og lystgass etterpå. Kanskje akupunktur også... Vil ha minst mulig, men det er jo vanskelig å si NÅ da, for når jeg ligger der hyler jeg kanskje etter epidural[:D]

Lurer litt på det, og skal spørre jordmor, for HVIS noe skjer så de må ta keisersnitt, så er det vel bedre å ha epidural enn å få noe annet?? Og de kan vel sette epiduralen uten å bruke den? Må finne ut av det[:)]

Jeg fylte inn et skjema på forhånd som vi sendte til sykehuset. Jeg fikk først rispose som ble varmet...Også tok jeg et varmt bad med akupunktur (funka igrunn dårlig) og til slutt fikk jeg lystgass!

Men jeg ville ikke ha epidural eller noe sånn...[:D]

Jeg går inn for en fødsel uten smertestillende...kun badekar i åpningsfasen, dette skal jeg og kroppen klare sammen...sikkert lett å si når jeg sitter her på skolen...hehemen som sagt jeg går inn for en fødsel uten oxo får vi se om jeg ombestemmer meg etterhvert[;)]

Jeg har veldig lyst til å prøve å være i badekar. Kjæresten min har også lyst til det, for han innbiler seg liksom at han får vært litt mere med da hvis han kan sitte bak og trøste litt.. (Herregud, han lurte på om han også måtte være naken..[:D])

Jordmora sa i går at ikke alle jordmødre tok imot ungen i vann, så flere fikk bare ligge der i åpningsfasen og så måtte de ut av vannet.
Lystgass skrøt jordmora mi veldig av, og sa at det var noe all burde gi en sjanse.. Ikke gi opp med en gang før man hadde prøvd det ordentlig.
Hmm blir spennende dette her tror jeg [:)]

Håper æ slipp unna epiduralen i hvertfall, syns den høres ekkel ut
Hvis dem har akupunktur på UNN har æ lyst å prøve d, men d har æ ikkje spurt om enda...
Lystgass bli d hvertfall!

Fikk epidural når jeg hadde en nyretransplantasjon en gang, så det er ikke vondt når den blir satt inn eller noe, men de kødda så fælt på sykehuset da så jeg fikk lammelser i beina etterpå..
Hadde ikke følselser i mange dager, så det var akkurat som å være lam.. Ekkelt. Dessuten har jeg mistet mye av følselsene i huden bak i kosryggen pga det også, så jeg har ikke lyst til å bruke det igjen.. [&:]

jeg vil også ligge i vann. det høres deilig ut... og lystgass. vil ikke ha epidural, er livredd den og den hjelper ikke på pressinga allikevel... og så vil jeg ha lokalbedøvelse i "hullet"....[:D]

ORIGINAL: fruluna

Jeg har veldig lyst til å prøve å være i badekar. Kjæresten min har også lyst til det, for han innbiler seg liksom at han får vært litt mere med da hvis han kan sitte bak og trøste litt.. (Herregud, han lurte på om han også måtte være naken..[:D])

Jordmora sa i går at ikke alle jordmødre tok imot ungen i vann, så flere fikk bare ligge der i åpningsfasen og så måtte de ut av vannet.
Lystgass skrøt jordmora mi veldig av, og sa at det var noe all burde gi en sjanse.. Ikke gi opp med en gang før man hadde prøvd det ordentlig.
Hmm blir spennende dette her tror jeg [:)]

Hehe, måtte le litt her nå, de menna lurer på mye rart[:D] Skal pakke ned bade shorts til sambo jeg, sånn at han kan sitte på kanten av badekaret hvis han vil det. Vil han skal være delaktig på det meste, veit han gruer seg nesten mer til detta enn jeg.... Så jeg håper jordmor kan "passe" på han litt så han ikk føler seg utafor liksom, for vil at han skal huske det som noe fint jeg[:)] Avsporing......
Vil ikke føde i vannet jeg da, tenker på alt griset som kommer ut oppi der[&:] Vil opp på land og kanskje stå eller noe.... Grunnen til at jeg vil ha badekar er at det tøyer huden så KANSKJE jeg revner litt mindre[;)]

Jeg fikk varm rispose og akupunktur (som jeg ikke syntes virket) Ønsket verken epidural eller lystgass. Det gikk veldig greit.

Jeg fødte i badekar, hørte på musikk, fikk massaje i korsryggen av mannen min under riene og hadde lystgass. Akkurat passe. Håper jeg ikke trenger mer enn det denne gang heller...[:)]

Jeg vil i utgangspunktet prøve uten noe som helst.. Badekar har jeg stortsett utelukka fordi jeg ikke vil være naken, men kanskje jeg ombestemmer meg der og da.. Kan gjerne prøve akupunktur visst de har det.. Ellers så har jeg og samboern en avtale om at visst det blir for ille så tar jeg epidural, trenger ikke gjøre dette til en verre opplevelse enn det trenger å være.. Vil jo liksom oppleve dette som noe bra, som vi skal jobbe oss igjennom sammen!

fikk akupunktur. anbefales

jeg satt i badet karet og det var helt nydelig. så prøvde jeg lystgass som ikke funka på meg
så fikk jeg epidural som ble redningen i 3 til 4 timer. så gikk den også ut.. stakkar jordmor skjønte ingenting...
ikke jeg heller for jeg trodde jo dette skulle virke lengre.. men ingentin er sikkert[&:]

Av smertelindring så fikk jeg lov til å ligge i badekar og fikk en slags maskin med små merkeknappaer som ble festet å ryggen min slik at jeg kunne gi meg selv støt under veene. det hjalp IKKE for å si det sånn. Jeg hadde på høyeste volumet konstant jeg og det funket lite... men badekaret var deilif for da kunne jeg spyle varmt vann på magen under veene, men ulempen er at det blir veldig varmt og man blir sliten!

Jeg har lyst å prøve badekar (viss der er ledig rom med det på), ellers kan jeg godt prøve lystgass, men vil helst ikke ha epidural.. har nålskrekk, fordi om det sikkert ikke er det jeg tenker på da, så gjør jeg det nå..hehe..
Ellers vil jeg at sambo skal massere meg!! [:)]

Back
Topp