Smertelindring

Miss Independent

Elsker forumet

Har dere tenkt noe særlig på hva dere vil prøve og ikke prøve - og hvorfor?

Jeg er veldig usikker. Den eneste jeg vet er at jeg ikke vil ha lystgass igjen - det ble jeg bare dårlig av, kvalm og hadde en skikkelig "hangover" følelse på kroppen av det.

Epidural - det fikk jeg sist men fikk det ganske seint i forløpet at det hadde ingen effekt. Men så hører jeg litt av hvert om det òg som gjør meg usikker.

Akkupunkt høres spennende ut men da tenker jeg på nålene som vil stikke ut, være i veien og kanskje hindre meg til å bevege eller noe..

Vannbad var ganske deilig i startfasen, og det hjalp.

Hva har dere tenkt på?? 

Her blir det å prøve lystgass først.
Ellers er eg åpen for akupunktur, morfin eller epidural..
Kunne tenkt meg å føde i vann, men det er det ikkje mulig der eg skal føde..

Aner ikke!
Hadde Epidural sist og den brukte de senere til KS'et. 
Prøvde akupunktur, men fikk nålene i ryggen da smertene var værst der og jeg klarte ikke å ligge på magen over saccosekken så lenge, så de måtte bare ta de ut igjen!
Lå også et par timer i badekar på natten, før epiduralen og alt, og det var utrolig deilig. 
Riene stoppet dog opp, men det viste seg å kunne komme av andre årsaker enn av at jeg lå i vann. 
Om denne babyen kan fødes vaginalt skulle jeg mer enn gjerne prøvd i vann... Men det spørs om det er mulig med tidligere haste-keisersnitt...
Jeg fikk også lystgass under/ etter operasjonen, da de sydde meg igjen, men ble veldig uvel av det.

Fru H skrev:
Aner ikke!
Prøvde akupunktur, men fikk nålene i ryggen da smertene var værst der og jeg klarte ikke å ligge på magen over saccosekken så lenge, så de måtte bare ta de ut igjen!
Lå også et par timer i badekar på natten, før epiduralen og alt, og det var utrolig deilig. 
Riene stoppet dog opp, men det viste seg å kunne komme av andre årsaker enn av at jeg lå i vann. 
Om denne babyen kan fødes vaginalt skulle jeg mer enn gjerne prøvd i vann... Men det spørs om det er mulig med tidligere haste-keisersnitt...
Jeg fikk også lystgass under/ etter operasjonen, da de sydde meg igjen, men ble veldig uvel av det.

Det var det som var planen her òg - fikk epiduralen ca 2 timer før, men null effekt følte jeg. Når det var tid for ks kjente jeg at det ble skjært på magen. Måtte spørre mannen om det var normalt - han bare "ehm, er det normalt at hun skal kjenne at dere skjærer?" Da ble mannen ble "jaget" ut i full hast, og full narkose...

Lystgass <3 det var min bestevenn sist! nekta å slippe den maska :p jeg går sikkert for epidural også, ser ikke no poeng i å være urkvinne når man ikke trenger å være det :)>

Eg skal ha Epidural:).......................................................................................................................................................... Kjem til å gje beskjed når eg kjem inn døra på føden. Eg har fødd ein gong heilt utan smertelindring ( prøvde akupunktur med null effekt, og lystgassen fekk meg berre til å spy), og ein gong m Epidural. Må sei at det var to ekstremt ulike fødselsopplevelsar. Veldig glad for at eg prøvde utan Epidural, slik at eg veit kva det vil seie, men eg fann ut for seint i forløpet at eg ville ha det likevel. Endte med å bli liggende i senga, Og var så utslitt at eg hugsar lite av sjølve fødselen og dei første minuttane etterpå..................................................................................................... Hadde ein perfekt Epidural med nr 2. Kjente berre at magen trakk seg sammen undre kvar ri, men hadde absolutt ikkje vond. Gjekk oppe heilt til eg skulle presse, og då stod eg på kne i senga og fødde. Hadde masse krefter att og hugsar alt. Følte eg fekk ta del i fødselen på ein heilt anna måte enn gangen før. No håpar eg på ein like flott fødsel, og gler meg faktisk til å fø:) Nyare forskning viser og at det er mindre bibirkningar med Epidural enn det ei lenge trudde, og det har ingen invirkning på babyen. Morfin, Petidin og andre morfinpreparater går over i blodet og til fosteret, kan gjere babyen sløv etter fødselen og føre til dårleg pust, og vanskar med å suge. Dersom babyen er veldig påverka gjev dei motgift, men det er jo ikkje heilt optimalt. Trudde egentleg dei hadde gått vekk frå denne typen preparater under fødsel.

Hali skrev:

Fru H skrev:
Aner ikke!

Det var det som var planen her òg - fikk epiduralen ca 2 timer før, men null effekt følte jeg. Når det var tid for ks kjente jeg at det ble skjært på magen. Måtte spørre mannen om det var normalt - han bare "ehm, er det normalt at hun skal kjenne at dere skjærer?" Da ble mannen ble "jaget" ut i full hast, og full narkose...

Så rart. For med meg så brukte de litt tid på å skru opp dosen og vaske meg med en kald klut for å sjekke at dosen var høy nok før de begynte å skjære. 
Jeg kjente ikke at de skar, men man kjenner jo at de driver på inne i kroppen, uten at det skal være vondt da...

jeg vil prøve akupunktur og lystgass først og fremst! Er åpen for epidural hvis det haler ut/blir uutholdelig, men i utgangspunktet vil jeg unngå det slik at jeg kan være mobil ;-) ...vet bare at jeg IKKE vil ha petidin da det kan gjøre mor sløv og kvalm og påvirker babyen! 

Jeg var litt i badekar sist, men følte det var vanskelig å finne god stilling der når riene haglet på. Utenom det hadde jeg kun lystgass fra 8 cm åpning til jeg hadde full åpning. Merket jeg ble kvalm dersom jeg glemte å ta den bort når jeg ikke hadde rier, men ellers likte jeg den veldig godt. Mistet litt begrep om tid, så aner ikke hvor lenge jeg hadde den før jeg fikk beskjed om at det var full åpning og på tide å ta den bort for å presse.

Håper også denne gangen at jeg får føde uten noe annet smertestillende enn lystgass. Om jeg klarer meg uten lystgass blir jeg enda mer fornøyd, for da får jeg på en måte med meg hele opplevelsen, men det er ikke det viktigste for meg. Skjønner godt at mange ønsker å ha epidural, men jeg liker ikke tanken på det selv og satser derfor sterkt på å slippe det denne gangen også. MEN dersom situasjonen tilsier at jordmor mener jeg trenger epidural, så vil ikke jeg protestere - det er hun som er fagpersonen og som kan dette her.

Jeg vet ikke helt hva jeg tenker ang smertestillende. Jeg må forberede meg på at jeg ikke får lov til å få epidural (har koaguleringsproblemer), og nede på Føden (SUS) har de ikke badekar på alle rom. Jeg kunne virkelig tenkt meg varmt vann som smertestillende da det hjelper meg i andre situasjoner, så håper de får det til likevel. Jeg er også åpen for både nåler og saltvannsstikk. Den petidinen skal de få ha for seg selv, jeg har fått morfin som smertestillende en gang før og det var virkelig ubehagelig!

Første gang brukte jeg akupunktur, hjalp ikke noe særlig. Etter 32 timer med rier fikk jeg en sprøyte med morfin, hjelper ikke mot smertene, men gjør så man slapper av veldig mellom riene!

Andre gang fikk jeg morfin, så jeg fikk slappe av mellom riene(25 sek mellom bare, fra 1 rie til slutt) Og lystgass på slutten! Synes lystgassen tok toppen av riene. Gikk fra 1-10 cm på under 2 timer!

Denne gangen skal jeg ha planlagt KS og gruer meg noe sinnsykt til spinnalen

mammatil2prinsesser skrev:
Første gang brukte jeg akupunktur, hjalp ikke noe særlig. Etter 32 timer med rier fikk jeg en sprøyte med morfin, hjelper ikke mot smertene, men gjør så man slapper av veldig mellom riene!

Andre gang fikk jeg morfin, så jeg fikk slappe av mellom riene(25 sek mellom bare, fra 1 rie til slutt) Og lystgass på slutten! Synes lystgassen tok toppen av riene. Gikk fra 1-10 cm på under 2 timer!

Denne gangen skal jeg ha planlagt KS og gruer meg noe sinnsykt til spinnalen

Spinalen er ikkje noko å grue seg til:) Hadde eit roleg hastesnitt sist, og det var ikkje vondt å få satt spinalen. Du får lokalbedøvelse først, så sjølve spinalen. Kan ikkje hugse at det var vondt, så då kan det ikkje ha vært så gale;) Litt ubehageleg etterpå når beina er heilt følesesløse, og når virkningen går ut, men alt i alt ikkje noko å grue seg til. Ein er så fokusert på kva som ventar når babyen kjem, at det vert berre ein bagatell:)

Marian87 skrev:
jeg vil prøve akupunktur og lystgass først og fremst! Er åpen for epidural hvis det haler ut/blir uutholdelig, men i utgangspunktet vil jeg unngå det slik at jeg kan være mobil ;-) ...vet bare at jeg IKKE vil ha petidin da det kan gjøre mor sløv og kvalm og påvirker babyen! 

Du er fortsatt mobil med Epidural. Den tek ikkje vekk følelsen i beina, så når dei er ferdig med måling av blodtrykk ol, er det fritt fram til å gå oppe. Eg gjekk oppe heile tida nesten, og stod på kne og fødde:) Eg har rier som går ned i beina slik at eg ikkje klarer å gå, så eg vert sengeliggande utan epidural;)

det kommer litt an på hvordan riene oppfører seg.
hvis jeg har gode pauser i mellom, og jeg klarer å bevare roen, så vil jeg gjerne være i badekar. kan også prøve meg på akupunktur igjen.
sist klarte jeg ikke å ligge stille og akupunktur fikk jeg helt noia av.

Fikk epidural sist, men var uheldig og den fungerte ikke, men hvis den hadde fungert tror jeg nok den hadde vært fin å ha.
Så om jeg føler jeg ikke takler smertene denne gangen heller, så er jeg ikke redd for å ta epidural. hater egentlig sprøyter, men fikk epidural to ganger sist. og det plaget meg ikke. var mer fokusert på riene ;)

Jeg er fortsatt veldig usikker på hva jeg ønsker av smertelindring...
Det eneste jeg vet er at jeg IKKE vil ha epidural med mindre jordmor/lege "tvinger" meg til det. Vet ikke hvorfor, men har helt panikk for denne epiduralen :/
Blir nok først og fremst lystgass på meg :)

Tar det som det kommer, men håper jeg klarer meg helt på egen hånd denne gangen også. Prøvde 2-3 trekk av lystgassen sist, men da følte jeg bare at jeg ikke fikk pusta meg ordentlig gjennom riene, og den var bare ekkel og i veien..
Hvis jeg trenger noe, vil jeg først prøve akupunktur tror jeg, og så får jeg se om det trengs noe mer! :) Det funket utrolig bra å puste rolig og "gå litt inn i meg selv" sist :)

Forrige gang var jeg innstilt på fødsel uten epidural. Starta med badekar, akupunktur, lystgass, saltvanns papler (?), men hadde sykt vondt. Så stagnerte fødselsforløpet og jeg ble satt på drypp og fikk epidural. Endte med haste ks. Denne gang er jeg innstilt på å ta det som det kommer, og er åpen for epidural på et tidligere tidspunkt. Det viktigste er at jeg skal ha overskudd nok til å gjennomføre fødsel, samt ha god dialog med jordmor underveis, sånn at det samme ikke skjer igjen. (nytt sykehus nå og vært i samtale med en overlege som har skrevet sammendrag fra forrige fødsel, og ønsket/krevet fødselsforløp nå).

Forrige gang var jeg innstilt på fødsel uten epidural. Starta med badekar, akupunktur, lystgass, saltvanns papler (?), men hadde sykt vondt. Så stagnerte fødselsforløpet og jeg ble satt på drypp og fikk epidural. Endte med haste ks. Denne gang er jeg innstilt på å ta det som det kommer, og er åpen for epidural på et tidligere tidspunkt. Det viktigste er at jeg skal ha overskudd nok til å gjennomføre fødsel, samt ha god dialog med jordmor underveis, sånn at det samme ikke skjer igjen. (nytt sykehus nå og vært i samtale med en overlege som har skrevet sammendrag fra forrige fødsel, og ønsket/krevet fødselsforløp nå).

Back
Topp