Smertelindring ved igangsettelse?

MammaTilN<3

Glad i forumet
Aprilbarna`15
Fikk i dag beskjed om at fødselen min kommer til å bli igangsatt 2 uker før termin grunnet sykdom hos meg.. Og da melder det seg selvfølgelig noen spørsmål;
Er det sant at man trenger mer smertelindring ved igangsettelse? Får man bruke badekar som smertelindring når man er igangsatt? Hva er de største forskjellene på en igangsatt fødsel og en spontan fødsel?

Håper noen av dere erfarne og kloke damene her inne kan hjelpe meg med å svare på dette :)

Kan hvertfall svare på at jeg ble igangsatt med modningspille i skjeden. Fikk 2 ganger. 4 timer etter siste pille var gutten ute. Fikk rier rett før jeg fikk den siste pillen. Riene var ganske intense (pga pillene) men jeg fødte uten smertelindring. Jeg ba om det på slutten men rakk ikke å få det før pressriene. Hadde alt i alt en fin fødselsopplevelse.

Sniker fra mai ;) sist ble jeg igangsatt, fikk ikke bruke badekar pga at de hadde en del ekstramålinger på meg siden de styrte riene med drypp. Jm sa at de ofte oppleves mere intenst med igangsettelse, men satt selv igjen med en god fødsel, vondt men fint. Brukte egentlig kun oksygen(5% lystgass) imellom, kald klut i panna å massasje av mannen. Hadde så my kabler til div målinger og drypp at jeg måtte ligge i ro i sengen, håper jeg er mere mobil denne gangen. Masse lykke til! :)

Jeg ble igangsatt 1 dag etter termin sist. Og da fikk jeg først ballongkateter som jeg ble sendt hjem med, dagen etter ble jeg lagt inn for neste steg hvor jeg fikk en modningspille, og etter 4t hadde vannet gått og riene startet. Jeg ville ta et bad, men siden pulsen var høy på lillegutt fikk jeg kun en dusj. (Verdens beste dusjopplevelse) Men står alt bra til så får du bruke badekaret. Jeg brukte mest lystgass, men etter mange timer og slit fikk jeg epidural som var vanvittig deilig der og da. Fødselen endte med keisersnitt siden lillegutt hadde høy puls og jeg var med feber og helt utmattet, og fikk ikke mer åpning enn 4cm. Men alikevel syns jeg det var deilig å bli ferdig og syns det gikk bra å ta ks. ☺

Her er min historie om igangsettelsen sist. ;)

Fikk pille kl 11 og kl 16, om jeg ikke husker feil. Bare maserier etter det, så fikk morfin kl 23 for å sove. Våknet av rier kl 03 og ungen var ute kl 09.30. Ingen smertelindring. Var vondt, men ikke SÅ fælt. En fin opplevelse selv om jeg var veldig sliten og trøtt. ;)

Veldig usikker på om en får badekar. Jeg var koblet til ctg (sånn sparketest-greie) og babyen fikk en slange festet på hodet for å se til at alt gikk bra med henne. Når en har ctg på seg får en ikke være i vann, men vet ikke om det er vanlig å ha på ved igangsetting.

Jeg ble igangsatt 1 dag etter termin sist. Og da fikk jeg først ballongkateter som jeg ble sendt hjem med, dagen etter ble jeg lagt inn for neste steg hvor jeg fikk en modningspille, og etter 4t hadde vannet gått og riene startet. Jeg ville ta et bad, men siden pulsen var høy på lillegutt fikk jeg kun en dusj. (Verdens beste dusjopplevelse) Men står alt bra til så får du bruke badekaret. Jeg brukte mest lystgass, men etter mange timer og slit fikk jeg epidural som var vanvittig deilig der og da. Fødselen endte med keisersnitt siden lillegutt hadde høy puls og jeg var med feber og helt utmattet, og fikk ikke mer åpning enn 4cm. Men alikevel syns jeg det var deilig å bli ferdig og syns det gikk bra å ta ks. ☺

Bare lurer på en ting, når man blir igangsatt dagen etter termin, vad kan vare orsaken då? Der jeg bor er det 9-12 dager "overtid" för igangsetting.
Håper ikke jag ev må gå så lenge over tiden :(

Min erfaring. Har ikke hatt spontan fødsel enda da, så har jo ikke noe og sammenligne med :P
Men jeg hadde ikke noe stort behov for smertestillende, syntes det gikk veldig fint med smertene. Tok akupunktur og brukte varmeposer.
Jeg kunne brukt badekar, men det var opptatt så da satt jeg i dusjen.
Riene var masete og ikke sånne regelmessige tak, og det tok lang tid her. (40 timer fra 2 cm)
Men har en positiv opplevelse av det :)

Bare lurer på en ting, når man blir igangsatt dagen etter termin, vad kan vare orsaken då? Der jeg bor er det 9-12 dager "overtid" för igangsetting.
Håper ikke jag ev må gå så lenge over tiden :(

Jeg hadde svangerskapsdiabetes, derfor ville de ikke at jeg skulle gå langt over tiden så lillegutt skulle bli for stor.

Tusen takk for alle svar :) Greit å lese andre sine erfaringer, men innser vel egentlig at ingen kan fortelle meg hvordan det blir :p Var innstilt på en aktiv fødsel, ville stå og gå så mye jeg orket og bruke badekar.. Men får vente å se hvor mye overvåkning de anser som nødvendig og føye meg deretter :) Det viktigste er jo at jeg snart får møte lillegull og at alt går bra med han :D

Tusen takk for alle svar :) Greit å lese andre sine erfaringer, men innser vel egentlig at ingen kan fortelle meg hvordan det blir :p Var innstilt på en aktiv fødsel, ville stå og gå så mye jeg orket og bruke badekar.. Men får vente å se hvor mye overvåkning de anser som nødvendig og føye meg deretter :) Det viktigste er jo at jeg snart får møte lillegull og at alt går bra med han :D

Hehe, er vanskelig å finne fasitsvar på slikt. ;) Håper du får en fin opplevelse, da. :)

Back
Topp