Smertelindring under fødsel!!

*MammaTonje*

Gift med forumet
Hva brukte dere og hvordan var det??[:)]

Hadde selv epedural sist, og vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten det[:o] Er så redd for at fødselene skal være dobbel så kjapp denne gangen, sånn at jeg ikke rekker noe da!! (Sist brukte jeg 6 timer fra vannet gikk til han var ute, og 4 timer fra riene startet)

Jeg har hørt om sånn sprøyte man får nedentil rett før babyen kommer ut? Noen som har erfaringer med den?

De sier jo riene er værst, men jeg syns alt var forferdelig, men å presse han ut var værst, også fordi han ble tatt med tang (noe som var helt jæææ****)[:o][:(] Litt fødselsangst ja..[;)]

jeg hadde ikke tro på akupunktur..

fikk først petidin for å greie å slappe av.. ble veldig dopa..
fikk lystgass - som jeg ble i happyhappymood av.. (og litt dopa)
og epiduralen som tok NOE av smertene.. på langt nær alle - jeg var oppe og gikk ikke lenge etterpå, og hadde full følelse både under pressrier og da han sto i åpninga (lenge...)...

Jeg brukte ikke noenting,bortsett fra at jeg lå i badekar med varmt vann i 3 kvarter[:D]

Håper jeg slipper å bruke noe denne gangen oxo[:)]

brukte lystgass v første fødsel - likte godt den, blei så susa i hue[8D]
samt prøvde altvanspapler - ALDRI meire før di funka dåli å va vondare enn rien

denna gongen brukte æ ingenting

Jeg brukte ingenting og er egentlig glad for det!!!Begge fødslene gikk så fort det var ikke vitsi!!!

Men mange jeg kjenner har fått epidural og har vært fornøyd med det!!!

Jeg brukte kun lystgass.

Hør med jordmoren din om de setter pudendalblokade der du skal føde. Det er den sprøyta du snakker om. Som bedøver sånn at du ikke kjenner mye når du presser ungen ut. [:)]

har fått lystgass en times tid begge gangene. Trodde jeg fikk sprøyte nedi der før han skulle ut første gangen, men det står ingenting om det i papirene fra fødselen, så jeg er neimen ikke sikker lenger...[8|]

ORIGINAL: ~Re:Play~

Jeg brukte kun lystgass.

Hør med jordmoren din om de setter pudendalblokade der du skal føde. Det er den sprøyta du snakker om. Som bedøver sånn at du ikke kjenner mye når du presser ungen ut. [:)]

Ja jeg får høre[:)] Tror det stod inne på sykehuset sin side at de hadde den.. Det er vel en slags erstaning for epiduralen for de som ikke rekker å få den vis ikke jeg tar feil?

ORIGINAL: ~Gravid~Berta~

ORIGINAL: ~Re:Play~

Jeg brukte kun lystgass.

Ja jeg får høre[:)] Tror det stod inne på sykehuset sin side at de hadde den.. Det er vel en slags erstaning for epiduralen for de som ikke rekker å få den vis ikke jeg tar feil?

Det aner jeg ikke. Jeg skulle ha den, men jordmora glemte det!! [:o]
Å jeg kom ikke på det! [8D]

Det er ikke alle som kan sette den sprøyta. Det er en spesiell plass den skal settes, og ikke alle er opplært til det. Det er ikke noe som er vanlig og mye brukt i Norge.

hadde akupunktur og epudural.. synes begge deler fungerte utmerket

ORIGINAL: ~Gravid~Berta~

Hva brukte dere og hvordan var det??[:)]

Hadde selv epedural sist, og vet ikke hvordan jeg skulle klart meg uten det[:o] Er så redd for at fødselene skal være dobbel så kjapp denne gangen, sånn at jeg ikke rekker noe da!! (Sist brukte jeg 6 timer fra vannet gikk til han var ute, og 4 timer fra riene startet)

Jeg har hørt om sånn sprøyte man får nedentil rett før babyen kommer ut? Noen som har erfaringer med den?

De sier jo riene er værst, men jeg syns alt var forferdelig, men å presse han ut var værst, også fordi han ble tatt med tang (noe som var helt jæææ****)[:o][:(] Litt fødselsangst ja..[;)]

Første gangen fikk jeg den blokade sprøyta inni der, funka helt greit............brukte ellers TENS. Var for seint med andre ting da jeg ville det.

Andre gangen skreik jeg etter epidural med en gang riene starta, men rakk ikke noen ting i det hele tatt. Tok 1 time hele greia

Jeg brukre først lystgass, men den tok de fra meg da jeg ble så sløv at jeg holdt på å dette ut av senga..  Funka lite på slutten, riene gjorde så vondt at jeg ikke fikk til å puste den inn ordentlig.

Hadde opprinnelig lyst til å prøve akupunktur men jormora som var på vakt kunne ikke sette det.. Badekar var også uaktuellt siden jeg ble satt i gang og hadde drypp i handa..

Så jeg fikk epidural da lystgassen ble tatt bort, funka fint i første runden, fikk sove i 45 minutter, men så gjorde det forbanna vondt igjen. Måtte vente til det var gått en time før jeg fikk på fyll (DA var jeg forbanna da) Da endelig runde nr 2 var gitt funka den bare halveis på halve kroppen, jm mente at jeg lå for mye i ro, men uansett hvor mye jeg snudde og rørte på meg i senga funka den ikke, kjentes vertfall ikke sånn ut. Jm skrudde hele tiden opp dryppet.

Da jeg fikk påfyll nr. tre kjente jeg ikke noe til epiduralen og spydde som en gris!!

Brukte ingenting.

brukte ingenting.. låg i badekaret einaste i 3 timar.. prøvte lystgasse,men blei så enormt kvalm av den... ville ha epedural,men jordmora sa at me isje hadde tid t d, å der låg eg då me jæ..... smerter å press riene hadde eg i 2,5 time, før di måtte bruke sugekoppen for å hjelpe han ut..
Har allerede bjynnt å grue meg t fødselen igjen,e så redd at d sga ble likt neste gang...

tok epidural, slapp smertene,men fikk mange komplikasjoner etterpå pga av den...
så denne gangen vil jeg prøve noe annen smertelindring vis jeg må ha...

Jeg brukte ingenting,kun litt lystgass,men den hjalp ikke i det hele tatt... Tror ikke jeg pusta riktig i den maska...

Lystgass får man IKKE på kk Haukeland hvertfall.. Noe drit..

Eg fikk epidural, men den funket ikke på meg, tok ikke vekk noe av smertene. Vet ikke hva som gikk gale, fikk bare beskjed om at noen ganger kunne det skje.[&:]

Ellers fikk eg to sprøyter innvendig (kommer ikke på hva den heter[8|]), gjorde at eg mast følelsen der nede, pga hun måtte taes med vakum, men det syns eg bare var ekkelt. Visste liksom ikke hva eg presset på, og så popp var hun ute og eg følte meg bare tom. Merkelig forklaring sikkert.[:)] Men uten den hadde det sikkert gjort sykt vondt, men det var skikkelig AU når de satt sprøytene.

Neste gang har eg hvertfall planer om å klare det selv, helt uten noe.. For hadde jo ikke smertelindring før rett før hun skulle ut, og neste gang skal eg ikke trenge vakum, *krysse fingrene*..

Jeg fikk epidural, og hadde aldri klart meg uten! Nå ble jeg satt i gang med drypp, og da blir jo riene ekstra sterke,men etter epiduralen så var det plankekjøring! Kjente ikke riene lenger eller noe. Bare pusha på![:D]

Siden jeg et litt pysete så tørr ikke jeg bruke noe annet en akupunktur og varme bad. Det gjorde jeg forrige gang og det skal jeg gjøre denne gangen også.

Tenk å bli stukket i ryggen og masse sånn........ dessuten får vel ungen det i seg også!

Back
Topp