Eg har same erfaring som deg. Lang fødsel og epidural som knapt virka. Med nr 2 brukte eg berre lystgass. Måtte ha riefremmande middel likevel, så det er ikkje gitt at du slepper det sjølv om du ikkje har epidural.Ha et åpent sinn også blir det som det blir
Kan være litt greiere å ikke trenge for mye smertestillende på en fødsel som tar ikke tar for mange timer, kontra mye lenger. Min aktive fødsel var 18 timer. Etter å ha hatt skitvonde rier i 8 timer og ikke åpnet meg mer enn fra 4 til 6 cm sa jeg ja til epidural, men den funka jo for helvete knapt nok Jeg satser på et kortere forløp neste gang, og skal aldri ha epidural igjen uansett, for den hjalp meg ikke særlig så jeg fikk slappet av.
Har også hatt en fødsel om varte 6 timer - og se der var det mye greiere med mildere former for smertestillende
Men hva slags rier man får og hvordan de kjennes ut varierer fra fødsel til fødsel. Det kan være så overveldende at man vil ha epidural med et 6timers forløp også. Det handler ikke nødvendigvis om hvor "god" man er til å føde om du skjønner.
BEst å ikke si til folk hva du skal gjøre, ikke bare med fødsel, men med ALT, haha. Enten det er amming, soving, trening - wathever så er det noen som skal si at "det kommer aldri til å gå" og "bare vent til babyen er her"
Mi innstilling til begge fødslene er å ta det som det kommer, og høyre på det helsepersonellet anbefaler.
Det kan være lurt å skrive ned dei tankane og ønskene du har før fødselen. Etter kvart klarer ikkje eg å snakke, berre svare ja og nei på direkte spørsmål. Så sjølv om eg hadde hatt lyst til å be om epidural hadde eg ikkje klart det...