smertelindring fødsel

Jeg skal føde på fødestue, så epidural utelukker seg selv. Så har lystgass, badekar og akupunktur tilgjengelig og har i grunn tenkt å prøve meg på alle tre [8D]

Jeg vil begynne med de naturlige:
-Pusting
-Dusj/bad
-Kanskje akupunktur
-Bevegelse

Hvis jeg trenger litt mer så prøver jeg meg på lystgassmaska[8D] Er veldig nysjerrig på denne, så mulig jeg må prøve litt uansett[:D]

Og jeg har ikke noe problem med å takke ja til epidural om fødselen går sakte eller jeg må ta vannet og få elektrode på babyens hode eller no sånt. (Det skjedde med søstern min og da tok hun epidural siden hun ikke kunne bevege seg og ikke kunne bruke vann eller no sånt)

Jeg var veldig bestemt på at jeg IKKE skulle ha epidural sist, men jeg måtte gi meg til slutt. Smertene blei for ille for meg. Men dessverre funket den bare i 2 timer og ikke noe mer.. Fikk også akupunktur, steriltvannspapler og lystgass.
Hadde en ganske tøff og vanskelig fødsel sist som nesten endte i akutt keisersnitt. Sist var jeg veldig bestemt på at jeg ikke skulle ha det og ikke det og i hvertfall ikke sånn. Jeg fikk også tilbud om keisersnitt tidlig i fødselen pga at jeg var så sliten og de ikke trudde at jeg skulle klare en vaginal fødsel, men stae meg sa nei. Noe jeg angrer på i ettertid.
Men denne gangen er jeg mye mer åpen for epidural og keisersnitt hvis jeg får tilbud om det.
Jeg vil ikke ha en gjentagelse fra sist.
Og jeg syntes at epiduralen var veldig vond når de satte den. Men merket ikke så mye til den etterpå.

Ps: Jeg ELSKET lystgassen![:D] De måtte ta den fra meg med i makt i mellom riene[:D] Den var det eneste jeg følte hjalp litt. Jeg storkoste meg med den[:D]

tusen takk for mange gode råd og forklaringer[:D]
for meg hjelper det mye å høre andres erfaringer og opplevelser. vet jo at jeg må ta stilling til alt dette selv og at jeg ikke kan vite hvordan min fødsel blir.[;)]

ingen har nevnt noe om de ønsker klyster?
og sorry sikkert dumt spørsmål men peditin? hva er det?[&:]

ORIGINAL: mai2010

for meg hjelper det mye å høre andres erfaringer og opplevelser. vet jo at jeg må ta stilling til alt dette selv og at jeg ikke kan vite hvordan min fødsel blir.[;)]

Dette sto øverst på lista mi sist!!
Men hvis du tåler litt detaljer, så var det faktisk ikke nødvendig. Fødselen min begynte med rier, og barnet sklir jo ned i fødselskanalen. Noe som gjorde at jeg måtte på do, 3 ganger iløpet en havtime[;)] hehe. Så jeg hadde jo alllerede tømt meg[8D] Men dette er sikkert ikke likt for alle fødsler. '
Jeg fikk klyster på sykehuset, da jeg satte meg på do, gikk vannet, og jeg kjente jo det bare rant ut bak der og. Så det var sikkert tomt[8D]

ORIGINAL: Febbis

Dette sto øverst på lista mi sist!!
Men hvis du tåler litt detaljer, så var det faktisk ikke nødvendig. Fødselen min begynte med rier, og barnet sklir jo ned i fødselskanalen. Noe som gjorde at jeg måtte på do, 3 ganger iløpet en havtime[;)] hehe. Så jeg hadde jo alllerede tømt meg[8D] Men dette er sikkert ikke likt for alle fødsler. '
Jeg fikk klyster på sykehuset, da jeg satte meg på do, gikk vannet, og jeg kjente jo det bare rant ut bak der og. Så det var sikkert tomt[8D]

åh jøss ja! tåler detaljer! hehe [;)]
okey, ja men det er litt greit å vite. [;)] jeg får se hvordan det går men hvis jeg har mulighet tror jeg at jeg ønsker klyster(hvis jeg ikke får gått på do)

Er ikke alltid man har behov for klyster. Ihvertfall ikke hvis man prøver å få tømt seg ordentlig hjemme i dagene når terminen nærmer seg. Noe som langt på vei er det mest behagelige. [;)]

Petidin er et morfinpreparat man får som sprøyte.

Håper jeg får tid til en tur i badekaret.... Hadde lystgass sist, men den hadde ingen effekt. Men det var litt kjekt å ha noe "å holde på med" liksom[8D]

ORIGINAL: kolibri

ORIGINAL: KarinMaria

ORIGINAL: kolibri

håper jeg får lik fødsel som sist, og da holder lystgass og yoga.

Ehhmmmm [8|] Tok du yoga under fødselen..? Hvordan klarte du det? [8|]

jepp, avspenningsstillinger og pusteteknikk. Klarte det fint?

Aha! Da er jeg med! [:)][:)]

ja takk alt. Jeg tar det jeg kan få. ved min første fødsel ba jeg om epidural før jeg i det hele tatt kom inn på fødestua. Syntes det fungerte helt fantastisk og hadde ikke vondt etter at jeg fikk den. fikk også lystgass veldig artig, men litt flaut også ettersom jeg nok ble litt for rusa og pratet utrolig mye tull. men hadde en veldig fin fødsel som ikke var så vond selv om babyen var blytung.

Så jeg kommer nok til å ta det jeg får tilbud om og mere til. hvorfor ha vondt når man ikke trenger det.

ORIGINAL: te

ja takk alt. Jeg tar det jeg kan få. ved min første fødsel ba jeg om epidural før jeg i det hele tatt kom inn på fødestua. Syntes det fungerte helt fantastisk og hadde ikke vondt etter at jeg fikk den. fikk også lystgass veldig artig, men litt flaut også ettersom jeg nok ble litt for rusa og pratet utrolig mye tull. men hadde en veldig fin fødsel som ikke var så vond selv om babyen var blytung.

Så jeg kommer nok til å ta det jeg får tilbud om og mere til. hvorfor ha vondt når man ikke trenger det.

[:D] har hørt om flere som er blitt litt vel rusa etter lystgass! [:D] hehe
nei det er sant,hvorfor pine seg selv unødvendig!

Sjøl har eg ikke bestemt meg for noe enda, tenker på badekar første stunden også ser eg hvordan det går derfra, kanskje det blir epidural, kanskje ikke, kommer ann på hvordan eg har det!!

Ser her at det er mange her som tenker på lystgass under fødselen! Jeg har blitt fortalt av JM at lystgass er fjernet fra de fleste sykehus de siste årene, fordi at den gikk utover de ansatte!

Vet 100% at det ikke brukes på Haukeland, noen andre steder vet eg ikke sikkert!

Beklager jenter..

ORIGINAL: babyboy2010

Sjøl har eg ikke bestemt meg for noe enda, tenker på badekar første stunden også ser eg hvordan det går derfra, kanskje det blir epidural, kanskje ikke, kommer ann på hvordan eg har det!!

Ser her at det er mange her som tenker på lystgass under fødselen! Jeg har blitt fortalt av JM at lystgass er fjernet fra de fleste sykehus de siste årene, fordi at den gikk utover de ansatte!

Vet 100% at det ikke brukes på Haukeland, noen andre steder vet eg ikke sikkert!

Beklager jenter..

Gjelder først og fremst ved eldre sykehus der systemet til lystgassen og ventilasjonen på fødestuene er for dårlig. På sykehuset her har de fått helt nye fødestuer og det er jo et relativt nytt sykehus fra før, så her får vi suuuuupe lystgass. [:D]

Back
Topp