Smertelindring fødsel

Tar det som det kommer, men ønsker i utgangspunktet minimalt med medisinsk innblanding. Så får vi se hvordan denne fødselen blir og hvordan jeg takler smertene denne gangen. Sist brukte jeg litt lystgass, men uten særlig effekt. Håper å kunne benytte meg av badekar eller dusj under denne fødselen, og kanskje prøve akupunktur.

Skulle i utgangspunktet bruke badekar men siden lillegutt ville komme før uke 37 så fikk jeg ikke lov :/ pga de ville registrere underveis med ctg. Fikk dusje så gjorde det, samt hadde varmeomslag på magen, hadde bare riesmerter foran nede på magen. Fikk også akupunktur som jeg syns fungerte og lystgass på 40 %. Turte ikke høyere for jeg var redd for å bli kvalm :/ ikke alltid jeg brukte lystgassen heller. Beste smertestillende for meg var pusten min! Sååå glad jeg leste boka "en god fødsel" og hørte på lydfilen som man får med der. Spesielt siden jeg i utgangspunktet var litt redd for å føde.

Her blir det nok badekar/akupunktur i begynnelsen, så tar jeg det nok litt som det kommer. Men det er mulig at det ender opp med epidural :)

Gjerne badekar viss eg får muligheten. Fødde i badekar sist, men det gjorde lite frå eller til på smertene sidan eg berre rakk ca 15 minutt i karet, og pressa i 11-12 av dei.

Jeg har hatt med meg varmeflaske på føden (har brukt det som smertelindring på vei til sykehus.) så har jeg brukt akupunktur og litt lystgass. Akupunktur anbefales :)

Jeg har hatt med meg varmeflaske på føden (har brukt det som smertelindring på vei til sykehus.) så har jeg brukt akupunktur og litt lystgass. Akupunktur anbefales :)
Jeg fikk varmeflaske på sykehuset sist. Det hjalp veldig godt mot ryggsmertene. :) stakkars mannen som sto i timesvis og holdt varmeflaska på ryggen min. :P

Sist prøvde jeg akupunktur (syns ikke det funket i det hele tatt), dusjen men det var heller ikke noe bra da jeg hadde store smerter når jeg stod og lystgass. Lystgassen ble redningen min. Eneste jeg følte hadde noe for seg :P

Skulle få epidural men legen sleit så mye med å få satt den rett (stakk meg 3 gang) så når han endelig fikk til så var det for sent. :( Tenker å prøve uten epidural denne gangen.

Har lyst til å prøve badekar denne gangen, da får jeg jo sitte i motsetning til i dusjen. Varmt vann er jo så godt når man har vondt. :)

Sko ønska eg kunde få bruke badekar.
Har brukt lystgass med begge mina 2. Satsar på det. Önskar ikkje epidural men visst jordmor menar det så ska eg nog höra på henne

Jeg er åpen for forslag. Hadde epidural sist, som tok det verste av riene mtp magen. Men fikk sinnsykt vondt i bena og korsryggen, så den var til lite hjelp totalt sett.
Får se an hva som skjer underveis ;)

Jeg ville i utgangspunktet føde uten smertelindring, men når fødselen startet på onsdag og lille lå i seteleie, anbefalte de epidural på det sterkeste. Jeg tok imot, og angrer ikke! Fødselen varte i 24 timer, og det var en periode hvor det lindret veldig.

Jeg ville i utgangspunktet føde uten smertelindring, men når fødselen startet på onsdag og lille lå i seteleie, anbefalte de epidural på det sterkeste. Jeg tok imot, og angrer ikke! Fødselen varte i 24 timer, og det var en periode hvor det lindret veldig.
Ja man vet jo aldri hvordan ting utvikler seg så det er nok greit å ta det litt på sparket. Tror også det er lurt å høre på jordmor, de har jo tross alt en del erfaring :)

24 timer hørtes tungt ut. Håper alt står bra til med deg og lille :)

Håper på å kunne få prøve bAdekar denne gangen.. Sist ble jeg satt i gang å fikk derfor ikke i badekar men satt litt i dusjen, probleme der va jo at d blei sikkelig kaldt til resten av kroppen :p
Ellers er jeg klar for epidural, fikk mye hjelp av den sist!

I starten forrige gang hadde jeg akupunktur, rolig musikk og noe beroligende duftgreier. Jeg var i min egen lille boble. Helt fornøyd!
Inntil vaktskifte, og ny jordmor kom inn, satt på lyset og sa "hvor lenge har nålene sitti? Har de sitti lenger enn så og så funker de ikke lenger"

Jeg vil ha akupunktur igjen denne gangen og. Men ikke hun jordmoren :p

Jeg fikk epidural etterhvert fordi jeg hadde vært oppe hele natten og de ville jeg skulle få slappet av. Det fungerte veldig bra. Vi får se hva kroppen trenger denne gangen. Får ta en time av gangen :-p

Vi har det strålende :) Det var noen heftige perioder, men alt i alt var det greit at det tok litt tid i og med at de måtte ta røntgen av bekkenet mitt og ultralyd for å estimere størrelsen hennes før vi fikk lov til å føde vaginalt. Det som var mest slitsomt var da det var full åpning og jeg måtte vente med å presse fordi hun ikke var langt nok ned i bekkenet. (Sete bruker visstnok som regel litt lenger tid på å presse seg nedover i bekkenet enn et hode). Alt i alt hadde jeg en fin fødselsopplevelse. Nå koser vi oss masse, bare gled dere! :) :)

Lystgass var redningen sist, meget morsom opplevelse og mange rare kommentarer å se tilbake på...! Mistenker at de skrudde opp gassen et ekstra hakk etter fødselen mens de sydde for da var jeg heelt på tuppa. Denne gang er jeg anbefalt epidural, i tilfelle hasteKS på nr 2, men håper at alt går så fort og greit at vi slipper nålen i ryggen. Regner med å måtte ligge med ctg og diverse koblet til, så ikke noe håp for helt vanlig fødsel uten noen hjelpemidler (tror jeg). Målet denne gang var minst mulig smertelindring av medikament, så får vi se hvordan det blir!

Vi har det strålende :) Det var noen heftige perioder, men alt i alt var det greit at det tok litt tid i og med at de måtte ta røntgen av bekkenet mitt og ultralyd for å estimere størrelsen hennes før vi fikk lov til å føde vaginalt. Det som var mest slitsomt var da det var full åpning og jeg måtte vente med å presse fordi hun ikke var langt nok ned i bekkenet. (Sete bruker visstnok som regel litt lenger tid på å presse seg nedover i bekkenet enn et hode). Alt i alt hadde jeg en fin fødselsopplevelse. Nå koser vi oss masse, bare gled dere! :) :)
Åh, det er så grusomt å ikke få presse når kroppen gir beskjed om at det er det den vil. Jeg hadde pressrier i en time sist, før jeg fikk lov å presse, helt forferdelig.

Er jo helt supert at du hadde en fin fødselsopplevelse selv om det ble litt "styr" først. :)

Hadde varmeposer sist og det var veldig deiligt. Prøver med det denne gang og. Men blir det for gale så tar eg gjerne i mot andre ting. Epidural har eg dårlig erfaring med så den ønsker eg og ungå.

Så bra at du har hatt en fin fødselsopplevelse! :) kos deg masse med myyyye babykos :)

I starten forrige gang hadde jeg akupunktur, rolig musikk og noe beroligende duftgreier. Jeg var i min egen lille boble. Helt fornøyd!
Inntil vaktskifte, og ny jordmor kom inn, satt på lyset og sa "hvor lenge har nålene sitti? Har de sitti lenger enn så og så funker de ikke lenger"

Jeg vil ha akupunktur igjen denne gangen og. Men ikke hun jordmoren :p

Jeg fikk epidural etterhvert fordi jeg hadde vært oppe hele natten og de ville jeg skulle få slappet av. Det fungerte veldig bra. Vi får se hva kroppen trenger denne gangen. Får ta en time av gangen :-p
Herlighet så brutalt vaktskifte...

Back
Topp