Smertelindring eller naturlig fødsel?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristin
  • Opprettet Opprettet
Min plan är att få folk flest å sluta kalla en födsel med smärtlindring för en onaturlig födsel! :sour:

Helt enig med deg!

Jeg kommer dog til å gå for uten medikamentell smertelindring. Mest fordi jeg ville ha sist, men fikk ikke pga rask fødsel. Blir denne fødselen like rask eller raskere så blir det ikke tid denne gangen heller. Så like greit å være mentalt forberedt på uten denne gangen :)

Hadde ingen plan med første-fødte uten smertelindring.

Har ingen plan nå, får se hva som skjer.

Naturlig!

Har ingen formening egentlig.. Heller hverken ene eller andre veien. Sist kom jeg aldri i fødsel og det ble KS, og etter å ha fått spinal tenkte jeg at "om en epidural er like grei å få så er ikke det noe problem" :p Jeg liker ikke nåler, men spinal synes jeg var overraskende grei å få satt, så om det blir aktuelt så er det mulig jeg sier ja til epidural. Men jeg aner ikke hvordag fødselen blir, eller hvordan jeg takler smertene, så går inn med et åpent sinn :)

Last edited:
Min plan er som sist, unngå Epidural, men takke ja til Fentanyl og Pudentalblokade. Ellers liker jeg ikke lystgass.

Og jeg er totalt åpen for at det lir andre behov denne gangen som gjør at alle planene går i vasken underveis..

Har tidligere hatt veldig god effekt av lystgass, så satser på det denne gangen og:)

Ser "min" fødeavdeling tilbyr Morfin som smertelindring, men har aldri tatt noe sterkere preparater enn Tramadol. Måtte da kutte det ut snarest fordi at jeg ble så "rusa" . Er redd for å bli helt fjern og kvalm.

Fødte uten noe sist, og syntes egentlig det gikk ganske greit. Bare de cm fra 7 til 10 kunne jeg liksom tenkt meg litt lindring..

Men er kanskje ikke sånn Morfin brukes under fødsel?

Last edited:
Ser "min" fødeavdeling tilbyr Morfin som smertelindring, men har aldri tatt noe sterkere preparater enn Tramadol. Måtte da kutte det ut snarest fordi at jeg ble så "rusa" . Er redd for å bli helt fjern og kvalm.

Fødte uten noe sist, og syntes egentlig det gikk ganske greit. Bare de cm fra 7 til 10 kunne jeg liksom tenkt meg litt lindring..

Er det fentanyl som brukes??

Vis det blir vaginal fødsel så kansje jeg ønsker dette...
-kansje en tur i badebassenget som sist
-Akkepunktur nåler (Fikk sist)
-Epedural ved behov (Ikke prøvd)
eller eventuelt annet de annbefaller vis jeg føler det blir behov :)

Jeg fikk morfin ved operasjon i fjor. og aldri igjen! Men alle kan jo reagere forskjellig.
Jeg ble utrolig rastløs, klarte ikke holde meg i ro i 2 sekunder, slo rundt meg og følte jeg hadde ingen kontroll på meg selv. ble også kvalm av den. Ble også generelt dårlig. Og viste ikke hvordan jeg skulle orke å ta taxi hjem den dagen 1 times tur. Det mest ekle var at sykesøstrene som jobba der ikke brydde seg. Så bra jeg leste pakkeveddlegget på de når jeg kom hjem og bivirkningene. Slutta med en gang og gikk heler over til 1000g paracette. Som funka helt fint!

Jeg fikk morfin ved operasjon i fjor. og aldri igjen! Men alle kan jo reagere forskjellig.
Jeg ble utrolig rastløs, klarte ikke holde meg i ro i 2 sekunder, slo rundt meg og følte jeg hadde ingen kontroll på meg selv. ble også kvalm av den. Ble også generelt dårlig. Og viste ikke hvordan jeg skulle orke å ta taxi hjem den dagen 1 times tur. Det mest ekle var at sykesøstrene som jobba der ikke brydde seg. Så bra jeg leste pakkeveddlegget på de når jeg kom hjem og bivirkningene. Slutta med en gang og gikk heler over til 1000g paracette. Som funka helt fint!

Er kanskje greit å la være, når man ikke har prøvd det før. Kanskje de ikke gir det til folk sånn uten videre heller. Aner ikke, har ikke snakka med jordmora om det.

1000g paracet, da er du et medisinsk unikum. :hilarious:
Jeg skjønner at du mener 1gram altså.
Måtte bare le litt her for meg selv.

Var det jeg trodde, men står liksom Morfin. Morfin er vel mye "svakere" enn Fentanyl og lettere å "styre".

Fikk fentanyl sist ved fødsel men begynte egentlig for seint til å få nok effekt for blei plutselig en kjapp fødsel ☺️

Jeg fikk epidural med eldstemann, de tre siste har jeg født uten noe. Foretrekker det, formen min etterpå var mye bedre de siste gangene. Lystgass har jeg aldri turt å prøve, er så redd for å bli kvalm.

Back
Topp