Smelte sjokolade

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Hva gjør dere; bruker sjokoladen med en gang den er smeltet eller tempererer dere den?

Jeg får ikke til å bruke temperert lys sjokolade, da blir den alt for tykk. Men jeg ser at hvit sjokolade absolutt bør avkjøles før den brukes til dypping.

Kan jeg eventuelt ha i litt smør, for å sikre at sjokoladen er håndterbar? Tenker da først og fremst på å dyppe marsipankuler i sjokolade.

Jeg tempererer alltid. Er vel en yrkesskade som konditor, men jeg synes sjokoladen blir mye bedre når den er temperert. :)

smelter sjokoladen med smør og melk, så venter til den kjøler litt ned før jeg dypper marsipanene

Jeg tempererer. Gjør et forsøk på det ihvertfall, med smelting, nedkjøling også oppvarming igjen..

Jeg tempererer alltid. Er vel en yrkesskade som konditor, men jeg synes sjokoladen blir mye bedre når den er temperert. :)
Ja, sjokoladen blir litt svett om man ikke gjør det, men jeg synes den lyse er så utrolig vanskelig å jobbe med når den avkjøles :-(

smelter sjokoladen med smør og melk, så venter til den kjøler litt ned før jeg dypper marsipanene
Blir det ikke litt smørsmak på det da? Er det godt? Har bare blandet i smør i risboller uten delfiafett, og det er kjempegodt. Men sammen med marsipan?

Ja, den er det. Bruker det svært sjelden selv. Men har du riktig temperatur da?
Vet ikke. Så en konditor ta i biter usmeltet sjokolade i den smeltede sjokoladen. Om den ikke smeltet så skulle sjokoladen være riktig temperatur. Eller noe i den duren. Men jeg synes den er vanskelig nok mens den er varm jeg.

Vet ikke. Så en konditor ta i biter usmeltet sjokolade i den smeltede sjokoladen. Om den ikke smeltet så skulle sjokoladen være riktig temperatur. Eller noe i den duren. Men jeg synes den er vanskelig nok mens den er varm jeg.
Går det å.
Men en måte du får en sjokolade som er enklere å jobbe med, og en del mer søl :p
Du smelter sjoklade i micro og varmer opp til 40-45 grader, heller 2/3 deler utover bordet, helst en marmorplate eller en annen flate som er så kaldsom mulig. Så tablerer du den utover ( vender sjokoladen frem og tilbake med to paletter), så gjør du det til den begynner å sette seg/begynner å bli fast, også over i bollen med resten av sjokoladen. Da bør den ha en temperatur på 29-30 grader.
Litt mer jobb, men enklere å jobbe med :)

Går det å.
Men en måte du får en sjokolade som er enklere å jobbe med, og en del mer søl :p
Du smelter sjoklade i micro og varmer opp til 40-45 grader, heller 2/3 deler utover bordet, helst en marmorplate eller en annen flate som er så kaldsom mulig. Så tablerer du den utover ( vender sjokoladen frem og tilbake med to paletter), så gjør du det til den begynner å sette seg/begynner å bli fast, også over i bollen med resten av sjokoladen. Da bør den ha en temperatur på 29-30 grader.
Litt mer jobb, men enklere å jobbe med :)
Høres litt vel omfattende ut, men tusen takk for tipset :-)

Blir det ikke litt smørsmak på det da? Er det godt? Har bare blandet i smør i risboller uten delfiafett, og det er kjempegodt. Men sammen med marsipan?
Jeg bruker Meieri-smør fra tine, smaker som sjokolade etterpå;P

Fikk et tips av en konditor/salgsmann for sjokolade til restauranter om å bruke sånn digitalt termometer man henger inne/ute, istedenfor å kjøpe dyrt sjokoladetermometer. Jeg smelter i vannbad, for så å avkjøle og varme opp igjen. Fungerer det og. Faktiske temperaturer husker jeg ikke, men google er min venn :) vet det er ulikt for hvit/lys/mørk sjokolade

Jeg smelter alltid halvparten og blander inn hakka sjokolade i den smelta sjokoladen. Da syns jeg den blir bra å jobbe med :)

Har kjøpt nontemp sjokolade til å trekke konfekt med for å få riktig konsistens uten å måtte temperere.

Oooh, hvor får du kjøpt det?
De pleier å ha små pakker på traktøren. Har tidligere også bestilt på nett men husker ikke fra hvilken butikk. Den er tilsatt noe fett så ikke like god som skikkelig kvalitetssjokolade, men supert å ha som ytterste skall for å få den knekkefølelsen som sjokolade skal gi.

Back
Topp