Smaksprøver

Verpesyk90

Forumet er livet
Januarlykke 2016
Snøfnuggene 2018
Septemberlykke 2021
Hei! Min gutt ble 4 mnd i går og vi feiret med å smake på eplemos og søtpotet. Han syntes det var kjempe kjekt og stappet hodet i skålen, tok sjeen og puttet den i munnen. Veldig ivrig med andre ord! :) men jeg lurer på hvor mye kan han få smake på før det blir for mye? Jeg har bare ammet til nå. Er det noe annet som kan være lurt å prøve å gi han? Jeg ønsker å amme så lenge han vil :) ihvertfall til 6 mnd.

Det anbefales at du fortsetter å amme like mye som før, det han spiser av mat kommer da i tillegg. Så amme før og mat etterpå er lurt :) De skal ha morsmelk som hovedernæring fram til 12 mnd, så enda masse melk en godt stund framover :)

Det anbefales å begynne med 1-2 ts og så øke mengde. med 1 ts hver/annenhver dag. Du kan gjerne fordele maten til flere små utover dagen, isteden for å først øke størrelsen på kun ett måltid.

Noen sier det kan være lurt å gi en type mat noen dager før man begynner på neste matrett, for å se etter evt reaksjoner. Gjelder spesielt grøt og andre matvarer som er tunge for magen, feks banan.

Det anbefales å gi mat med b12 i. Feks eggeplomme - gjerne rå ;)

Mat med kumelk og sitrusfrukter anbefales å vente med. Rødbeter og honning skal de ikke ha før de er over ett år. Mat uten eller mer redusert salt og raffinert sukker.

Så stas at han likte det :)

Det anbefales at du fortsetter å amme like mye som før, det han spiser av mat kommer da i tillegg. Så amme før og mat etterpå er lurt :) De skal ha morsmelk som hovedernæring fram til 12 mnd, så enda masse melk en godt stund framover :)

Det anbefales å begynne med 1-2 ts og så øke mengde. med 1 ts hver/annenhver dag. Du kan gjerne fordele maten til flere små utover dagen, isteden for å først øke størrelsen på kun ett måltid.

Noen sier det kan være lurt å gi en type mat noen dager før man begynner på neste matrett, for å se etter evt reaksjoner. Gjelder spesielt grøt og andre matvarer som er tunge for magen, feks banan.

Det anbefales å gi mat med b12 i. Feks eggeplomme - gjerne rå ;)

Mat med kumelk og sitrusfrukter anbefales å vente med. Rødbeter og honning skal de ikke ha før de er over ett år. Mat uten eller mer redusert salt og raffinert sukker.

Så stas at han likte det :)
Takk for en enkel oppsummering!
Jeg hadde egentlig tenkt å fullamme så lenge som mulig. Har ikke tenkt på å la han få smake på noe før for noen uker siden. Da begynte han å bli veldig interessert i hva vi puttet i munnen. Det har han ikke enset tidligere. I tillegg så har jeg leddgikt som begynner å bli værre og er avhengig av ibux daglig for å redusere smertene. Tenker da at selvom det er ideelt å fullamme til 6 mnd så er det bedre å gi litt annen mat sånn at jeg har tidligere kan trappe ned på ammingen. Liker ikke å tenke på at ibux kan gå i melken og over til babyen min. Så ja, veldig kjekt å se hvor begeistret han var for det og så flink han var å forstå hva det gikk i :)

Back
Topp