Smaksprøver og vann

DobbyHP

Glad i forumet
Septembergull'17
Noen som har tenkt å begynne med å introdusere smaksprøver og vann snart?
Her har vi begynt med litt vann selv om hn fullammes etter å ha fått beskjed fra helsesøster. Hun sa det er greit å gi et par skjeer slik at babyen klarer å drikke vann når hn begynner på fast føde senere.

Hva med dere?:)
 
Har ikke testet ut noe ennå. Men hs mente vi burde begynne å la henne smake pittelitt most banan, gulrot, potet etc om ikke så lenge, under to uker til hun blir fire mnd nå. Spent på hvordan det blir å gå :) Ikke dumt å gi litt vann av og til, så langt hadde jeg ikke tenkt.
 
Skal ikke gi noe før hun blir 6 mnd jeg :)

Ikke noe smaksprøver heller?

Jeg gir små smaksprøver før denne tid (fra ca 4 måneder), men ikke måltider før ca 6 måneder- dette for å venne henne til flere smaker, samt å forebygge allergi og vitaminmangel.

Stadig mer av forskningen støtter dette. Det at WHO anbefaler fullamming i 6 måneder, er fordi en så stor del av verden ikke kan tilberede mat med rent vann, og da veier ammingen opp for å få i seg sykdomsfremkallende/skitten mat og vann.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks
 
Ikke noe smaksprøver heller?

Jeg gir små smaksprøver før denne tid (fra ca 4 måneder), men ikke måltider før ca 6 måneder- dette for å venne henne til flere smaker, samt å forebygge allergi og vitaminmangel.

Stadig mer av forskningen støtter dette. Det at WHO anbefaler fullamming i 6 måneder, er fordi en så stor del av verden ikke kan tilberede mat med rent vann, og da veier ammingen opp for å få i seg sykdomsfremkallende/skitten mat og vann.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Sånn tenker jeg å gjøre det også! Skal på et babymatlagingskurs i mathallen akkurat når hun blir fire mnd, tenker det blir en grei introduksjon til matverdenen. :)
 
Ikke noe smaksprøver heller?

Jeg gir små smaksprøver før denne tid (fra ca 4 måneder), men ikke måltider før ca 6 måneder- dette for å venne henne til flere smaker, samt å forebygge allergi og vitaminmangel.

Stadig mer av forskningen støtter dette. Det at WHO anbefaler fullamming i 6 måneder, er fordi en så stor del av verden ikke kan tilberede mat med rent vann, og da veier ammingen opp for å få i seg sykdomsfremkallende/skitten mat og vann.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Begynner med smaksprøver når hun er 6 mnd. Gjort dette med de store ig. Går kjempe fint. Ingen allergi og ingen mangler.. Og kresne ble de ikke før de ble mye større. Spiste alt når de var små.
 
Ikke noe smaksprøver heller?

Jeg gir små smaksprøver før denne tid (fra ca 4 måneder), men ikke måltider før ca 6 måneder- dette for å venne henne til flere smaker, samt å forebygge allergi og vitaminmangel.

Stadig mer av forskningen støtter dette. Det at WHO anbefaler fullamming i 6 måneder, er fordi en så stor del av verden ikke kan tilberede mat med rent vann, og da veier ammingen opp for å få i seg sykdomsfremkallende/skitten mat og vann.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks
Takk for link :)
 
Vann har han fått smake litt på av og til fra tidlig av. Kommer til å la han få litt smaksprøver på moste grønnsaker fra han er fire måneder, har brukt flere uker på tilbenning opp til fulle måltider med de andre og tenker å gjøre det samme nå.
 
Jeg har begynt å gi smaksprøver allerede. Han blir 4 mnd den 7 oktober. (Hadde termin i mai da, men han kom ikke før 7 juni). Har gitt grøt og most avokado, og han elsker det! Har vært veldig forsiktig med mengde og grøten har vært tynn, men han hyler når han ikke får mer. Har sett på han en stund nå at han er veldig interessert når vi spiser mat, og han blir ikke skikkelig mett av puppen lengre.

Kjekt å se hvordan han koser seg med nye smaker :-)
 
Så også interessen for mat hos storebror rett før jeg begynte med mat når han var 5mnd. Snuppa har akkurat blitt fire mnd, men virker ikke som hun trenger enda, så litt usikker på om jeg skal begynne enda.
 
Så også interessen for mat hos storebror rett før jeg begynte med mat når han var 5mnd. Snuppa har akkurat blitt fire mnd, men virker ikke som hun trenger enda, så litt usikker på om jeg skal begynne enda.

Helsesøster sa til meg at det VIL komme nye anbefalinger. Men siden det ikke er kommet skikkelg enda (norske...) så er det forstsatt fullamming i 6 mnd som gjelder..
 
Jeg tenkte å begynne så vidt når han blir 4mnd den 4 oktober. Hs sa til meg at man ikke burde begynne med banan å slik ting for st det er så tung fornøyelig. Begynne mer Mais eller Ris Grøt var det som var lettest for magen. Så vi begynner der. Også prøve en og en ting for å se hvordan de reagerer.
 
Back
Topp