Smaksprøver - hva starter dere med?

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Begynner så smått å nærme seg oppstart av smaksprøver på fast føde her. Hun ble fire måneder lørdag som var, og viser mer og mer interesse for maten vi spiser (følger oss med blikket, smatter og slikker seg rundt munnen, rent så jeg får dårlig samvittighet av å spise foran henne :p )
Har ikke tenkt å gi henne mye, bare pittelitt på "en finger" som hs kalte det, for å venne henne til smaker. Tenker potet, gulrot, søtpotet og avocado. Av grøt kan hun kun få Sinlac pga allergier, har lyst å vente litt med den da den er veldig søt, tenkte venne henne på litt mer "bitre" smaker først.

Noen som har begynt med smaksprøver? Hva anbefaler dere å starte med? Og har dere blandet det med mm/mme i starten?

Er rett og slett litt nervøs for dette kjenner jeg, har vært så greit fram til nå med å bare slenge fram puppen... (Noen små forsøk på nutramigen mme for litt siden, men det smakte så ille at hun streiket fullstendig, forståelig nok!)
 
Jeg har mange av de samme tankene, er usikker på hvordan man skal begynne. Håper du får noen gode svar :) Følger!
 
Sist begynte jeg veldig forsiktig, blandet most avocado med vann (kokt og nedkjølt til lunkent). Laget også supertynn potetmos og søtpotetmos, og moste litt banan. Etterhvert laget jeg smaksprøver på grøt, men tror det var først etter en måneds tid med andre, rene smaker. Vet at det er anbefalt å blande med mm, skal prøve det denne gangen, men jeg hadde ingen problemer sist da jeg bare blandet med vann. :)
 
Foreløbig bare gitt henne et fruktnett med eple i. Da får hun ikke i seg noe egentlig, men får slikket og smakt. Hun elsket smaken ! Veldig grei for å gi smaksprøver, og også senere.

Sånn er det vi har

ImageUploadedByBV Forum1444387583.456007.jpg
 
Begynte med sviskemos rett før fylte 4 mnd. Ei t-skje de første dagene, for å se om han tålte det, så økte jeg litt og litt for hver dag. Et par uker etter begynte vi med grøt på kvelden. Her også ei t-skje første kvelden, for å se om han tålte det. Nå er vi oppe i en porsjon på kanskje 10-12 t-skjeer.
Planen videre er å prøve potet, gulrot, avocado...osv....
 
Begynte med sviske mos, en ts til å bare kjenne på smaken. Ga litt mer og mer. Når jeg begynte med grøt tok jeg grøt og sviskemos sammen, da blir det litt lettere når det kommer en kjent smak med grøten. Har gitt avokado og banan most sammen, og søtpotet mos med mm. Søtpotet elsker han! Spreller hele ungen når han får det:)
 
Vi har også en food feeder, men i silikon.. Litt lettere å rengjøre:)
ImageUploadedByBV Forum1444413482.129041.jpg
Tror de finnes hos Barnas Hus bl.a..
 
Husker jeg startet med litt sinlac-grøt på dagen når han var 5mnd. Når dagsmåltidet var etablert, begynte jeg med middag, introduserte en ny grønnsak hver 5/6 dag.
Brukte mm i grøten, for å venne han til smaken, enzymene i mm gjør at grøten blir tynnere etter litt tid, så hvis dere ikke vil ha så rennende grøt, gi med en gang dere lager eller lag bittelitt tykkere enn det dere vil ha ;)
 
Fikk litt sviskejuice og sviskemos et par ganger rundt 3,5 mnd på grunn av magevondt (ble desperat). Fått beskjed av HS å begynne med litt grøt fra 4 mnd, jukset og begynte en uke før for han kavet noe voldsomt ved puppen og ble ikke mett. Gir semper sin maisgrøt 4 mnd og startet med noen skjeer og nå får han 1/4 porsjon til formiddagsmat. Gir en pupp før og en etter.

Vil øke gradvis på grøtmengden og la han bli litt vandt med det før jeg introduserer noe mer. Starter med rene smaker og en av gangen, potet, søtpotet, gulrot, avocado, banan, fruktmoser.
 
Har en fra iherb, og en som ble kjøpt i Sverige. Her er lenken til iherb: http://no.m.iherb.com/Munchkin-Deluxe-Fresh-Food-Feeder-6-Months-1-Feeder/63937

Iherb har også utrolig smarte "isbitbokser" som er til å fryse ned babymat i passende små porsjoner: http://no.m.iherb.com/Fresh-Baby-So...-Food-and-Breast-Milk-2-Trays-With-Lids/12666
Takk for linker :) Har et par andre småting jeg vurderte å bestille fra iherb, passer godt å kjøpe slike også samtidig.
 
Vi begynner med velling, altså veldig tynn grøt. Starter med en liten skje på kvelden feks, og øker gradvis :) etter en uke ca så vil jeg gi litt fruktmos, og etter ca en uke igjen så vil vi nok sikkert prøve å gi han litt mer smaksprøver på diverse :) det er min plan nå, men dette kan jo forandre seg hvis han plutselig begynner å plages med noe etc :)
 
Back
Topp